Logistika a skladovanie

Poľská ponuka pre slovenské firmy

„Lode, vlaky, terminály – poľská ponuka pre expanziu slovenského biznisu“, pod touto nosnou témou sa v druhej polovici apríla konal online seminár zameraný na riešenia prepravných spojení na krátke a dlhé vzdialenosti, námorných spojení v rámci Európy a spojení na Ďaleký východ. Témou bola aj nová infraštruktúra a služby.

Seminár vznikol v spolupráci Veľvyslanectva Poľskej republiky v Bratislave, Zväzu logistiky a zasielateľstva Slovenskej republiky, Združenia cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD Slovakia a Trnavskej regionálnej komory Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory. Išlo o druhý ročník seminára patriaceho k pravidelným podujatiam na túto tému, ktoré len potvrdzujú význam slovenského trhu v rámci celoeurópskeho, ba dokonca celosvetového reťazca.

Odborná diskusia priniesla praktické informácie exportérom, importérom, firmám a inštitúciám, pre ktoré je kľúčové dôveryhodné spojenie s Veľkou Britániou, Škandináviou, Ďalekým východom a ďalšími krajinami. Počas dvoch hodín sa predstavili významné poľské spoločnosti, ako PKP Cargo International, prístavy Gdyňa, Gdansk a Szczecin–Świnoujście, ale aj spoločnosti, ktoré v nich poskytujú svoje služby: Unifeeder, Adampol, Deepwater Container Terminal, Baltic Container Terminal či Gdynia Container Terminal.

Adampol S.A. spolupracuje so slovenským závodom KIA v Tepličke

Železnica si aj v rámci novej Zelenej dohody EÚ udržiava svoju pozíciu. A práve PKP Cargo International je jedným z najvýznamnejších poskytovateľov železničnej nákladnej dopravy v Európe. Medzi jeho kľúčové služby patria železničná doprava, kombinovaná doprava a železničná špedícia. Okrem terminálu v intermodálnom prekladisku Małaszewicze, nazývanom aj suchý prístav, vlastní aj intermodálny terminál Paskov neďaleko Ostravy, oba sú využívané aj na prekládku a následnú prepravu tovaru zo Slovenska a na Slovensko.

Euro – ChinaStále sa rozvíjajúca Gdyňa

Prístav Gdyňa ponúka viaceré veľmi atraktívne spojenia aj zaujímavé trajektové a Ro-Ro (Roll-on/Roll-off) spojenia, ktoré chce v blízkej budúcnosti ešte posilniť. V súčasnosti premávajú z Gdyne trikrát denne trajektové spojenia do švédskej Karlskrony (Stena Line) a celkovo štyrikrát týždenne do fínskeho Hanko (trikrát Finn¬lines a jedenkrát Transfennica). Do viacerých prístavov premáva z Gdyne takisto kontajnerový servis.

Prístav v súčasnosti pracuje na rozšírení infraštruktúry pre trajekty aj Ro-Ro lode. Jeho súčasný verejný terminál má kapacitu pre trajekty s dĺžkou do 240 m a ponúka plochu 70 000 m2. Zároveň sa pracuje aj na projektoch prehĺbenia prístupových kanálov. Všetky stavebné práce týkajúce sa prehlbovania morského dna majú byť ukončené do konca roka 2023.

Adampol S. A. – zastrešuje aj spoločnosť Adampol Slovakia, s. r. o., so sídlom v Tepličke nad Váhom, ktorá poskytuje plné logistické služby výrobcovi automobilov KIA. Okruh služieb spoločnosti Adampol je však oveľa širší. K aktuálne nosným patrí pravidelné intermodálne spojenie Euro China Train medzi „suchým prístavom Małaszewicze” a morskými prístavmi v Číne, pričom túto trasu prejde za 8 až 12 dní.

Baltic Container Terminal (BCT)

Jednou zo spoločností, ktoré ponúkajú svoje služby v prístave Gdyňa je spoločnosť Baltic Container Terminal (BCT), patriaca do skupiny International Container Terminal Services Inc. BCT v rámci svojich služieb vyzdvihuje najmä celoročnú prevádzku, odborný personál opierajúci sa o 40-ročné skúsenosti v odvetví a vysokú produktivitu práce, ktorú potvrdzuje jeden z kľúčových parametrov výkonnosti terminálu – produktivita prístavného žeriava (quay crane productivity), BCT ju má na úrovni 32 mph.

Výkonnosť terminálu posilnili investície do vybavenia na mori aj v pevninskej časti a tiež modernizácia intermodálneho terminálu s novou železničnou vlečkou, skladovacími kapacitami a modernými informačnými technológiami. Posledná fáza tejto modernizácie mala hodnotu 68 mil. USD. V rokoch 2019 a 2020 dosiahol export kontajnerov BCT Gdynia takmer 300 000 TEU. Spoločnosť ponúka spojenia s prístavmi London Gateway Port (MSC), Aarhus, Tilbury (Continaerships) alebo Oslo (Containerships alebo Viasea).

