Online nakupovanie potravín rastie
Situácia spôsobená pandémiou ochorenia COVID-19 razantne zmenila situáciu na trhu aj preferencie zákazníkov. Mnoho kamenných predajní s potravinami pod tlakom obmedzení začalo predávať tovar aj cez internet, s donáškou priamo k vám domov alebo na určené miesto.
O rozvoji tejto oblasti logistiky sme sa pororzprávali s odborníkmi so spoločnosti Tesco, ktorá je priekopníkom online nakupovania potravín na Slovensku. Onlie predaj potravín spustila už v roku 2012. V súčasnosti úspešne fungujú v mestských a prímestských častiach Bratislavy, Nitry, Trnavy, Košíc, Prešova, Žiliny, Martina a Považskej Bystrice. V roku 2012 bol však slovenský trh pomerne konzervatívny a nakupovanie tovarov dennej spotreby a čerstvých potravín, ovocia či zeleniny boli zákazníci zvyknutí vykonávať iba v kamenných predajniach. To sa postupne menilo a dnes sa nakupovanie takýchto tovarov cez internet stalo takmer už každodennou rutinou.
„Zákazníci oceňujú, že nakupovanie potravín online je jednoduché, rýchle a bezpečné. Svoje obľúbené produkty si môže každý zákazník zakúpiť z pohodlia domova a ušetriť tak čas. Nakoľko služba poskytuje komfort donášky nákupov, zákazníci radi realizujú väčšie rodinné nákupy práve s využitím našej online služby,“ hovorí Peter Steigauf zo spoločnosti Tesco. „V ponuke je široký sortiment výrobkov – čerstvé, mrazené, trvanlivé potraviny, nápoje, drogéria, kozmetika, športové a chovateľské potreby vrátane vždy aktuálnej sezónnej i akciovej ponuky. Zákazníci najčastejšie nakupujú čerstvé ovocie a zeleninu, mäsové výrobky, trvanlivé potraviny, veľké balenia nápojov a trvanlivého mlieka, krmivá pre zvieratá, či drogériu. Veľkú časť objemu objednávok počas celého roka tvorí ponuka sezónnych tovarov. Prostredníctvom služby Tesco Online nákupy nakupujú s obľubou ťažšie produkty vrátane drogériového tovaru vo väčších baleniach, ako sú pracie prášky, aviváže či detské plienky,“ vysvetľuje Peter Steigauf.
Nie každý zákazník chce ale nákup doručiť k sebe domov a na meniace sa preferencie nakupujúcich reagujú aj prevádzkovatelia e-shopov. „Popri online nákupoch ponúkame aj službu Klikni + Vyzdvihni. Tá umožňuje zákazníkom vyzdvihnúť si svoju elektronickú objednávku už vopred zabalenú a pripravenú na odber. Jej veľkou výhodou je, že si rovnako ako pri online nákupe zákazník sám zvolí dátum a čas prevzatia svojej objednávky,“ opisuje Peter Steigauf.
Logistická súhra
Ponúkať kompletný sortiment potravín a čerstvých výrobkov formou e-shopu je náročné z pohľadu logistiky. Zákazníci vyžadujú, aby objednané výrobky dorazili rýchlo, v požadovanej kvalite a čerstvosti. „Dbáme na to, aby sme zabezpečili efektívny rozvoz dodávaného tovaru. Všetky produkty, ktoré zákazník vloží do virtuálneho nákupného košíka, sú pripravované v deň odberu a bezpečne prepravené v teplotne regulovanom chladiacom a mraziacom priestore našich dodávok do cieľovej adresy zákazníka,“ hovorí Peter Steigauf. „Nákupy v rámci našej služby Tesco Online nákupy pripravujú špecialisti – pracovníci vychystávania tovaru. Sú vyškolení tak, aby vyberali ten najkvalitnejší tovar s najdlhšou zárukou a podľa pravidla ´Kúpil by si si to sám.´ V Tescu sme zároveň zaviedli pozíciu tzv. asistentov zákazníckych služieb. Ich hlavnou náplňou je kontrola nákupu zákazníkov a ešte intenzívnejšie vyhodnocovanie spätnej väzby na ponúkané služby.“ Tesco na rozvoz objednaného tovaru využíva aj služby externého prepravcu DoDo. Dodávky sú vyrobené na mieru a majú špeciálnu časť na prevoz trvanlivých potravín, chladiacu a mraziacu časť pre dodržanie teplotného reťazca.
Pandémia priniesla väčší záujem
Pandémia ochorenia COVID-19 priniesla razantné zníženie priameho kontaktu ľudí. Zatvorili sa mnohé prevádzky, vrátane veľkých nákupných centier a ľudia v snahe chrániť seba a svojich blízkych hľadali alternatívne možnosti nakupovania aj pri takých tovaroch, akými sú tovary dennej spotreby a potraviny. „Počas aktuálnej mimoriadnej situácie sme zaznamenali zvýšený dopyt zákazníkov po nákupe potravín z pohodlia domova a očakávame, že tento trend bude pokračovať aj v budúcnosti. Službu si zákazníci od jej spustenia v roku 2012 veľmi obľúbili a rastúci záujem Slovákov o nákupy potravín z pohodlia domova odráža aj celkový trend v regióne strednej Európy,“ opisuje Peter Steigauf.
V súčasnosti je služba Tesco Online nákupy dostupná pre 2 milióny ľudí naprieč celým Slovenskom. Typickými zákazníkmi donáškovej služby sú ženy vo veku 30 až 54 rokov, mamičky na materskej dovolenke, rodiny s deťmi, zaneprázdnení manažéri či dôchodcovia, ktorým nákupy objednávajú ich deti. Výnimkou nie je ani rastúci záujem o nakupovanie pomocou smartfónu a mobilnej aplikácie. „Zaznamenávame rastúci záujem o našu mobilnú aplikáciu Tesco Online nákupy, ktorá je dostupná pre najviac používané mobilné platformy Android a iOS. Zákazníci oceňujú, že nakupovanie cez smartfón je jednoduché, rýchle a bezpečné. Mobilná aplikácia zároveň prináša množstvo zaujímavých funkcií ako napríklad opakovanie objednávky jedným kliknutím či označenie obľúbených produktov hviezdičkou.“
Pandémia priniesla aj nové výzvy
Situácia spôsobená šírením nového koronavírusu sa odrazila nielen na zvýšenom záujme o online nakupovanie, ale aj zvýšenými nárokmi na bezpečnosť a spoľahlivú prevádzku. Zmenili sa aj preferencie zákazníkov. „V apríli sme zvýšili dostupnosť služby online nákupov. Počet časových úsekov, ktoré si môže zákazník vybrať na doručenie svojho nákupu, sa celkovo zvýšil o približne 40 percent,“ reaguje na momentálnu situáciu Peter Steigauf. Okrem zvýšených nárokov na dezinfekciu a ochranu zdravia sa obmedzil aj kontakt zákazníka s kuriérom na nevyhnutné minimum a platby sú akceptované iba kartou vopred, pričom suma za nákup je zákazníkovi odpočítaná z účtu až po dodaní tovaru. „Zákazníci takýto postup oceňujú, pretože sami vedia, že tým chránia aj sami seba,“ hovorí Peter Steigauf.