Logistika a skladovanie

50 rokov úspechu e-vozíkov Linde MH

Novým radom elektrickej vysokozdvižnej techniky nadviaže Linde Material Handling na úspešnú 50-ročnú tradíciu výroby vysokozdvižných vozíkov. Celý príbeh začal na hannoverskom priemyselnom veľtrhu v marci 1971, keď spoločnosť Linde MH predstavila svoj prvý elektrický vysokozdvižný vozík.

Vďaka systematickému rozvoju sa Linde MH stala lídrom na európskom trhu v segmente elektrických protizáťažových vozíkov a ako špecialista na intralogistiku sústavne prináša v oblasti elektrickej mobility rad technických inovácií.

Prečítajte si aj

„Ak sa obzrieme späť, rozhodnutie o využití elektrického pohonu v kombinácii s lítiovo-iónovou technológiou ako novým spôsobom skladovania energie bolo nesmierne dôležité a určilo budúce smerovanie značky. Ďalší impulz pre rozvoj znamenal aj vývoj palivových článkov s vodíkom, s cieľom ich využitia ako zdroja energie pre naše vysokozdvižné vozíky,“ uviedol Stefan Prokosch, senior viceprezident brand manažmentu z Linde Material Handling.

Linde MH ponúka širokú škálu elektrických vysokozdvižných vozíkov od 1 000 do 8 000 kg pre prakticky všetky aplikácie z priemyselného a obchodného sveta

„Dnes svojim zákazníkom ponúkame nielen rozsiahle portfólio elektricky poháňaných manipulačných vozíkov s niekoľkými systémami na uloženie energie, ale využívame aj naše odborné znalosti pri elektrifikácii vozidiel všetkého druhu – od taxi až po trolejové vozidlá,“ doplnil Stefan Prokosch.

Keď bol na začiatku 70. rokov uvedený na trh prvý elektricky poháňaný vysokozdvižný vozík značky Linde, nebolo ešte možné predvídať obrovský potenciál elektrickej mobility. Vývoj bol primárne zameraný na ponuku vozíkov na vnútorné použitie. Batériovým vysokozdvižným vozíkom otvorila spoločnosť Linde MH novú kapitolu histórie, pretože systém pohonu a skladovania energie predstavoval iné technické výzvy než jej vtedajšia vlajková loď: unikátny hydrostatický pojazd Linde.

Medzi hlavné výhody prvého elektrického radu vozíkov s nosnosťou od 1 do 1,5 tony patril dvojmotorový pohon predných kolies, ktorý umožňoval zatáčanie na najmenšom možnom polomere. A ďalej potom ovládanie pojazdu dvojpedálovým systémom prevzatým z hydrostatických radov. Táto verzia ovládania bola navrhnutá tak, aby vodičom uľahčila prechod medzi oboma typmi pohonu.

V nasledujúcich rokoch nepretržite rástol dopyt po elektricky poháňaných vysokozdvižných vozíkoch. Dôvodom bol fakt, že počet skladov a distribučných centier sa neustále zvyšoval – a s tým rástla aj potreba bezemisnej prevádzky vnútri hál. Zároveň stúpali požiadavky kladené na tieto tiché a bezemisné vysokozdvižné vozíky. Zákazníci požadovali vyššiu úžitkovú nosnosť, väčšiu manipulačnú kapacitu a väčší počet variantov, ktoré by pokryli stále nové oblasti použitia v priemysle a obchode.

Míľnik – kompaktná hnacia náprava

Ďalší vývoj výkonovej elektroniky a digitálnej technológie pripravil pôdu pre rozvoj elektrických vysokozdvižných vozíkov Linde. V roku 1999 bol do produktového portfólia uvedený prvý model značky s trojfázovým asynchrónnym elektromotorom. Inžinieri vyvinuli pre tento nový druh pohonu nové výkonové a riadiace moduly.

To umožnilo kombinovať výhody vyššieho výkonu s vysokou úrovňou spoľahlivosti a schopnosťou zvládnuť aj náročné vonkajšie aplikácie. Dva kompaktné a bezúdržbové AC elektromotory spoločne s kontrolnými blokmi pojazdu a pracovnej hydrauliky a všetkými ďalšími ovládacími prvkami sa podarilo spojiť do jedinej konštrukčnej zostavy – kompaktnej hnacej nápravy.

Pri nových modeloch Linde E14 až E20, predstavených v roku 2006, boli dlhšie káblové vedenia nahradené krátkymi prepojovacími lištami komponentov, čo zabezpečilo nižšiu spotrebu energie. Prvýkrát boli tiež elektrické vozíky vybavené vstavanou nabíjačkou pre flexibilné nabíjanie zo sieťových zásuviek a hydraulickými valcami naklápania stožiarov umiestnenými nad ochranným rámom vodiča, čo prinieslo väčšiu torznú stabilitu stožiara.

V roku 2010 prišli na trh ďalšie modely s nosnosťou 2 až 5 ton, ktoré priniesli inovatívne prvky. Tými boli napríklad pružne uložená hnacia náprava pre obmedzenie prenosu vibrácií do vozíka, automatická ručná brzda, presný digitálny indikátor aktuálnej kapacity batérie a systém kontroly trakcie pre vynikajúcu priľnavosť vozíka k povrchu jazdnej trasy. To umožnilo vyhovieť tým najnáročnejším potrebám mnohých zákazníkov. Inovácie prispeli k tomu, že sa spoločnosť Linde MH stala lídrom trhu elektrických vysokozdvižných vozíkov v Európe.

Priority – bezpečnosť, efektivita, nízke náklady

Okrem vyššieho výkonu a nízkej spotreby energie mala pri každom novovyvinutom rade vysokozdvižných vozíkov Linde najvyššiu prioritu ergonómia a bezpečnosť prevádzky. Aj v tomto odbore spoločnosť Linde MH v priebehu posledných päťdesiatich rokov udávala tempo. Mnoho prvkov výbavy a výkonových možností bolo v čase ich uvedenia na trh svetovými novinkami a dodnes zostávajú jedinečnými prednosťami elektrických vozíkov Linde.

Patrí medzi ne napríklad asistenčný systém Linde Safety Pilot – obmedzuje výšku zdvihu, ak by bola prekročená prípustná nosnosť, a reguluje rýchlosť jazdy vo vzťahu k parametrom prepravovaného nákladu. Ďalším príkladom revolučnej inovácie bola otvorená verzia vozíkov pod označením Linde Roadster. Tento rad je konštruovaný bez A-stĺpikov ochranného rámu, čo významne zlepšuje výhľad vodiča a zaisťuje vyššiu prevádzkovú bezpečnosť pri manipulácii s rozmernými nákladmi.

Stefan Prokosch

Zdroj
transport.sk
Back to top button