Je budúcnosť nakupovania na internete?
Nakupovanie cez internet, ktoré tiež označujeme ako online shopping alebo e-commerce, sa teší enormnej a stále rastúcej popularite. Presunie sa nakupovanie iba na internet? Nakupujúci oceňujú veľké množstvo výhod, ktoré online nakupovanie prináša. Pre e-shopy a doručovateľské spoločnosti však rastúce požiadavky zákazníkov prinášajú aj nové výzvy, ktoré musia vyriešiť.
Kľúčovú pozíciu e-shopov pre spotrebiteľov potvrdzujú tiež čísla. Podľa údajov Eurostatu viac ako 7 z 10 používateľov v Európe, ktorý za posledných 12 mesiacov použili internet, uskutočnilo aj nákup cez internet. Tento spôsob nakupovania oslovuje najmä mladých používateľov. Vo vekovej skupine 16 až 24 rokov uskutočnilo online nákup 78 % z celkového počtu oslovených, ktorí použili internet. Vo vekovej skupine 25 až 54 rokov to bolo 76 %. Údaje za Slovensko ukazujú, že internet použilo za posledných 12 mesiacov 85 % oslovených, 60 % z nich na internete aj nakupovalo.
Najžiadanejším tovarom pri online nákupoch sú podľa prieskumu Eurostatu oblečenie a športové doplnky (65 %), nasledované cestovaním a dovolenkovým ubytovaním (54 %). Podľa údajov barometra e-shoppingu za rok 2019, ktorý vydala doručovateľská skupina DPD Group, 45 % ľudí pravidelne nakupujúcich online vytvorilo v roku 2019 až 85 % objemu tovarov zakúpených v e-shopoch.
Kompletné služby, maximálna flexibilita
Nakupovanie v e-shope ponúka zákazníkom bohatú ponuku služieb. Dokážu si prezrieť a zakúpiť tovar bez toho, aby museli navštíviť predajňu a môžu si zvoliť z množstva doplnkových služieb, naprieč všetkými odvetviami, od spomínanej módy, cez elektroniku až po objednanie potravín či liekov. „Nakupovanie online je v súčasnosti súčasnej dobe jedným z najbezpečnejších spôsobov, ako si zaobstarať tovar a nákupy cez internet rapídne vzrástli,“ hovorí Tomáš Braverman, šéf nákupného porovnávača Heureka.
Vplyv pandémie bol razantný
Pandémia ochorenia COVID-19 sa veľmi výrazne odrazila aj v online nakupovaní. Tento segment je však jedným z tých, ktorým pandémia pomohla. Ľudia boli nútení omnoho viac času tráviť doma a to sa prejavilo aj v štatistikách online nákupov. Okrem enormného nárastu objednávok sa menia aj kategórie tovarov, o ktoré je záujem.
„Spolu s netradičnou situáciou dochádza k enormnému nárastu v kategóriách, v ktorých to v tejto dobe nebýva bežné. Najväčším skokanom sú domáce pekárne na chleba, záujem o ktoré medziročne vzrástol o tisícky percent. Veľké nárasty pozorujeme v segmentoch z oblasti udržiavania kondície a zdravia – takmer o tisíc percent vzrástol záujem napríklad o činky alebo bežecké pásy, a v oblasti detského tovaru v súvislosti so zatvorením škôl – hračky, vymaľovávanky, knižky. Ďalšie skoky, rádovo v stovkách percent, pozorujeme v kategóriách z oblasti zábavy – televízie, notebooky, herné konzoly, ale aj klasické knihy a e-booky. Súvisí to so zvýšenou potrebou vyplniť väčšie množstvo voľného času, ktorý s karanténou prišiel. O stovky percent narástli tiež zvlhčovače vzduchu, šijacie stroje a tiež investičné zlato a striebro,“ opisuje Tomáš Braverman.
Okrem spomínaných tovarov vzrástol na e-shopoch záujem aj o medicínsky tovar ako rúška, dezinfekciu, gumové rukavice, upratovacie prostriedky a mydlá. „Zvýšil sa záujem aj o teplomery, vlhčené obrúsky a ďalšie hygienické potreby. Toto sa však už v posledných dňoch vracia do normálu a ľudia znovu začali nakupovať napríklad elektroniku. Momentálne sú najpopulárnejšie webkamery,“ vysvetľuje Tomáš Braverman.
Existuje typický nakupujúci?
Cenové porovnávače ako je Heureka disponujú dôležitými dátami o zvyklostiach a preferenciách online nakupujúcich. Dá sa teda povedať, ako vyzerá „typický“ slovenský online zákazník? „Heureka sleduje nie len Slovensko a Česko, ale vidí aj do štatistik naprieč CEE regiónom. Na základe týchto dát môžeme hovoriť o tom, že potreby a nákupné správanie v týchto krajinách sú si veľmi podobné. Dalo by sa povedať, že slovenským a českým špecifikom oproti svetu je osobný odber, ale vyslovene špecifická slovenská vlastnosť podľa našich dát neexistuje,“ hovorí Tomáš Braverman.
K slovenskému fenoménu podľa neho patrí platba na dobierku, čo sa však rapídne zmenilo s príchodom pandémie. „V momentálnej situácií nie je dobierka ideálnym spôsobom platby. Aj my vyzývame zákazníkov k tomu, aby využívali na e-shopoch predovšetkým online spôsoby platby – či už je to platba kartou online, bankovým prevodom alebo ďalšie metódy.“ Stúpol aj počet zaregistrovaných e-shopov. „Zaznamenali sme výrazne vyšší počet nových registrovaných e-shopov. Často sa jedná o kamenné predajne, ktoré sa potrebujú presunúť do online priestoru,“ objasňuje Tomáš Braverman.
Pandémia nového koronavírusu môže prispieť k rýchlejšiemu presunu kamenných obchodov aj do online priestoru a zmení zrejme aj ďalšie zaužívané zvyklosti zákazníkov. „Očakávame, že súčasná kríza spôsobí rýchlejšiu digitalizáciu firiem a väčší presun kamenných predajní do online priestoru. Tiež môžeme čakať ústup platby na dobierku, keďže veľa ľudí je nútených naučiť sa platiť online,“ uzatvára Tomáš Braverman.