Silné zázemie Hutchison Ports

V Gdyni pôsobí okrem BCT aj spoločnosť Hutchison Ports, ktorá v roku 2020 len v Európe prepravila 14,8 mil. TEU, z čoho v Poľsku to bolo 0,4 mil. V Gdyni má Hutchison Ports nábrežie dlhé 812 m (447 m s hĺbkou 13,5; resp. 15,5 m a 365 m s hĺbkou 11 m). Stohovacia kapacita je 12 000 TEU a k dispozícii je aj 1 473 m dlhá železničná vlečka. Súčasťou kapacít je aj 3-hektárová plocha pre nekontajnerizovaný tovar. Hutchison Ports Gdynia ponúka spojenia cez viacerých popredných poskytovateľov, ako Hapag-Lloyd, CMA CGM, ONE a ďalších, a okrem štandardných spojení dokáže pokryť aj dopyt po špeciálnych a nadrozmerných prepravách.

Brána do sveta: prístav Gdansk

Ďalším z trojice kľúčových poľských prístavov je prístav Gdansk, ktorý v roku 2020 vybavil 1 624 000 TEU a celkovo 48 mil. ton nákladu. Import tvoril 66 % objemu (31,7 mil. ton), export 34 % (16,3 mil. ton). Jeho nábrežie je dlhé až 22,8 km a služby v ňom ponúka 22 operátorov. Gdansk je súčasťou projektu budovania diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktorých infraštruktúra sa má rozšíriť z 3 752 km v roku 2019 na 6 941 km v roku 2023. Celkové investície na dosiahnutie tohto cieľa predstavujú astronomických 19 mld. eur. Zásadným spôsobom však zvýšia dostupnosť a tým aj atraktivitu poľských prístavov pre spoločnosti z celého regiónu strednej a východnej Európy.

V súčasnosti trvá cesta z Bratislavy do Gdanska nákladným autom približne 14 hodín, z Ostravy je to 9 hodín, z Brna a Prahy 12 hodín. Po mori sa tovar z Gdanska do Hamburgu dostane za 24 hodín, do Hullu a Teesportu (UK) za 60 hodín a do francúzskeho Le Havre za 72 hodín. Centrálny prístav sa neustále modernizuje a rozširuje. Investície na tieto projekty dosahujú 2,5 mld. eur a sú rozdelené na niekoľko krokov: budovanie plochy s rozlohou 400 ha, prehĺbenie prístupových kanálov v dĺžke 8 km, investície do nábrežia v dĺžke 20 km a prehlbovanie a bagrovanie ďalších častí prístavu.

Zaujímavá ponuka pre spoločnosti zo SR a ČR

Svoje služby v prístave poskytuje DCT Gdansk, člen skupiny PSA International Pte Ltd. Zaujímavé sú pre slovenské a české spoločnosti, čo potvrdzuje rastúci objem tovaru z týchto dvoch krajín. V súčasnosti dosahuje rast tempo +100 % ročne. DCT Gdansk totiž ponúka dvakrát týždenne priame vlakové spojenie z českého terminálu Paskov a ďalších 6 až 8 nepriamych vlakových spojení z juhu Poľska, čím obsluhuje dôležité priemyselné oblasti u nás aj u našich západných susedov.

Preprava po železnici je pre DCT Gdansk dôležitá, čo potvrdzujú aj investície. Do konca roka 2021 sa počet železničných vlečiek zvýši zo 4 na 7, každá zo súčasných sa predĺži zo 618 na 750 m a zvýši sa aj max. povolená hmotnosť na nápravu z 20 ton na 22,5 tony. Snahou DCT Gdansk je stať sa hlavným hubom pre región CEE.

Tretí do partie – prístav Szczecin-Świnoujście

Svoje kapacity rozširuje a modernizuje aj tretí dôležitý poľský prístav – Szczecin–Świnoujście. V roku 2023 má byť ukončená výstavba nábrežia s terminálmi pre transport skvapalneného zemného plynu (LNG), medzi rokmi 2021 až 2027 sa bude intenzívne rozvíjať hlbokovodný terminál, ktorého kapacita bude po dokončení 1,5 mil. TEU ročne, a modernizáciou prechádza aj terminál pre trajekty, ktorý po novom dokáže vybaviť aj potreby intermodálnej dopravy.

Pohľad na prístav Świnoujście

Niečo pre exportérov

Pre exportne zamerané spoločnosti môže byť zaujímavá ponuka spoločnosti Unifeeder, ktorá ponúka prepravu tovaru priamo z výrobného závodu až do cieľovej destinácie. Tovar v kontajneri alebo vo viacerých kontajneroch vyzdvihne priamo vo výrobnom závode, prepraví kontajnery do najbližšieho prístavu, z ktorého následne zabezpečí prepravu do prístavu, ktorý je najbližšie k cieľovej destinácii. Tam kontajnery vyzdvihne a z prístavu dopraví presne na miesto určenia v cieľovej destinácii. Unifeeder svoje služby demonštroval na príklade prepravy nákladu z Galanty do anglického Manchesteru.

Preprava 45´ kontajnera, do ktorého sa zmestí 33 europaliet (26 UK paliet), vychádza na 3 000 eur. Unifeeder sa navyše zameriava aj na zníženie uhlíkovej stopy. V spolupráci s GreenSteam a We4Sea využíva inteligentnú technológiu pre lode, vďaka ktorej plavidlá dokážu optimalizovať svoj výkon s ohľadom na dané podmienky a tým šetriť emisie CO2. Prvých 25 takýchto lodí bolo zavedených do prevádzky v Európe a Ázii, ďalších 50 má byť nasadených do konca Q1 2022.

Zdroj
transport.sk
Editor
Foto: Prístav Gdansk, DCT Gdansk, Adampol S.A., PKP Cargo International

Prečítajte si aj

Back to top button