Budimex získal špeciálnu TBM technológiu na razenie tunelov
Budimex získal špeciálnu TBM technológiu na razenie tunelov. Poľská stavebná spoločnosť Budimex, ktorá na Slovensku realizuje výstavbu kľúčovej diaľničnej križovatky D1/D4 pri Bratislave, zvyšuje svoju flexibilitu a kapacity aj pri realizácii zákaziek v segmente tunelových a podzemných stavebných prác. Z Číny získala nový raziaci stroj na stavebné práce na železničnej trati č. 104 na strategickom úseku D Limanowa – Klęczany.
Prvý z dvoch štítov TBM (Tunnel Boring Machine) na razenie tunelov dorazil do prístavu v Gdyni. Pomôže pri jednej z kľúčových etáp prác, ktoré vykonáva konzorcium spoločností Budimex (líder) a Gülermak.
Stroj TBM EPB s priemerom 4,8 metra a dĺžkou 170 m, vyrobený spoločnosťou CRCHI, prišiel do Poľska po mori z čínskeho Čchang-ša. Náklad pozostával z 36 dielov, z ktorých najťažší (predný štít) váži 87 ton. Samotná hlava frézy s priemerom 4,8 m váži 41 ton. Ako celok bude zostavený priamo na stavenisku. TBM vyvŕta tunel s dĺžkou takmer 4 kilometre približne za 10 mesiacov.
Strategická investícia
Výstavba železničnej trate č. 104 s tunelom má veľký význam pre rozvoj železničnej infraštruktúry v Poľsku, ako aj strategický význam pre celý región. Konzorcium spoločností Budimex a Gülermak vykonáva práce na železničnej trati č. 104 na úseku D Limanowa – Klęczany od marca 2024. Líder konzorcia, Budimex, má podiel 50 %, zatiaľ čo Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt a Gülermak majú po 25 %. Projekt v čistej hodnote 1,93 miliardy poľských zlotých (cca 450 miliónov eur) má byť dokončený do konca roka 2026.
„Už viac ako pol roka vykonávame práce na úseku D Limanowa – Klęczany. Vzhľadom na jeho hodnotu ide nepochybne o jeden z najvýznamnejších železničných projektov posledných rokov, spolu s projektom železničnej stanice Warszawa Zachodnia. Preto sme spolu so spoločnosťou Gülermak investovali do nového vyvrtávacieho stroja. Plánujeme ďalej rozvíjať kompetencie v tejto oblasti a samostatne realizovať práce na ďalších zákazkách,” povedal Maciej Olek, člen predstavenstva a riaditeľ železničných stavieb spoločnosti Budimex S.A.
„Špecializované raziace stroje TBM, z ktorých prvý k nám práve dorazil, nám umožnia vyvŕtať tunely s dĺžkou takmer 3,8 km do 10 mesiacov,“ dodal Marcin Curkowicz, vedúci technického oddelenia železničnej divízie Budimex S.A.
Budimex získal špeciálnu TBM technológiu na razenie tunelov
Technológia z Číny
Technické prevzatie raziaceho stroja TBMS EPB s priemerom 4,8 m sa v čínskom Čchang-ša uskutočnilo ešte v septembri. Počas 3-dňových testov bol stroj overený z hľadiska geometrie, mechaniky, hydrauliky a elektroniky. Na prevzatí sa zúčastnilo 11 osôb, vrátane 3 zástupcov spoločnosti Budimex a 2 zástupcov objednávateľa, poľskej spoločnosti PKP PLK SA. Z dôvodu bezpečnostných požiadaviek pri vŕtaní bol stroj taktiež pripravený na certifikáciu ATEX (ATmosphere EXplosible), ktorú potvrdia zástupcovia Ústredného banského ústavu pri skúškach FAT.
„Počas nášho pobytu v továrni sme mali možnosť vidieť aj najväčší stroj TBM s priemerom 16,5 m a veľkosťou 4-podlažného bytového domu, ako aj druhý TBM určený pre tento projekt (priemer 10,6 m),” priblížil Marcin Curkowicz zo spoločnosti Budimex.
Podľa plánu bolo prevzatie ukončené 4. septembra 2024, po ktorom bol stroj demontovaný a odoslaný späť do prístavu v Šanghaji. Odtiaľ bol po mori prepravený do Poľska. „Štít TBM bol pripravený na základe jedinečných skúseností našich inžinierov a v súlade s ich smernicami. Parametre stroja sme vybrali špeciálne pre túto zákazku, pričom sme zohľadnili pôdne podmienky, aby proces vŕtania prebiehal hladko a bezpečne. Ide o náš šiesty TBM v Poľsku a jeden z takmer 50, s ktorými naše tímy vyvŕtali tunely po celom svete,” zdôraznil Onur Erkus, riaditeľ oddelenia TBM pre Európu zo spoločnosti Gülermak.