Testy nákladných vozidiel

Modernizovaný rad vozidiel Volvo Trucks

Volvo Trucks predstavilo modernizáciu svojich kľúčových modelov ťažkého radu FH, FH16, FM a FMX. Najviac sa zmeny dotkli radu FM a FMX, ktoré dostali úplne novú kabínu. Všetky ale spája jedno – digitálna prístrojová doska a nové dimenzie konektivity. Všetky inovácie v ťažkom rade vozidiel Volvo Trucks boli vykonané s cieľom zvýšiť pohodlie a bezpečnosť vodičov, ktorí sú pre spoločnosť Volvo Trucks nenahraditeľní.

Značka Volvo Trucks má za sebou veľmi úspešný rok, vlani totiž celosvetovo predala vyše 131 000 nákladných vozidiel. Sedemdesiat percent tohto objemu tvorili práve modely FH a FM. Súčasnú generáciu modelov FH predstavili v roku 2012, na trh dorazila o rok neskôr. Do dnešných dní prešla niekoľkými modernizáciami, ktoré sa ale väčšinou týkali pohonného reťazca. Naftový šesťvalec sa totiž dočkal hneď troch modernizácií súvisiacich s prechodom na nové emisné normy. V súčasnosti sa do nákladných vozidiel montuje evolúcia označovaná ako Step D (w1911).
Základy súčasnej generácie Volvo FM siahajú dokonca až do roku 2005. Prvý väčší facelift prebehol v roku 2010, druhý nasledoval po príchode radu FH v roku 2013.

Modernizáciu radu Volvo FH a FH16 na prvý pohľad prezrádza upravená maska chladiča (FOTO: VolvoTrucks)

Nový pohľad

Modernizáciu radu Volvo FH a FH16 na prvý pohľad prezrádza upravená maska chladiča, a predovšetkým úplne nové svetlá zvyšujúce bezpečnosť prevádzky. Popri základnom halogénovom type si môže zákazník objednať moderné LED svetlá, a to hneď v dvoch verziách – „obyčajné“, s dvoma klasickými režimami (stretávacím a diaľkovým) alebo tzv. Adaptívne. Ich diaľkové svetlomety pracujú na tzv. Maticovom princípe (technológia matrix LED), kedy je v každom svetlomete celkom 12 samostatne ovládaných diód.

Elektronika na základe obrazu z kamier jednotlivé diódy zhasína či rozsvecuje a upravuje svetelný kužeľ tak, aby nikoho neoslnil. Vodič tak môže neustále jazdiť so zapnutými diaľkovými svetlami, bez toho aby niekoho oslňoval. V nákladných vozidlách je to unikátny bezpečnostný prvok. Ostatné úpravy už nie sú také viditeľné – smerové svetlá sa presunuli na dvere, a to kvôli zaobleniu rohov kabíny, a tým lepšej aerodynamike vozidla. Táto úprava priniesla zlepšenie súčiniteľa odporu vzduchu kabíny cx o 0,1. Asi len skutoční detailisti odhalia dvakrát väčší znak Volva, tzv. Iron Mark.

Video sumarizuje najdôležitejšie fakty o novom Volvo FH. V nastaveniach videa si môžete zvoliť slovenské titulky.

Prvýkrát nízke FH

Novinkou v rade FH je rozšírenie ponuky kabín o nízky typ, ktorý je určený predovšetkým pre aplikácie na prepravu áut. Ako sme sa počas prezentácie dozvedeli od Vladimíra Myslíka, hlavného školiteľa Volvo Trucks pre región CEE, Volvo Trucks už má pripravenú technológiu kamier miesto zrkadiel. Avšak ako priznal, vedenie spoločnosti zatiaľ ešte nie je presvedčené o ich prínose v porovnaní s klasickými zrkadlami.

Nová kabína pre FM/FMX

Zásadnejšiu premenu majú za sebou rady FM/FMX, ktoré dostali úplne novú kabínu vychádzajúcu z väčšieho súrodenca FH. A to samozrejme vrátane všetkých vyššie popísaných noviniek. Doteraz totiž kabína FM vychádzala ešte z „Číňana“. V porovnaní s ňou má nová kabína oveľa väčšie čelné sklo, užšie A-stĺpiky a samozrejme aj väčšie a lepšie vonkajšie spätné zrkadlá. Keď k tomu pridáme úplne nové dvere zvažujúce sa spodnou hranou okna, vodič má z kabíny oveľa lepší výhľad. Volvo Trucks uvádza zlepšenie až o 10 %. Nová kabína je takisto vyššia, takže napríklad najväčší typ Globetrotter má až o polovicu väčší vnútorný priestor a objem schránok skokovo narástol o 340 l až na celkových 960 l.

