Elektromobilita

Dvanásť jednou ranou

Dvanásť jednou ranou. Koncern Stellantis v rámci kampane Pro one modernizoval kompletné portfólio úžitkových vozidiel všetkých svojich značiek Citroën, Fiat Professional, Opel a Peugeot. Popri ľahko upravenom dizajne dostali všetky vozidlá modernejšiu prístrojovku a elektrické verzie dlhší dojazd, rýchlejšie nabíjanie či ePTO.

Celkovo ide o 12 zmodernizovaných a elektrifikovaných vozidiel značiek Citroën (Berlingo, Jumpy, Jumper), Fiat Professional (Dobló, Scudo, Ducato), Opel (Combo, Vivaro, Movano) a Peugeot (Partner, Expert, Boxer).

Upravený dizajn

Každá značka dostala možnosť mierne vylepšiť dizajn vozidiel. Vo všetkých prípadoch to znamená novú masku (niekedy aj vrátane znaku), iný nárazník a svetlomety (novo s full LED). Iný dizajn majú aj kolesá. Modernizáciu za sebou majú aj kabíny. Vodiči sa môžu tešiť na digitálne prístroje aj 10″ centrálny dotykový displej, ďaleko lepšiu konektivitu, bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto či bezdrôtové nabíjanie telefónov. Výbavu obohatia aj nové komfortné a bezpečnostné asistenčné systémy, celkom ich bude 18 vrátane autonómneho riadenia druhej úrovne.

Dlhší dojazd

Stellantis aj naďalej bude na pohon používať všetky dnes dostupné typy pohonov – teda zážihový aj vznetový motor. Zvyšuje sa ale dôraz na bezemisný transport. Batériové elektromobily druhej generácie tak pri všetkých modeloch ponúkajú dlhší dojazd (až 420 km) a rozšírenie existujúceho radu stredných dodávok na vodíkové palivové články o veľké dodávky (2024).

Elektrický pohon druhej generácie zaisťuje novým kompaktným dodávkam najlepší dojazd vo svojej kategórii, a to 330 km. V nových stredne veľkých elektrických dodávkach poskytujú batérie s kapacitou 50 alebo 75 kWh dojazd až 350 km. V segmente veľkých dodávok vybavuje skupina svoje vozidlá batériami s kapacitou 110 kWh pre najlepší dojazd na elektrický pohon vo svojej kategórii, a to až 420 km. Rýchlonabíjacie stanice s výkonom 150 kW navyše umožňujú nabiť batériu veľkej dodávky z 0 na 80% za menej ako hodinu.

Vozidlá sú po novom vybavené systémom rekuperačného brzdenia, ktorý pre maximalizáciu rekuperácie energie zohľadňuje hmotnosť vozidla a dynamiku vozovky. V kompaktných elektrických dodávkach sa objaví tepelné čerpadlo, ktoré optimalizuje spotrebu energie v chladnom počasí.

Viac vodíka

Druhá generácia vodíkových palivových článkov v stredne veľkých dodávkach, ktorej uvedenie na trh je naplánované na polovicu roku 2024, bude využívať systém „mid-power“, ktorý je exkluzivitou skupiny Stellantis. Dojazd dosiahne až 400 km, čo je v tejto triede rekord. Pohon na vodíkové palivové články sa v roku 2024 rozšíri na veľké dodávky s architektúrou „mid-power“, dojazdom až 500 km a dobou „nabíjania“ päť minút.

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: Stellantis

Prečítajte si aj

Back to top button