Najdlhšia Tatra, akú kedy vyrobili
Firma Liberty Ostrava sa na začiatku minulého roka rozhodla, že presunie konečné spracovania závitových tyčí a ich príslušenstva z Luxemburska do Ostravy a zvýši tak podiel výroby s vysokou pridanou hodnotou. Súčasťou tejto investície v hodnote 90 mil. českých korún bolo aj unikátne vozidlo Tatra, ktoré umožňuje vykonávať v Ostrave finálne úpravy závitových tyčí.
„Tyče v konečnej dĺžke až 24,2 metra sa valcujú v našej stredojemnej valcovni, teraz sa budú tiež ďalej spracovávať v servisnom centre závitových tyčí ostravskej hute. Na ich prepravu medzi týmito dvoma prevádzkami sme objednávali unikátnu prestavbu, pretože štandardné nákladné vozidlá prevážajú bežne produkty maximálnej dĺžky 13,6 metra. K zákazníkom budú hotové výrobky v neštandardných dĺžkach dopravovať rovnako ako v minulosti nadrozmerné nákladné vozidlá alebo železničné vagóny,“ vysvetlil vedúci centra závitových tyčí Liberty Ostrava Pavel Suchánek.
Unikátna Tatra
Podvozok pre unikátny automobil Tatra s celkovou dĺžkou 25,3 meter dodala kopřivnická TATRA TRUCKS. „Tatry sú tradične považované za vozidlá do ťažkého terénu, ale v tomto prípade sa využila iná ich unikátna vlastnosť: Možnosť zostaviť podvozok pre extrémne dlhý náklad. Liberty Ostrava ako jeden z najvýznamnejších metalurgických podnikov v ČR je pre nás cenou zákazníckou referenciou a nové vozidlo je príkladom, že tatrovky sa hodia skutočne pre najrôznejšie role,“ povedal k špeciálnej požiadavke Kamil Košťál, marketingový riaditeľ automobilky.
Prestavba tatrovky do podoby unikátneho vozidla, ktorú podľa technického návrhu vlastnej konštrukčnej kancelárie realizovala spoločnosť Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, trvala zhruba desať mesiacov, pričom aj za normálnej situácie je bežná lehota pri špeciálnych projektoch minimálne rok. V tomto prípade práce navyše komplikovala epidémia ochorenia Covid-19 a napätá situácia na automobilovom trhu.
Moravskosliezsky projekt
Rovnako ako podvozok a realizáciu prestavby, aj väčšinu subdodávok potrebných dielov zaisťovali výrobcovia takmer výhradne z Moravskosliezskeho kraja. „Teší nás, že sme mohli realizovať taký zaujímavý a jedinečný projekt a uplatniť pri tom naše dlhoročné know-how v oblasti úprav nákladných automobilov Tatra. Rád by som poďakoval spoločnosti Tatra Trucks za výrobu a dodanie samotného podvozku v požadovanom termíne a za úzku spoluprácu pri následných špeciálnych úpravách. Som hrdý na našich technikov a konštruktérov, ktorí vymysleli technické riešenie, ktoré umožnilo splniť individuálne požiadavky Liberty Ostrava pre špecifické využitie vozidla vo vnútropodnikovej prevádzke v areáli spoločnosti,“ uviedol obchodný riaditeľ spoločnosti Partner Ipex Vojtech Svoboda.
Veľmi špeciálna technika
Najdlhšie vozidlo Tatra v histórii je vybavené vzduchom priamo chladeným osemvalcovým motorom Tatra s výkonom 300 kW a automatickou prevodovkou Allison. Pohon vzduchom odpružených náprav je 14×8, pričom prvé štyri sú hnané, dve predné a posledné tri zadné riadené. To vozidlu nadštandardnej dĺžky umožňuje prechádzať zákruty na vnútropodnikových komunikáciách. Súčasťou technických úprav bola aj inštalácia predsadenej krátkej upravenej kabíny modelového radu Tatra Force, vďaka čomu má vozidlo malú celkovú výšku. Ložná plocha valníkovej plošiny tak môže zasahovať až nad kabínu. Vozidlo spĺňa všetky parametre pre prevádzku na komunikáciách, nie je ale predpoklad, že by sa využívalo aj mimo areálu hute.