Nové Volvo FMX (FOTO: VolvoTrucks)

Lepší prístup

Rad FM má na vstupe do kabíny dva schodíky, pričom ten horný je aj osvetlený. K radu FMX je možné objednať aj tretí sklopný nášľap. Off-roadové verzie majú zospodu aj väčší kryt kompletne chrániaci motor, zlepšená bola aj ochrana svetlometov (nekombinujú sa s LED adaptívnym osvetlením, čo by bolo pre tento typ vozidiel zbytočne zraniteľné miesto).
Zásadnou novinkou radov FM a FMX je hasičská posádková kabína až pre deväť osôb, ktorá má výrazne jednoduchšie pripojenie nadstavby a ďalších periférií. Kým predtým bola všetka príprava uchytená na ráme, teraz je všetko pripravené priamo v kabíne. Hasičská nadstavba sa oveľa jednoduchšie montuje na rám a pripojí sa ku kabíne. Umožňuje to aj modernejšia elektronická architektúra.

Iba digitálny

Oba rady spája modernizovaná palubná doska. Do nám dobre známych tvarov sa dostali nové technológie – konkrétne 12″ digitálny prístrojový displej so širokými možnosťami konfigurácie zobrazovaných informácií. Druhý, bočný 9″ displej sa nachádza na stredovej časti prístrojovej dosky. Úplne nový je aj volant, na ktorom sú nové ovládače, výrazne zjednodušujúce ovládanie menu palubného počítača.

Interiér nového modelu Volvo FH

Kamkoľvek sa totiž teraz dostanete len na dve stlačenia tlačidiel na volante. Na volante potešia aj širšie možnosti nastavenia sklonu. Zo zoznamu noviniek v kabíne nesmieme zabudnúť na pevný držiak na nápoje alebo na otvorený úložný priestor s pohybovým senzorom osvetlenia. V kabíne sú teraz štandardne tri USB vstupy. Obe kabíny dostali aj úplne nový volič prevodovky, ktorý je užší. Vďaka tejto inovácii získa vodič v kabíne väčší priestor.

Štyri zobrazenia

Hlavný digitálny displej je rozdelený na niekoľko častí. Tá najväčšia uprostred ponúka hneď štyri možnosti zobrazovania informácií: Home View (základná obrazovka s analógovým rýchlomerom a otáčkomerom), Focus View (veľký otáčkomer a digitálny rýchlomer), Navigation View (zobrazuje navigačnú mapu) a Load View (ukazuje zaťaženie náprav, celkové zaťaženie a hmotnosť nákladu).

Po ľavej strane vodič stále vidí informácie o čase jazdy a odpočinku spolu s priemernou spotrebou či dojazdom. Na displeji sa tiež zobrazujú informácie o dopravných značkách upravujúcich rýchlosť, resp. zákaz predbiehania. Tie monitoruje rovnaká kamera, ktorá ovláda adaptívne svetlomety. Nastavenie prístrojovej dosky sa ukladá na kartu vodiča, takže keď si vodič presadne do iného Volva, automaticky sa mu jeho nastavenia načítajú.

Hlavný digitálny displej je rozdelený na niekoľko častí (FOTO: VolvoTrucks)

Fast pre-check

Keď sa zapne kľúč, systém počas 30 sekúnd automaticky skontroluje za vodiča technický stav vozidla. Táto procedúra zahŕňa 14 bodov, ako napríklad stav AdBlue, batérie, brzdové tlaky, úroveň oleja v motore a ďalšie. Časom sa tieto informácie budú prenášať cez Volvo Connect k dispečerovi, ktorý tak bude mať neustály prehľad o technickom stave vozidiel.

Až osem kamier

Druhý, tzv. bočný displej patriaci infotainmentu (informačný a zábavný systém), sa dá ovládať hneď štyrmi spôsobmi – dotykovo, tlačidlami, hlasovo alebo pomocou volantu. Mimochodom, rovnako ako teraz, možno s vozidlom komunikovať aj v slovenčine, a to aj hlasom. Najvyššia verzia infotainment systému je otvorená pre externé aplikácie (beží na platforme Android) a na displeji sa môže zobrazovať obraz až z ôsmich kamier.

Informačný a zábavný systém sa dá ovládať štyrmi spôsobmi – dotykovo, tlačidlami, hlasovo alebo pomocou volantu (FOTO: Volvo Trucks)

Popri dvoch hardvérových, sem patria cúvacie a odbočovacie kamery a zobrazí sa aj signál od ďalších šiestich digitálnych kamier, ktoré možno dodatočne pripojiť. Po celej dĺžke rámu je totiž 5-metrový kábel, ku ktorému ich možno pripojiť. To ocenia predovšetkým výrobcovia nadstavieb. Dobrou správou pre nich je, že vozidlá majú otvorenú architektúru pre pripájanie periférií.

