Vodná doprava

Budúcnosť dopravy po Dunaji je kľúčová téma

Téma Dunaja je absolútne kľúčová, pretože je to jedna z vodných ciest v rámci Európy. Je preto potrebné nadviazať na projekty, ktoré sa v minulosti začali, ale z nejakého dôvodu sa nedotiahli do konca. Dôležité je prísť v čo najkratšom čase s jasnou víziu, ktorá však nebude pripravená „od stola“, ale v spolupráci so všetkými zainteresovanými aktérmi. Skonštatovala to Katarína Bruncková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR.

„Ak chceme nájsť riešenie, ktoré je dobré a prijateľné pre všetkých, nevyhneme sa tomu, aby sme spolu komunikovali a hľadali riešenia spolu,“ uviedla Bruncková, ktorá prevzala záštitu nad pondelňajšou konferenciou Budúcnosť vodnej dopravy na Dunaji.

Vypracovanie koncepcie rozvoja vodnej dopravy do roku 2030, s výhľadom do roku 2050 vychádza aj z programového vyhlásenia vlády (PVV). Na to, aby bola koncepcia spracovaná dobre, je podľa nej potrebné zapojiť do spolupráce štátnu správu, samosprávu i podnikateľské subjekty v oblasti cestovného ruchu. Jasná vízia sa týka taktiež budúcnosti rozvoja prístavov na Dunaji, najmä tých v Bratislave a Komárne.

Štátna tajomníčka tiež pripomenula, že čerpanie eurofondov pre vodnú dopravu bolo v minulých rokov veľmi malé. Dôvodom bola nepripravenosť projektov či dlhé časové aspekty, napríklad verejné obstarávanie či posudzovanie vplyvov na životné prostredie. V tejto súvislosti víta aj aktivitu envirorezortu, ktoré chce predchádzať tomu, aby sa obdobné chyby z minulosti opakovali.

Konferenciu zorganizovala bratislavská mestská časť Staré Mesto. Jej starostka Zuzana Aufrichtová to odôvodňuje tým, že téma Dunaja sa pravidelne pred voľbami otvára a po voľbách zatvára. Posuny za posledné desiatky rokov sú minimálne, mesto s fenoménom Dunaja málo pracuje a jediným miestom, kde sa Bratislavčania môžu stretnúť s riekou, je pri nákupnom centre na Pribinovej ulici. Hlavné mesto pritom takýchto miest potrebuje viacero.

„Existujú za státisíce eur rôzne štúdie, koncepcie či projekty o tom, ako sa to má robiť. Mnoho je tak prežitých, že sa ich nepodarí zrealizovať. Navrhli sme, aby sme na to išli opačne, teda pripraviť malé projekty o tom, ako sa dá pracovať s riekou, ktoré potom vytvoria priestor pre veľké projekty,“ povedala Aufrichtová.

Cieľom konferencie je zapojiť do riešenia témy všetky zainteresované subjekty, teda na úrovni štátnej správy a samosprávy, ale tiež mestských častí, ktoré majú kontakt s riekou Dunaj, ale aj inými mestami na Dunaji. „Problém osobnej dopravy na Dunaji je širší problém, ako len problém mesta,“ poznamenala Aufrichtová.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button