Cestná doprava

Czechbus 2023: menej autobusov, viac príslušenstva

Czechbus 2023: menej autobusov, viac príslušenstva. Za účasti ministra dopravy ČR Martina Kupku bol v polovici novembra slávnostne zahájený 12. ročník najväčšieho stredoeurópskeho veľtrhu autobusov, hromadnej dopravy, telematiky a servisnej techniky. Kto sa tešil na novinky z Busworldu, musel byť až na pár výnimiek sklamaný.

Tento rok sa v Letňanoch na výstavnej ploche 10 000 m2 zišlo 65 firiem z ôsmich krajín. Že sa tentoraz nepodarilo zohnať toľko autobusov, bolo zrejmé už pri vstupe, pretože na vonkajšej ploche stál jeden jediný, čo pôsobilo trochu smutne. Tento rok totiž oficiálne chýbalo Iveco Bus (dva autobusy tu ale malo). Solaris (ten mal jedno želiezko v ohni) alebo Volvo, ktoré ale globálne zrušilo svoju autobusovú divíziu (tým v Česku skončil aj dlhoročný zástupca Radko Manda). Čo do počtu vystavených autobusov to nebol najbohatší ročník. Navyše tu ani nebolo možné vidieť novinky z nedávneho Busworldu v Bruseli. Čo je potešiteľné, vrátili sa sem ako veľké, tak aj malé zájazdové coache. Sympatické je aj väčšie zastúpenie firiem ponúkajúcich príslušenstvo a servisnú techniku pre autobusy.

Usporiadateľ veľtrhu, spoločnosť ABF, tiež pripravila novinku v podobe súťaže Grand Prix. Odborná päťčlenná porota, ktorej členom bol aj šéfredaktor nášho magazínu a autor článku, udelila celkom tri ocenenia: za Iveco Crossway LE Elec, meranie geometrie Hunter HawkEye XL a hasiaci systém pre batérie Dafo, plus jednu špeciálnu cenu pre firmu MOLPIR a jej indukčnú nabíjačku.

Hlavných vystavovateľov autobusov si abecedne predstavme.

BMC

Turecká značka, zastúpená spoločnosťou Busplan, začína byť videná aj v mestách. Na svojom stánku mala hneď päť exemplárov (spolu s Isuzu najviac), z toho štyri mestské autobusy. Premiéru slávil plne elektrický midibus Neocity EV 8,5 s kapacitou 21 sediacich a 51 stojacich cestujúcich a akumulátorom s kapacitou 198 kWh.

Czechbus 2023: menej autobusov, viac príslušenstva
BMC Neocity EV 8,5

Daimler Buses

Českú premiéru oslavovala nová generácia medzimestského autobusu Setra LE 500 MultiClass, nástupcu v Česku veľmi úspešného radu 400, ktoré sa predalo skoro tisíc kusov. Vystavený tu bol najobľúbenejší typ 515 LE s dĺžkou 12,2 m, poháňaný šesťvalcom 7,7 l OM 936 s výkonom 260 kW a hybridným modulom. Na vonkajšej ploche stál modernizovaný zájazdový coach Mercedes-Benz Tourismo, ktorý na prvý pohľad prezrádza úplne nové LED osvetlenie a vo vnútri prepracovaná prístrojová doska.

Isuzu Turancar

Dovozca tureckých autobusov Turancar síce nepriviezol žiadnu novinku, ale predstavil tu zaujímavé exempláre svojich najpredávanejších modelov. Za pozornosť určite stál midibus Novo Citi Life v triede 2 aj jeho mestský variant s nadštandardnou výbavou, ktorá pre tento autobus nie je úplne bežná, pre teplický dopravný podnik. Zájazdový segment zastupoval model Turqoise s vysokou kapacitou 33 miest.

Czechbus 2023: menej autobusov, viac príslušenstva. Isuzu Novo Citi Life.
Isuzu Novo Citi Life

Iveco Bus/KAR group

Značka Iveco Bus na tohtoročnom Czechbuse oficiálne nevystavovala (držia sa pravidla raz za dva roky). Zastúpil ju díler KAR group zo skupiny OSTRA. Tá na svojom stánku mala vystavený 13m plne elektrický model Crossway Low Entry Elec vo verzii City s obsaditeľnosťou 37 sediacich cestujúcich. V autobuse bolo maximálne sedem akumulátorov s celkovou kapacitou 485 kWh, zaisťujúce dojazd až 400 km. Autobus získal na Czechbuse ocenenie Grand Prix. Vystavený exemplár však ešte nebol s novou prednou časťou, ktorú majú vozidlá osadené systémami ADAS. Ich výroba sa vo Vysokom Mýte naplno rozbehne budúci rok. Na stánku spoločnosti AD TECHNIK bol navyše vystavený model Iveco E-Way.

