Cestná doprava

DAF Driver Challenge pozná víťaza

DAF Driver Challenge pozná víťaza. Značka DAF zaznamenala v posledných dvoch rokoch zásadné úspechy – dvakrát po sebe oslavovala zisk titulu International Truck of the Year. Okrem vývoja sa však stále sústredí aj na to, aby bola v úzkom kontakte s tými, pre ktorých svoje vozidlá vyrába – profesionálnymi vodičmi.

Minulý rok získal DAF ocenenie International Truck of the Year s modelmi XF, XG a XG+ určenými pre diaľkovú prepravu a len nedávno bodoval druhýkrát po sebe, keď rovnaké ocenenie získal rad jeho distribučných nákladných vozidiel XD. Aj tie najlepšie nákladné vozidlá však šoférujú profesionálni vodiči a značka im chce dať najavo, že si ich prácu váži. Dôkazom toho bola aj tohtoročná súťaž DAF Driver Challenge.

Jej cieľom bolo nájsť najlepšieho profesionálneho vodiča v Európe, no zároveň vyzdvihnúť a vzdať hold tomuto náročnému povolaniu. Do kvalifikačných kôl sa prihlásilo viac ako 1 000 profesionálov z celého starého kontinentu, ktorí sa v boji o miestenku v 15-člennom európskom finále stretli v národných kolách. To česko-slovenské sa konalo v júni tohto roka na Masarykovom okruhu v Brne a jeho víťazom sa stal český vodič Miroslav Svoboda, jazdiaci pre dopravnú spoločnosť LaDo Sped. Míra, ako ho všetci volajú, vyhral už svoje druhé národné finále a s ním v poradí druhú miestenku v európskom finále.

Finalisti DAF Driver Challenge 2022

Elita sa stretla v Luxembursku

To sa konalo začiatkom októbra na testovacom okruhu spoločnosti Goodyear v Luxemburgu. Nejde o žiadnu náhodu, DAF a Goodyear sú dlhodobými partnermi a nové vozidlá holandskej značky sú obuté práve na pneumatikách tejto značky. Do Luxemburgu napokon pricestovalo 14 finalistov, víťaz nemeckého národného kola kvôli pracovným povinnostiam prísť nemohol. Čakalo na nich šesť súťažných disciplín a jedna bonusová disciplína.

Teoretické vedomosti účastníkov preveril najskôr osobný pohovor, počas ktorého vodiči odpovedali na otázky o svojej práci a o tom, ako by v prípade, že sa stanú novými ambasádormi značky DAF, pomáhali zviditeľniť značku vo svojej komunite. Na odborné znalosti súťažiacich sa zameral tiež vedomostný test, ktorý obsahoval napríklad otázky z dohovoru AETR alebo histórie a súčasnosti značky DAF.

Ukážka schopností aj trpezlivosti

Gro disciplín sa však odohrávalo tam, kde to majú vodiči najradšej – pri vozidlách a za ich volantom. Na stanovišti kontroly pred jazdou museli vodiči dôkladne skontrolovať nielen vozidlo a náves, ale aj zaistenie tovaru. Disciplína ekonomickej jazdy sa zamerala na jazdný štýl a efektivitu vrátane spotreby paliva. Stanovište pripájania a odpájania pre súťažiacich prichystalo malé prekvapenie, pretože okrem klasického návesu museli zvládnuť aj pripojenie tandemovej súpravy.

Schopnosti pri manévrovaní a cúvaní napokon preverili dve disciplíny, v ktorých museli vodiči najskôr zvládnuť slalom na úplne novom distribučnom modeli DAF XD a následne cúvanie s klasickou súpravou ťahač-náves. Manévrovacou disciplínou bolo aj cúvanie s elektrickou súpravou DAF CF Electric. Mnohí vodiči si vôbec po prvýkrát vyskúšali jazdu s plne elektrickým ťažkým nákladným vozidlom.

Poslednou, bonusovou disciplínou bola zaujímavá tipovačka. Na mokrú trať komisári postavili súpravu tvorenú ťahačom DAF XG, za ktorým bol pripnutý DAF XD, ktorý simuloval kolegu s prázdnou nádržou. Na hnacej náprave XG boli pneumatiky s dezénom po najazdení 250 00 km. Súťažiaci mali uhádnuť čas, za ktorý prejde tento kolos v daných podmienkach 100 m.

Starý známy bojovník

Česko-slovenský reprezentant Miroslav Svoboda bol v Luxembursku známou tvárou. Väčšina porotcov a komisárov si ho pamätala z posledného ročníka súťaže, keď si nešťastne vytkol členok, no napriek bolesti zostal v súťaži a bojoval až do samotného konca. Aj so zranením vtedy skončil na 3. mieste a jeho nezlomná vôľa sa ľuďom vryla do pamäti.

S najvyššími cieľmi išiel do Luxemburska aj tentokrát. „Som nesmierne súťaživý, takže aj sem som išiel s jasným cieľom – urobiť maximum pre víťazstvo,“ opísal svoje ciele pred súťažou Míra. V jednotlivých disciplínach si počínal veľmi dobre a po náročnom boji napokon obsadil 4. priečku. Od pomyselnej bronzovej medaily ho delilo iba 5 bodov.

„Škoda, že to nevyšlo. Samozrejme, veril som vo víťazstvo, ale s výkonom som spokojný. Dal som do toho všetko, robil som, čo sa dalo. Do budúcna to určite budem chcieť ešte zlepšiť,“ povedal bezprostredne po súťaži česko-slovenský šampión. Takéto súťaže sú podľa neho dôležité. „Pre vodiča je to skvelá príležitosť zažiť niečo nové, nazbierať nové skúsenosti a stretnúť zaujímavých ľudí. Jednoznačne túto príležitosť odporúčam zažiť každému, kto má túto prácu rád,“ hovorí Míra.

Víťazom sa stáva…

Spomedzi 14 finalistov získal najviac bodov a titul víťaza DAF Driver Challenge Gábor Szabados z Maďarska. Mladý vodič tesne po oznámení výsledkov neskrýval radosť. „Ťažko dokážem opísať, aký som práve teraz šťastný. Konkurencia bola náročná. Všetci sme sa museli vyhecovať k tým najlepším výkonom,“ povedal Gábor.

Výkony všetkých súťažiacich ocenil predseda poroty Harald Seidel, prezident DAF Trucks: „Špičkový vodič potrebuje skvelé zručnosti. Toto finále to opäť potvrdilo. Iba tí, u ktorých sa kombinujú znalosti, skúsenosti, zručnosti, odhodlanie a triezve uvažovanie, môžu dostať efektivitu svojich vozidiel na maximum. V spoločnosti DAF si skutočne myslíme, že profesionálni vodiči sú skutoční odborníci a zaslúžia si byť na pódiu.“

Na jeho slová vo svojom príhovore nadviazal aj riaditeľ obchodu a marketingu a člen predstavenstva DAF Trucks Richard Zink: „Vyrábame vozidlá, ktoré ponúkajú najlepšiu efektivitu na trhu, špičkovú kvalitu a komfort pre vodiča. Avšak, sú to muži a ženy za volantom, ktorí odomykajú potenciál našich vozidiel. Preto vyvíjame naše autá s dôrazom na vodiča. Bolo skvelé vidieť najlepších vodičov v Európe, ako preukazujú svoje výnimočné vlastnosti za volantom našich oceneniami ovenčených vozidiel.“

Zdroj
transport.sk
Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button