Najnebezpečnejšie cesty Európy pre kamióny
Najnebezpečnejšie cesty Európy pre kamióny. Najnovšie poznatky ukazujú, že Bulharsko, Poľsko a Česko sú domovom najnebezpečnejších európskych ciest pre vodičov nákladných vozidiel.
Analýza nebezpečných ciest je súčasťou najnovšej kampane SNAP „Dangerous Highways in Europe“. Na základe analýzy údajov za posledných 10 rokov (2012 – 2021), britský SNAP, poskytovateľ inteligentných platieb, vytvoril hodnotenie nebezpečnosti európskych ciest pre vodičov kamiónov, a to porovnaním priemernej ročnej miery smrteľných nehôd s ťažkými nákladnými vozidlami s celkovou cestnou sieťou v krajine. Výskum sa uskutočnil s použitím najnovších údajov z Úradu pre národné štatistiky a Európskej komisie. Údaje pokrývajú EÚ a Veľkú Britániu. SNAP vypočítal hodnotenie nebezpečnosti na základe priemerného počtu ročných smrteľných nehôd na 10 000 km povrchu vozovky.
Poradie | Krajina | Počet usmrtených vodičov kamiónov za 10 rokov |
1. | Bulharsko | 369 |
2. | Poľsko | 185 |
3. | Česko | 162 |
4. | Rumunsko | 162 |
5. | Litva | 155 |
6. | Nemecko | 143 |
7. | Luxembursko | 137 |
8. | Slovensko | 121 |
9. | Veľká Británia | 118 |
10. | Portugalsko | 118 |
Najnebezpečnejšie cesty Európy pre kamióny
Analýza umiestňuje Bulharsko na prvé miesto s najviac smrteľnými nehodami ťažkých nákladných vozidiel ročne, čo je viac ako v Poľsku a Česku dohromady, ktoré sú na druhom a treťom mieste. 40 % všetkých smrteľných nehôd ťažkých nákladných vozidiel v rámci EÚ sa stalo vo vidieckych oblastiach, čo naznačuje, že rozvoj infraštruktúry pre bezpečnosť cestnej premávky sa musí rozšíriť aj mimo diaľnic.
Mark Garner, výkonný riaditeľ spoločnosti SNAP, komentuje: „Vytvorili sme nové hodnotenie nebezpečnosti, aby sme mohli varovať vodičov pred najzradnejšími cestami v Európe. Ale krutou realitou je, že neexistujú žiadne bezpečné zóny. Všetky cesty na celom kontinente so sebou prinášajú neodmysliteľné riziká a vodiči musia byť neustále odolní voči meniacim sa jazdným podmienkam, zákonom a predpisom v danej krajine. Odporúčame, aby sa vodiči pred vyrazením na cestu oboznámili s cestnými zákonmi a plánovanou trasou.“
Väčšina vodičov nákladných vozidiel, najmä tých, ktorí jazdia po strednej a východnej Európe, bude zvyknutá jazdiť na mimoriadne dlhé vzdialenosti po cestách, ktoré pozná menej. Možno nevedia o najlepších miestach, kde môžu zaparkovať a dať si zaslúženú prestávku od šoférovania. To je dôvod, prečo spoločnosť SNAP vyvinula aplikáciu Intruck, ktorá obsahuje viac ako 5 000 zastávok pre kamióny, ktoré sú navrhnuté tak, aby vodičov navigovali na miesta určené na oddych a relaxáciu, vďaka čomu sa vodiči môžu plne sústrediť na cestu pred nimi.
Najmenej bezpečné cesty Európy pre kamióny
Medzi krajiny s najmenej nebezpečnými cestami pre kamionistov patria Dánsko, Rakúsko a Švédsko. V súlade so zisteniami SNAP Švédsko výrazne uplatňuje bezpečnosť na cestách, už v roku 1997 implementovalo „Vision Zero“. Misiu smerujúcu k nulovej úmrtnosti a vážnym zraneniam spôsobeným dopravnými nehodami podporila OSN, ktorá vyzvala štáty na celom svete, aby sa zaviazali splniť tento cieľ do roku 2050. Aby sa tento cieľ dosiahol, musí dôjsť k celkovému zlepšeniu bezpečnosti na cestách v celej Európe. Napriek 17 % poklesu smrteľných nehôd v celej EÚ v dôsledku pandémie sa čísla začali zvyšovať a v roku 2022 vzrástli o ďalších 10 %. Väčšina nehôd sa stala za denného svetla medzi 15:00 a 17:00 hod.
Kolízie a havárie kamiónov na cestách spôsobujú chyba alebo zlá reakcia vodiča (49,12 %), nepozornosť vodiča (25,19 %), nesprávne vyhodnotenie jazdy iného vodiča (14,01 %), neuvážené konanie (9,50 %), zlá viditeľnosť (9,38 %), chyba v riadení vodiča (8,83 %), správanie alebo neskúsenosť (8,49 %), neopatrná jazda ponáhľajúceho sa vodiča (6,74 %), mŕtvy uhol vozidla (6,25 %). Pre hĺbkovú analýzu úplného hodnotenia SNAP a vizualizáciu krajín, kde sa nachádzajú najnebezpečnejšie európske diaľnice, navštívte https://snapacc.com/hazardous-highways.