Cestná doprava

Koniec jazdenia autom do práce?

Koniec jazdenia autom do práce? Od 1. júla 2024 platí novinka kvôli CO2. Firmy v Holandsku musia udávať vlastných zamestnancov. Toto nie je normálne, diktatúra presiahla všetky medze. Zamestnávateľ musí nahlásiť svojho zamestnanca, pokiaľ jazdí do práce vlastným autom.

Iste, ak niekto pracuje vo vedení veľkej firmy typu banky a podobne, má nárok na služobné vozidlo. Potom si môže objednať napríklad BMW radu 5 a podobne. Väčšina zamestnancov vo firmách, kde je auto nutnou súčasťou, to takto nemá a jazdí tým, čo im firma strčí pod zadok.

Do práce musíte, ale ideálne pešo, stopom alebo na bicykli

Nariadenie, ktoré by nikomu asi ani nenapadlo, pri tej absurdite platí, zatiaľ však nie u nás. Od 1. júla 2024 bude pre veľké firmy v Holandsku povinné hlásenie zamestnaneckých kilometrov. Táto povinnosť je súčasťou snahy krajiny znížiť emisie CO2. To zahŕňa aj emisie z dopravy a dochádzanie zamestnancov. Nejde len o služobné cesty. Ide o dochádzanie do práce! Vec, ktorá je vo svojej podstate súkromná, ide o slobodné rozhodnutie každého človeka, či pôjde do práce autom, hromadnou dopravou alebo na koňovi.

To posledné je samozrejme nadsadenie. Firma nesie zodpovednosť za to, ako sa do zamestnania jej zamestnanci dopravujú? Ministerstvo infraštruktúry a vodného hospodárstva chce zistiť, koľko CO2 vypúšťa obchodná doprava a dochádzanie. Preto zavádza ohlasovaciu povinnosť pre pracovnú mobilitu osôb, je súčasťou „vyhlášky o znížení CO2 v osobnej mobilite súvisiacej s prácou“.

Cieľom týchto opatrení z dohody o klíme je získať prehľad o množstve emisií CO2 z pracovnej mobility a pomôcť zamestnávateľom lepšie si uvedomiť cestovanie do práce a za prácou. Povinnosť sa týka spoločností so 100 a viac zamestnancami. Ak firma zamestnáva 100 a viac zamestnancov, musí podávať správy o obchodnej prevádzke a dochádzaní zamestnancov. Zamestnancom sa rozumie osoba zamestnaná na zmluvu na 20 a viac hodín platenej práce mesačne. Dočasní pracovníci, vyslaní zamestnanci a dobrovoľníci sa nepočítajú, ale sezónni pracovníci, ktorí sú k referenčnému dátumu zamestnaní aspoň 20 hodín mesačne, áno.

Koniec jazdenia autom do práce: Od 1. júla 2024 platí novinka kvôli CO2

Čo je štátu do toho, ako jazdíme do práce?

Ohlasovacia povinnosť nadobudla účinnosť 1. júla 2024, je to povinné. Avšak údaje bolo možné dobrovoľne predkladať od 16. mája 2023. Povinnosť znamená, že každý rok podá firma vyúčtovanie celkového počtu kilometrov najazdených zamestnancami. Tieto kilometre musia byť hlásené podľa druhu dopravy a druhu paliva a musí byť uvedené, či ide o pracovné kilometre alebo kilometre dochádzania. Údaje je možné odoslať vyplnením a odoslaním online formulára na webových stránkach Holandskej podnikovej agentúry.

Údaje budú od roku 2025 automaticky odovzdané (regionálnej) ekologickej službe. Tá bude kontrolovať, či zamestnávatelia odovzdali údaje včas a správne. Správa musí byť predložená každý rok do 1. júla za predchádzajúci rok. Pri zadávaní údajov bude vypočítané, ako veľmi zamestnanci zaťažujú ovzdušie s CO2. Takže pokiaľ by teoreticky mala firmy 100 ľudí a 50 z nich jazdilo do práce denne tridsať rokov starým dieselovým pick-upom, uhlíková stopa bude nezanedbateľná.

Zatiaľ sa zdá, že ide iba o informatívny proces. Avšak pokiaľ sa budú dáta ukladať, za pár rokov sa môže všetko otočiť proti tým firmám, ktoré mali „horšie výsledky“. Budú im spätne udeľované pokuty? Alebo uložené vyššie dane? Budú z toho nejaké sankcie? Zatiaľ nie. Do budúcnosti si nikto nemôže byť istý.

Zdroj
www.autozive.cz
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button