Cestná doprava

Odbyt stúpa, modely pribúdajú

Odbyt stúpa, modely pribúdajú. Boom e-busov sprevádza aj nástup modelov vyvinutých pre špecifické potreby hromadnej dopravy.

Vlani zaznamenali v Európskej únii nárast registrácií nových elektrických autobusov až o 78,7 %. Minulý rok sa v EÚ predalo celkove 3 064 autobusov s elektrickým nabíjateľným systémom pohonu a patrí im 10,6 % trhu (6,1 % v roku 2020). Európske združenie automobilových výrobcov (ACEA) zverejnilo aj ďalšie interesantné čísla, ktoré sa týkajú e-busov.

Napríklad najväčší prírastok zaznamenalo Francúzsko, kde sa predalo 622 elektrických autobusov (+247,5 %), nasleduje Nemecko (613 kusov; +57,6 %) a Dánsko (224 kusov; +3,63 %). Pritom vo Francúzsku a v Nemecku zaregistrovali až 40,3 % zo všetkých nových elektrických autobusov v rámci EÚ. Zaujímavé je, že kým v roku 2020 najväčším trhom s e-busmi bolo Holandsko, vlani tam predaj klesol o 57,6 %.

Systém nabíjacej infraštruktúry od Hitachi ABB Power Grids pre veľké flotily

Neštandardné alternatívy

Rastúci záujem o e-busy sprevádza aj nástup modelov pre špecifické potreby dopravných operátorov. Vývoj doslova letí vpred a popri štandardných 12-metrových, resp. kĺbových modeloch sa o priazeň uchádzajú minibusy, doubledeckery aj veľkokapacitné trambusy. Vybrali sme tri novinky z úplne odlišných segmentov dopravy, ale všetky s batériovým pohonom.

Exqui.City 24 Electric. Vo švédskom Malmö v polovici tohto roku začnú jazdiť na linkách verejnej hromadnej dopravy 24-metrové dvojkĺbové elektrické autobusy. Ide o vozidlá z produktového radu Exqui.City od belgického výrobcu Van Hool, ktoré kombinujú flexibilnosť autobusu s efektívnosťou električky. Vozidlo je postavené na platforme využiteľnej pre viacero typov pohonov – batériový elektrický, trolejbusový aj vodíkový.

Navyše, dopravní operátori si môžu zvoliť verzie s dĺžkou 18 metrov alebo 24 metrov. Tieto trambusy s futuristickým dizajnom charakterizuje vysoká úroveň pohodlia, nízka hladina hluku a mäkké osvetlenie klimatizovaného interiéru. Výmena cestujúcich na zastávkach je rýchla aj komfortná vďaka nízkopodlažnej konštrukcii (nástupná výška je iba 330 mm) a štyrom dvojkrídlovým dverám. Model Exqui.City 24 Electric s vonkajšími rozmermi 23 820/2 550/3 300 mm (d/š/v) je dvakrát taký dlhý ako dvojnápravový mestský autobus. Ponúka 61 sedadiel a maximálnu prepravnú kapacitu 140 cestujúcich.

Dvojkĺbový Exqui.City 24 Electric

Odbyt stúpa, modely pribúdajú

Doubledecker Jewel E. Experti na elektrické hnacie ústrojenstvo z britskej spoločnosti Equipmake so sídlom v Norfolku a výrobca autobusov Beulas zo španielskej Girony spojili svoje know-how a vyvinuli poschodový e-bus Jewel E. Hnacia sústava s meničom disponuje výkonom 400 kW a generuje maximálny krútiaci moment 3 500 Nm pri veľmi nízkych otáčkach 1 000 min-1. Do podvozka je integrovaný motor HTM 3500, namontovaný priamo na kĺbovom hriadeli, takže pohonný reťazec nepotrebuje prevodovku.

Súprava lítiovo-iónových batérií môže mať podľa želania zákazníka až 543 kWh, čo je momentálne najväčšia hodnota v triede elektrických poschodových autobusov. S takouto kapacitou Jewel E disponuje úctyhodným jazdným dosahom až 400 kilometrov. V spolupráci s najväčším londýnskym autobusovým operátorom Go-Ahead od 1. štvrťroka 2022 prebiehajú testy elektrického doubledeckera v uliciach hlavného mesta Spojeného kráľovstva.

Elektrický poschodový autobus Jewel E

Rampini E60. V meste Cagliari (Sardínia, Taliansko) zaradili do prevádzky prvý 6-metrový elektrický autobus. Lokálny dopravca CTM si objednal celkovo 7 takýchto vozidiel Rampini E60. Flotila má jednu zvláštnosť: ide o prvé 6-metrové e-busy v Európe vybavené pantografom a batérie sa dobíjajú cez trolejbusovú infraštruktúru. Model E60 so zníženou podlahou je navrhnutý pre dopravu v najužších uliciach historických štvrtí a prispôsobený pre zdravotne hendikepovaných cestujúcich (funkcia „kneeling“ zníži na zastávkach podlahu o 70 mm).

Autobus s vonkajšími rozmermi 6 110/2 100/2 980 mm (d/š/v) a rázvorom 3 700 mm má priemer otáčania iba 14 m. V závislosti od vyhotovenia odvezie 29 alebo 31 cestujúcich a na jedno nabitie má dojazd približne 250 kilometrov, takže na mestských trasách môže pracovať nepretržite celý deň. Elektrickú pohonnú sústavu vyvinula spoločnosť Rampini, batérie i jednotlivé články (kapacita 210 kWh) sú monitorované vyspelým systémom z vlastnej produkcie. Vozidlo poháňané 122-kilowattovým elektromotorom dosiahne maximálnu rýchlosť 63 km/h.

Rampini E60 sa dobíja cez trolejové vedenie

Zdroj
transport.sk
Editor
PH
Back to top button