Výrobcovia automobilov čelia pomalšiemu rastu a vyšším nákladom
Výrobcovia automobilov čelia pomalšiemu rastu a vyšším nákladom. Vedúci pracovníci automobilového priemyslu po celom svete vstúpili do roku 2024 s menšou dôverou čo sa týka rastu v nasledujúcich piatich rokoch. Vyplýva to z výsledkov nedávno zverejneného prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey.
V poradí už 24. ročník prieskumu, ktorého sa zúčastnilo viac ako 1 000 vrcholových manažérov z tridsiatich krajín, odhaľuje pokles optimizmu v dôsledku vývoja globálnej ekonomiky a rastúcich nákladov. Celkovo len 34 % vedúcich pracovníkov uviedlo, že majú vysokú dôveru v priaznivý vývoj, čo je o 7 % menej v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V západnej Európe táto dôvera poklesla z 31 % v minulom roku na 24 % a v USA zo 48 % na 43 %. Tomuto trendu sa vymyká iba Čína, kde dôvera významne vzrástla, a to z 28 % na 36 %.
Ucelenejší pohľad na prechod na elektrické vozidlá
Očakávania manažérov týkajúce sa prechodu na elektrické pohony sa naďalej formujú, no naberajú realistickejšie kontúry. Oproti predošlému roku odhadujú manažéri väčšie rozšírenie elektrických vozidiel – a to globálne. Manažéri pôsobiaci v západnej Európe v predchádzajúcom prieskume vyjadrili predpoklad, že batériové elektrické vozidlá budú v roku 2030 predstavovať 24 % predaja; tento rok odhad stúpol na 30 %.
„Prechod na elektrické vozidlá poukazuje na dôležité rozdiely medzi jednotlivými automobilovými trhmi. Dopyt po elektrických vozidlách rastie v niektorých častiach Európy, USA a Číny. Na iných veľkých trhoch, ako je India, Latinská Amerika a Afrika, bude rast elektromobilov pomalší, brzdený nízkymi príjmami a slabou infraštruktúrou,“ vraví Peter Nemečkay, výkonný riaditeľ a sektorový líder pre automobilový priemysel, KPMG na Slovensku.
Výrobcovia automobilov čelia pomalšiemu rastu a vyšším nákladom
Napriek prívalu nových modelov etablovaných značiek respondenti prieskumu stále očakávajú, že Tesla zostane na vrchole, aj vďaka otvoreniu továrne Tesla Gigafactory neďaleko Berlína v marci 2022.
Automobiloví manažéri sa zhodli, že situácia na trhu ponúka množstvo príležitostí, no hodnotia ich triezvejšie než po minulé roky. Výrobcovia investovali už viac ako pol trilióna dolárov na prechod na elektrické vozidlá. Stále však panuje neistota, kedy sa im vynaložené investície vrátia, keďže v súčasnosti takmer všetci výrobcovia automobilov na svojich batériových elektrických vozidlách strácajú. Najpálčivejšími otázkami preto zostávajú dopady meniacich sa spotrebiteľských návykov, krízy vysokých životných nákladov a nižších vládnych dotácií.
Čo sa týka cenovej dostupnosti elektrických vozidiel, najviac opýtaných (46 %) očakáva, že sa do roku 2030 vyrovná dostupnosti vozidiel so spaľovacím motorom. Minulý rok boli očakávania optimistickejšie a viacero manažérov očakávalo vyrovnanie cien už aj skôr.
„Pre výrobcov bude najväčšou výzvou sledovať, či sa ich ohlásené uvedenia na trh stretnú s dostatočne veľkým dopytom zo strany zákazníkov, a teda kedy a či vôbec budú už súčasné investície do elektromobility návratné,“ konštatuje ďalej Peter Nemečkay. Oproti minulému roku tiež stúpla podpora dotácií a stimulov medzi vedúcimi pracovníkmi, a to zo 75 % na 84 %. Tento nárast je najvýraznejší v západnej Európe, kde automobilky pociťujú tlak konkurencie z Číny a žiadajú dotácie, ktoré by sa vyrovnali tým v Spojených štátoch amerických.
Zákaznícka skúsenosť je kľúčovým prvkom
Hoci výkon pri jazdení zostáva najdôležitejším aspektom, zákaznícka skúsenosť sa posunula na druhé miesto v prioritách zákazníkov pri kúpe auta. Dôraz na bezproblémovú zákaznícku skúsenosť sa rozširuje od kúpy vozidla až po prevádzkový softvér v ňom, ktorý je však pre výrobcov výzvou. Medializované narušenia bezpečnosti vyvolali obavy aj o kybernetickú bezpečnosť v automobilovom priemysle. Na základe prieskumu sú vedúci pracovníci stále presvedčení, že výrobcovia automobilov poskytujú primeranú kybernetickú bezpečnosť a ochranu údajov zákazníkov.
Výrobcovia automobilov čelia pomalšiemu rastu a vyšším nákladom
„Pre každý prípad“ predbieha „práve včas“
Po narušeniach v riadení dodávateľského reťazca v minulosti sa v súčasnosti spoločnosti orientujú na dodávky typu „just in case“ („pre každý prípad“) namiesto „just in time“ (práve včas). Spoločnosti uplatňujú širokú škálu stratégií na budovanie odolnosti a situácia je oveľa lepšia ako pred dvoma rokmi. Napriek tomu však pretrváva veľká miera obáv o kontinuitu dodávok mnohých komodít a komponentov počas nasledujúcich piatich rokov. Výnimkou sú iba výrobcovia v Číne.
Technologické výzvy sú čoraz zložitejšie
V najnovšom prieskume výrobcovia automobilov uviedli, že sa cítia menej pripravení ako v predchádzajúcom roku na pokročilé technológie, akými sú umelá inteligencia, digitálne dvojčatá a pokročilá robotika. Veľmi dobre pripravenými sa cíti iba 12 % vedúcich pracovníkov automobiliek, čo predstavuje pokles o 10 % oproti predchádzajúcemu roku.
Táto zmena pravdepodobne súvisí s rýchlym pokrokom v oblasti umelej inteligencie, najmä generatívnej umelej inteligencie, od ktorej sa očakáva, že urýchli automatizáciu a uľahčí administratívu. Výrobcovia automobilov budú musieť vyškoliť viac pracovníkov, aby dokázali využiť výhody umelej inteligencie vo všetkých jej podobách. Zároveň musia súťažiť s inými odvetviami o zamestnanie ľudí s potrebnými zručnosťami.
Pokiaľ ide o pohonné jednotky vozidiel, spoločnosti nechcú staviť všetky prostriedky na jednu kartu. Investujú preto do rôznych alternatív, ktoré by mohli mať v budúcnosti perspektívu. Hybridné technológie prekvapivo poskočili zo štvrtého na celkové druhé miesto.
„Budúcnosť ukáže, či existuje dostatok špecifických materiálov na prechod na čisté elektromobily. Zaujímavé je v tomto pohľade pravidlo Toyoty 1:6:90. To hovorí, že na výrobu batérie pre elektrické auto je potreba 90x viac materiálov ako na batériu hybridu. Tento nepomer je tak zásadný, že okrem dostupnosti môže spôsobiť aj zmeny v pohľade na celkové emisie elektromobilov verzus hybridov, v prípade prepočtu počas celého životného cyklu,“ uzatvára Peter Nemečkay.