Cestná doprava

MAN Liga cibrí efektívnosť vodičov

MAN Liga cibrí efektívnosť vodičov. Tohtoročná MAN Liga trvala šesť týždňov a tri dni. Na Slovensku sa ho zúčastnilo 15 šoférov z 15 firiem, ktorí na ťahačoch MAN TGX najnovšej generácie súťažili o trofeje pre najefektívnejšie jazdiacich profesionálov. Pozrime sa, ako to dopadlo.

Jednou z pravidelných akcií, ktoré MAN Truck & Bus v Českej republike a na Slovensku pripravuje pre svojich zákazníkov je MAN Liga. Tohtoročná súťaž o najefektívnejšieho vodiča značky MAN prebiehala od 17. apríla do 31. mája a podujatia sa zúčastnilo 15 šoférov s ťahačmi TGX tretej generácie, na ktorých denne jazdia u svojich zamestnávateľov.

Reprezentanti 15 slovenských dopravných firiem počas trvania súťaže najazdili na svojich obvyklých trasách od cca 10 000 do 18 000 kilometrov. A to už sú vzdialenosti, na ktorých sa zaručene prejaví kumšt aj vôľa merať si sily s kolegami z fachu. Lenže na rozdiel od klasických súťaží hlavným ukazovateľom výkonu nie je spotreba paliva. Podľa akých kritérií sa teda vyhodnocujú výkony vodičov?

Prečítajte si aj
Andrej Rakyta, profesionálny školiteľ z tímu MAN ProfiDrive

Stratégia a taktika hospodárnej jízdy

Vozidlá síce nemali rovnaký výkon motora ani identickú výbavu, ale to nie je v tejto súťaži podstatné. MAN Liga je totiž originálna v tom, že sa zameriava na komplexne úsporný štýl jazdy a využívanie potenciálu vozidiel MAN novej generácie. Podrobnosti nám vysvetlil Andrej Rakyta, profesionálny školiteľ z tímu MAN ProfiDrive. „Jazdné výkony šoférov analyzujeme z hľadiska efektívnosti. Je nám jasné, že ťahače jednotlivých účastníkov súťaže sú v prevádzke na úplne odlišných trasách, v rozličnej topografii, líši sa aj celková hmotnosť súprav. Preto sa hodnotí štýl premávky s dôrazom na to, ako vodič využíva technológie, ktoré má k dispozícii. Pri hodnotení využívame dáta, ktoré nám on-line poskytuje digitálna platforma RIO. Vidíme využívanie dojazdu zotrvačnosťou – teda predvídavú jazdu, používanie pedála akcelerácie, penalizuje sa „šliapanie na plyn“ pri zapnutom tempomate, čo je z hľadiska spotreby nežiaduce. Telematika sleduje aj využívanie motorovej brzdy a retardéra, aby sa čo najmenej opotrebúvali brzdy. Ďalší hodnotený parameter je využívanie tempomatu – RIO monitoruje jeho používanie v rozsahu rýchlostí od 60 do 90 km/h a ak ho vodič neaktivuje, automaticky si tím znižuje skóre.“

Hodnotenie (vyjadrené v percentách) však nie je postavené iba na báze analýzy jazdného výkonu vodiča. Pre objektívnosť sa prihliada aj na celkovú hmotnosť súpravy a typ trasy, po ktorej jazdil. RIO zaznamenáva už aj počasie, takže pri analyzovaní výkonu sa berú na zreteľ aj zhoršené podmienky na trase. Pretože vtedy vodiči nemôžu tak často používať adaptívny tempomat alebo geo-tempomat, bolo by to kontraproduktívne z hľadiska bezpečnosti premávky.

Okrem toho v systéme je variabilná premenná pomenovaná „Náročnosť použitia“. Má päť stupňov a tie sa uplatňujú v závislosti od topografie a celkovej hmotnosti súpravy. Inštruktor v tejto sekcii analýzy výkonu na monitore vidí aj to, v ktorých krajinách vodič jazdil, hustotu premávky či dopravné zápchy, ale aj výškový profil absolvovanej trasy. Napríklad ak jazdil cez Maďarsko a Slovinsko do Talianska až dolu pod Neapol, tak tam je samá rovina. Čiže náročnosť použitia je v rámci hodnotenia ľahká.

