Cestná doprava

Od začiatku r. 2007 sa na výstavbu diaľnic vynaložilo 17,8 mld.

Od začiatku roka 2007 do júna 2008 sa na prípravu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku vynaložilo 17,8 miliardy Sk (590,85 miliónov Sk). "Do užívania v polovičnom profile bolo odovzdaných 33,901 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, dobudovaných na plný profil bolo 12,904 km a v plnom profile sa odovzdalo 7,915 km. Výstavba sa začala na úsekoch v polovičnom profile s dĺžkou 7,2 km, dobudované boli úseky s dĺžkou 11,62 km a úseky v plnom profile s dĺžkou 19,148 km," konštatuje sa v Správe o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010, ktorá sa v súčasnosti nachádza medzi materiálmi zatiaľ nezaradenými na rokovanie vlády SR.
 

Za úspech považuje predkladateľ – Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR – že sa podarilo odovzdať stavbu D1 Važec – Mengusovce, ktorá bola rozostavaná niekoľko rokov. Rezort avizuje v správe aj zníženie predpokladaných nákladov v nasledujúcich rokoch. Tie sú podľa expertízy možné na úsekoch D1 Budimír – Bidovce a pri stavbe severného obchvatu Banskej Bystrice.
Naplnenie časového harmonogramu podľa MDPT závisí od úspešnosti realizácie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). "V prípade neschválenia PPP projektov resp. v prípade neskorších termínov ukončenia jednotlivých stavieb bude harmonogram výstavby aktualizovaný," upozorňuje správa. Pri prvom a druhom balíku bola ukončená prvá etapa koncesného dialógu s uchádzačmi, pri treťom balíku sa vyhodnocuje plnenie podmienok účasti a finalizuje sa koncesná dokumentácia. MDPT tiež v správe konštatuje, že poradcom odporúčaný spôsob obstarania projektu, teda koncesný dialóg, síce znamená dlhšie lehoty obstarávania, na druhej strane však podľa rezortu zabezpečí lepšiu transparentnosť celého postupu, možnosť hlbšieho posúdenia predkladaných ponúk, a tým aj výber skutočne ekonomicky najvýhodnejšej ponuky pri súčasnej minimalizácii rizík pre štát.
MDPT tiež informuje, že medzinárodný tender na systém elektronického výberu mýta bol vyhlásený v septembri 2007. V marci 2008 bol termín uzávierky dodania ponúk. "Vyhodnocovanie ponúk je neverejné a členovia komisie nesmú počas vyhodnocovania ponúk poskytovať informácie o ich obsahu," vysvetľuje MDPT a dodáva, že v súčasnosti prebieha proces revíznych postupov, a tak do ukončenia nemôžu byť prezentované žiadne podrobnosti.
Na záver ministerstvo v správe informuje, že Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010 sa priebežne plní. "Avšak je nevyhnutné konštatovať, že dochádza k určitým sklzom v príprave, čo sa prejavuje v začínaní stavieb. Program výstavby cestnej infraštruktúry však predstavuje z časového hľadiska otvorený dokument, ktorý reaguje na rozvojové tendencie v cestnej doprave, zmeny vo verejnej správe, na aktuálny stav vo finančnom zabezpečení a v ostatnom čase ovplyvňuje harmonogram v značnej miere aj schopnosť investora obstarať rozhodnutia v režime zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a stavebného zákona," pripúšťa predkladateľ.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button