Noví bezpečnostní pomocníci

Volvo dostalo „staronovú“ funkciu tempomatu pre jazdu z kopca (pre udržovanie rýchlosti pri schádzaní z kopca). Aktivuje sa tlačidlom na volante, pričom aj po šliapnutí na brzdu sa úplne nevypne, takže súprava sa znovu rozbehne na nastavenú maximálnu rýchlosť.

Adaptívny tempomat dostal funkciu Stop&Go, takže dokáže sám zastaviť. Rozbehnutie sa ale necháva na vodičovi – stačí ťuknúť do plynového pedálu alebo stlačiť tlačidlo plus na volante. Na digitálnom displeji sa tiež zobrazuje rýchlosť vpredu idúceho vozidla, ktorú meria radar adaptívneho tempomatu. Dôležitou bezpečnostnou novinkou je bočná kamera umiestnená v spodnom kryte pravého spätného zrkadla. Tá funguje buď pri aktivácii pravého smerového svetla, alebo sa dá obraz zapnúť natrvalo pomocou tlačidla na prístrojovej doske.

Nové Volvo FM. V nastaveniach videa si môžete zvoliť slovenské titulky.

Ešte úspornejšie

Všetky vozidlá FH a FM majú v štandarde poslednú generáciu prediktívneho tempomatu I-See, ktorý je aktívny v jazdnom režime Eco a Standard. Tretí režim je Power. Modely FMX majú navyše aj mód Off-road. Vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 80 ton budú využívať mód Heavy Duty. Už čoskoro tiež ťahače FH dostanú režim Eco+, ktorý v rovnakom vozidle dokáže znížiť spotrebu o ďalšie 2 %. Pri jazde s tempomatom bude elektronika udržiavať otáčky motora v oblasti s najnižšou špecifickou spotrebou.

Väčší úžitok

FMX dostalo upravené vzduchové odpruženie prednej nápravy, ktoré zvýšilo jej zaťaženie až na 10, resp. 20 t v tandeme. Pri nákladných vozidlách s riadenou vlečenou alebo tlačenou nápravou došlo k zväčšeniu uhla natočenia kolies, čo zmenšilo polomer otáčania a opotrebenie pneumatík.

Samozrejmosťou stvabených vozidiel Volvo Trucks je zosilnená ochrana (FOTO: Volvo Trucks)

Novinkou je 38-tonová zadná dvojnáprava, vďaka ktorej sa môže na vozidlo naložiť o 5,6 t nákladu viac. To zvýši produktivitu predovšetkým v uzavretých prevádzkach, pretože na bežnej ceste sa automaticky nastaví na maximálnu rýchlosť 60 km/h. Ak chcete jazdiť rýchlejšie, možno na korbu naložiť len 32 ton.

Jednoduchšie ovládanie

Aj s listovými pružinami vpredu môže mať nový rad FMX všetky elektronické systémy a pomocníkov. Pohon všetkých ďalších kolies sa teraz riadi nie tlačidlami, ale jednoducho pomocou nového otočného ovládača. V prípade preklzu dochádza k automatickej aktivácii elektronickej uzávierky kolies. Na hlavnom digitálnom displeji sa zobrazuje, aká náprava je aktuálne pripojená, resp. aké diferenciály sú uzavreté.

Aj s listovými pružinami vpredu môže mať nový rad FMX všetky elektronické systémy a pomocníkov (FOTO: Volvo Trucks)

Dlhší servisný interval

Motory Step D majú najnovšie predpísaný nízkoviskózny olej 5W-30. Na diaľkových súpravách možno servisný interval predĺžiť zo 100 000 až na 150 000 km, resp. 18 mesiacov, podľa toho, čo nastáva skôr. Pre dosiahnutie takto dlhého intervalu musí byť splnených ďalších sedem podmienok.

Volvo Trucks v rámci popredajných služieb ponúka dve nové servisné služby. Servisná zmluva Volvo Flexi-Gold je určená pre zákazníkov, ktorí majú sezónne zákazky. V čase, keď majú veľa práce, platia mesačne vyššie poplatky, keď vozidlá jazdí menej, platia zase menej. Vo výsledku ale za rok zaplatia rovnako.

Ďalšou novinkou je servisná zmluva Volvo Uptime Care, ktorá vďaka on-line sledovaniu vybraných parametrov na vozidle a špeciálnym algoritmom dokáže na diaľku odhadnúť správnu dobu servisu, prípadne predísť poškodeniu kľúčových súčastí vozidla. Vozidlá novej generácie si už je možné objednať, v predaji budú od septembra tohto roku.

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl

Prečítajte si aj

Back to top button