Žiadna veda – treba len chcieť

Z priebežných hodnotení bolo jasné, že mnohí vodiči namotivovaní súťažením sa z týždňa na týždeň výrazne zlepšovali. Opäť hovorí Andrej Rakyta: „Vozidlá som sledoval od 17. apríla do 31. mája. Pochopiteľne, so šoférmi som pravidelne komunikoval a radil im, na čom by mohli ešte popracovať, aby si zlepšili hodnotenie. Pri rozhovoroch so súťažiacimi rýchlo vyšlo najavo, kto je tvárny a má chuť sa zdokonaľovať a kto nie je ochotný vyjsť zo zabehaným koľají, pretože takto jazdí tridsať rokov… O to viac ma teší, že väčšina vodičov prejavila záujem zlepšiť si štýl jazdy, aj keď tiež neboli žiadni nováčikovia. Napríklad jeden zo súťažiacich po prvom týždni MAN Ligy dosiahol celkové hodnotenie 50 %. Naozaj veľmi slabo využíval potenciál, ktorý vozidlo reálne má pre hospodárnu jazdu. Na viaceré veci som ho upozornil a on moje rady akceptoval. Výsledok? Vo všetkých sledovaných parametroch sa výrazne zlepšil a o tri týždne neskôr mu systém vypočítal efektívnosť jazdy 87 %! Takže takto funguje v praxi MAN Connective CoDriver, služba, ktorú ponúkame našim zákazníkom, keď chcú zvýšiť efektívnosť prevádzky vozidiel. Ale šoféri musia byť ochotní spolupracovať s inštruktorom.“

Samozrejme, že dôsledne efektívny štýl jízdy sa prejaví na nižšej spotrebe paliva. V nejednom prípade práve vďaka intenzívnemu používaniu asistenčných systémov na rovnakej trase motor spálil na 100 km až o 3 litre nafty menej. Efektívne jazdiaci vodič však firme usporí nielen palivo, ale súčasne šetrí brzdy aj celý pohonný reťazec. A v konečnom dôsledku šetrí aj životné prostredie.

Víťazi a „Skokan roka“

Výsledky boli slávnostne vyhlásené a víťazi ocenení 10. júna na Slovakia Ringu. Presvedčivým víťazom MAN Ligy 2023 sa stal Zdeno Mateják, vodič firmy AVE-MOTO, ktorý si vyjazdil celkové hodnotenie 98%. Strieborný Vladimír Fabian (BOBO) dosiahol 94 % a na tretej priečke sa umiestnil Michal Harendarčík (JDJ TRANS) so ziskom 91 %. Je zaujímavé, že tentoraz ani jeden súťažiaci nedosiahol 100%: „Hodnotiace kritériá systému RIO sú medzičasom ešte prísnejšie, takže ak dnes niekto dosiahne 98%, pre mňa je to majster svojho remesla. Na druhej strane aj v tomto ročníku súťažili vodiči, ktorí – aspoň podľa dosahovaných hodnotení – nemali veľký záujem zdokonaľovať sa v efektívnej premávke. Tomu zodpovedali veľmi priemerné výkony s hodnotením okolo 50 %,“ komentoval výsledky inštruktor MAN ProfiDrive.

Novinkou pri vyhlasovaní výsledkov bola cena „Skokan roka“. Týmto ocenením chce organizátor motivovať vodičov, aby sa počas súťaže zlepšovali. Najvýraznejší výkonnostný skok urobil Michal Harendarčík: Začínal s veľmi priemerným hodnotením 50 %, ale cieleným vylepšovaním štýlu premávky sa postupne dostal až na úroveň 98 %. A to mu zabezpečilo 3. miesto v celkovom poradí. Najväčším prínosom pre zamestnávateľa je, že vodič si hospodárny štýl jazdy osvojil, takže šetriť pohonný reťazec a palivo bude aj po súťaži.

Resumé je jasné: Profesionálne vyškolený vodič je naďalej kľúčovým faktorom na ceste k úsporám – bez ohľadu na to, aký je výkon motora, koľko má naložené na návese a po akej trase jazdí. A v tom je pointa súťaže MAN Liga.

Traja najúspešnejší účastníci MAN Ligy 2023 na Slovensku (zľava doprava): strieborný Vladimír Fabian (BOBO), víťaz Zdeno Mateják (AVE-MOTO) a tretí Michal Harendarčík (JDJ TRANS), ktorý získal aj cenu „Skokan“ súťaže
Ukážka analýzy výkonu vodiča uložená v systéme RIO

Zdroj
transport.sk
Editor
MAN

Prečítajte si aj

Back to top button