Spoznali sme nový Citan
Divízia Mercedes-Benz Vans odhalila koncom augusta novú generáciu svojho úžitkového modelu Citan, a to hneď v troch verziách: ako panelovú dodávku, Tourer na prepravu osôb a plne elektrické vozidlo eCitan.
Novinka dostala modernejší dizajn, z ktorého nás najviac zaujali predné svetlá pripomínajúce osobné modely značky. Kým pri dizajne sa ale každému páči niečo iné, pri úžitkových vlastnostiach je to o číslach. Čo teda hovoria tie?
Citan prichádza na trh s krátkym rázvorom (2 716 mm), varianty s dlhým rázvorom a verzia Mixto pribudnú o čosi neskôr. Celková dĺžka krátkej verzie je 4 498 mm, pričom s variabilnou deliacou stenou získa zákazník ložný priestor s dĺžkou 3,05 metra.
Sedadlo spolujazdca je pri takýchto dlhých predmetoch možné sklopiť tak, že vznikne rovný povrch. Mriežka oddeľujúca nákladový priestor od kabíny sa dá na strane spolujazdca otočiť o 90 stupňov, zložiť smerom k sedadlu vodiča a zaistiť. Poskytne tak ochranu vodičovi a spolujazdcovi pred nákladom. Nový Citan odvezie užitočné zaťaženie do 782 kg.
Nákladový priestor má kapacitu 2,9 m3 a pojme dve krížom za sebou uložené palety. Po oboch stranách je možné osadiť posuvné dvere s užitočnou šírkou 615 mm a výškou 1 059 mm. Zadná hrana ložného priestoru je 59 cm nad zemou a zadné asymetrické dvere otvoríte až do 180°.
Skriňovú dodávku je možné objednať na požiadanie aj s vyhrievanými oknami na zadných dverách a stieračom, prípadne si možno objednať zadné výklopné dvere. S tými je sériovo dodávaná verzia Tourer.
Benzín aj diesel
Pri uvedení nového Citanu na trh budú mať zákazníci na výber z troch dieselových (od 55 do 85 kW) a dvoch benzínových motorov (75, resp. 96 kW). Najsilnejšia dieselová verzia ponúkne krátkodobé zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu na 89 kW, resp. 295 Nm. Elektrická verzia eCitan príde na trh v druhej polovici budúceho roka a automobilka jej predpovedá dojazd podľa WLTP na úrovni 285 km.
S cieľom dosiahnuť vysoký jazdný komfort stavili inžinieri pri vývoji novej generácie na nápravu McPherson so spodnými priečnymi ramenami vpredu a na torznú nápravu s vlečenými ramenami vzadu. Pozdĺžne ramená zabezpečujú dodatočné vedenie kolies, zatiaľ čo pružiny a tlmiče pracujú samostatne.
Nechýba MBUX ani asistenčné systémy
Citan ponúkne možnosť využiť pokrokový multimediálny systém MBUX, ktorý je známy najmä z osobných modelov značky, no nájsť sa dá aj v úžitkových modeloch Sprinter. Softvér má schopnosť učiť sa a na výber bude z niekoľkých jeho verzií. Rozumie až 28 jazykom.
Vodič sa takisto bude môcť spoľahnúť na množstvo bezpečnostných asistentov. Okrem ABS a ESP, systémov povinných zo zákona, sú nové modely už sériovo vybavené asistentom rozjazdu na stúpaní, asistentom jazdy pri bočnom vetre, asistentom sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST a systémom núdzového volania Mercedes-Benz.
Asistenčné systémy v modeli Citan Tourer sú už v sériovej výbave navyše doplnené o aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla a asistent sledovania povolenej rýchlosti s rozpoznávaním dopravného značenia.
Panelová dodávka a verzia Tourer budú k dispozícii v líniách výbavy BASE a PRO. S prvou menovanou dostane zákazník funkčný základný variant so všetkou potrebnou výbavou, línia PRO kombinuje reprezentatívny dizajn s ďalšími funkciami. Základný model má byť dostupný za necelých 20 000 eur bez DPH, resp. 23 800 eur s DPH.