Czechbus 2023: menej autobusov, viac príslušenstva. Iveco Crossway LE 13 Elec.
Iveco Crossway LE 13 Elec

MAN Truck & Bus

Mníchovský výrobca autobusov priviezol tri exponáty. Českú premiéru oslavovala 18m verzia plne nízkopodlažného elektrického mestského autobusu Lion’s City 18 E s dvoma elektromotormi a akumulátormi s celkovou kapacitou 640 kWh, zaisťujúcou dojazd 350, resp. ideálne až 400 km. Novinkou bol aj čiastočne nízkopodlažný Lion’s Intercity LE vo farbách Pražskej integrovanej dopravy. V rovnakom nátere by sa malo v Stredočeskom kraji postupne objaviť až 140 týchto autobusov. Zájazdový segment zastupoval Lion’s Coach, ale to ešte nebol modernizovaný typ s novou digitálnou prístrojovou doskou, ktorú bolo možné vidieť na Busworlde.

MAN Lion's City 18 E.
MAN Lion’s City 18 E

Scania

V Letňanoch bol k videniu 14m zájazdový autokar s nadstavbou Iriziar i6 Efficiency a kapacitou 59 miest. Ide o inovovaný variant, ktorý sa môže pochváliť karosériou z kompozitných materiálov (–650 kg v porovnaní s klasickou verziou) a digitálnymi kamerami namiesto zrkadiel. Výsledkom všetkých úprav je až trinásťpercentná úspora prevádzkových nákladov.

Scania Irizar i6S.
Scania Irizar i6S

SOR

Český výrobca sa popri sériových modeloch ICN 12 s dieselovým motorom vo farbách Okresnej autobusovej dopravy Kolín a ICN 10,5 m CNG pre Karlovarský kraj pochválil aj prototypom vodíkového mestského autobusu NSF 12 Hydrogen. Ten technicky vychádza z elektrického autobusu, je ale osadený palivovým článkom s výkonom 70 kW od kanadskej firmy Ballard a zásobníky umiestnené na streche s kapacitou 40 kg vodíka zaistia pri priemernej spotrebe 8 kg na 100 km dojazd okolo 400 km. Vôbec prvýkrát sa tiež v autobusoch SOR objavili predsuvné dvere, kamery namiesto zrkadiel, bočný radarový systém alebo antikolízny systém.

SOR NSF 12 Hydrogen.
SOR NSF 12 Hydrogen

Škoda Group

Hlavný ťahák plzenského výrobcu paradoxne nestál na jeho stánku, kde bol trolejbus 32 TR s karosériou SOR, určený pre brnenský dopravný podnik (11. exemplár zo 40 kusovej objednávky), ale vo vedľajšej hale. A to jednoducho preto, že by sa tam nezmestil. Za veľkého záujmu médií a účasti vedenia Dopravného podniku hlavného mesta Prahy aj významných politikov sa totiž odohrala premiéra trojčlánkového parciálneho trolejbusu Škoda Solaris 24m. Tento vysokokapacitný trolejbus bude po testovaní v počte 20 kusov nasadený na jar budúceho roka na novej linke 59, spájajúcej pražskú stanicu Veleslavín s Letiskom Václava Havla.

Škoda Solaris 24m.
Škoda Solaris 24m

ZF

Nemecký výrobca priviezol novú generáciu portálovej elektrickej hnacej nápravy pre nízkopodlažné autobusy AxTrax 2 LF, ktorá je až o 10 % účinnejšia ako predchodca. Náprava s dvoma elektromotormi sa chváli väčším výkonom a až 20% stúpavosťou pri kĺbových autobusoch. Spolu s ňou ZF ukázalo aj novú generáciu centrálneho elektromotora CeTrax 2 dual so stálym výkonom až 380 kW.

Portálová náprava ZF AxTrax 2 LF.
Portálová náprava ZF AxTrax 2 LF

Videoreportáž z Czechbusu nájdete na našom YouTube kanáli a na Facebooku.

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: autor
Back to top button