Welcome in Volkswagen!
Welcome in Volkswagen! Vždy, keď nás týmto sloganom privítal infotainment systém v novom VW Amarok, sme si uvedomili, ako málo toho pochádza z dielne Volkswagenu. Ako základ totiž poslúžil nový Ford Ranger, a to vrátane testovaného 2.0 TDI s 205 k. Zisťovali sme, v čom sa Amarok zmenil.
Ja tebe Ranger, ty mne Caddy. Tak by sa v stručnosti dala opísať spolupráca značiek Ford a Volkswagen v oblasti úžitkových vozidiel. Kým nový Ford Transit Connect, resp. Tourneo Connect je „prezlečený“ Volkswagen Caddy, ako základ pre Volkswagen Amarok poslúžil Ford Ranger. Napriek tomu, že z prvej generácie modelu Amarok sa predalo vyše 830 000 kusov, do celého vývoja dvojky sa už Volkswagen púšťať nechcel a šiel cestou kooperácie s Fordom, ktorý bude nový Amarok vyrábať v Juhoafrickej republike na rovnakej linke ako Ranger.
Viditeľné rozdiely
Zvonku sa dizajnéri Volkswagenu snažili v maximálnej možnej miere odlíšiť Amarok od Rangera, čo sa im aj podarilo. Na prvý pohľad by sme totiž pod vkusným a zároveň aj dostatočne drsným vzhľadom Ford Ranger nehľadali. Life, druhý výbavový stupeň z piatich možných. Prináša kompletné lakovanie karosérie typu Double Cab, ktorá sa ako jediná bude v Európe ponúkať. Druhá generácia Amaroku narástla do dĺžky takmer o 10 cm na 5 350 mm. O 17,3 cm na 3 270 mm sa natiahol aj rázvor. A keďže sa skrátili previsy, Amarok si polepšil aj v terénnych parametroch. Predný nájazdový uhol je 30°, zadný 26°, brodivosť vzrástla o 300 mm na 800 mm.
Len volant
Spriaznenosť s Fordom je badateľná v interiéri, čo sa v určitých ohľadoch ukazuje ako celkom dobrá správa. „Made in VW“ vidieť iba na volante s obrím logom a na grafike a užívateľskom rozhraní infotainment systému. Pozitívnym prínosom Fordu je zdržanlivosť v zavádzaní dotykových plôch. Rozpaky vyvoláva na výšku orientovaný dotykový displej v kombinácii s rozhraním VW. Najviac nám prekážalo ovládanie klimatizácie. Auto za 43 000 eur bez DPH nemá automatickú klimatizáciu. Preto by aspoň ovládanie teploty mohlo byť na spoločnom menu a nie na samostatnej záložke. Navyše sa klimatizácia musela po každom vypnutí motora znovu zapnúť. O nejakom tepelnom komforte tak nemohla byť v Amaroku reč. Verzia Life má tiež jednoduchšiu úpravu digitálneho prístrojového štítu len s centrálnym rýchlomerom. Otáčkomer si musíte nastaviť do bočného panela palubného počítača.
TDI, čo nie je TDI
Nový Amarok dostal kompletný pohon od značky Ford vrátane trojice ponúkaných naftových motorov: 2.0 TDI 125 kW (170 kW), 3.0 V6 TDI 177 kW (241 k) aj nami testovaný 2.0 TDI Bi-Turbo. Ten sa okrem 151 kW (205 k) môže pochváliť 500 Nm a spoluprácou s desaťstupňovým automatom, alternujúcim štandardný šesťstupňový manuál. Tento agregát je aj pre ťažký Amarok vhodnou voľbou. Má dosť sily a pružnosti a automat neuvádza do rozpakov pri radení rýchlostí. Celý čas sme si nemohli zvyknúť na elektronický volič. Má minimálne odpory v dráhach a nemá ani príliš ergonomický tvar. Vyše 1 100 km sme zvládli so spotrebou 8,5 l/100 km, čo spolu s 80-litrovou nádržou zaručuje slušný akčný rádius.
Dve štvorkolky
Amarok sa ponúka s dvoma typmi pohonu 4Motion. Oba majú priraditeľný pohon predných kolies s pevným rozdelením krútiaceho momentu (4H), redukciu (4L) a záver zadného diferenciálu. Druhá verzia má navyše režim 4A s automatickým rozdeľovaním krútiaceho momentu podľa jazdných podmienok. Novinkou je tiež šesť jazdných režimov: eco, normal, blato/vyjazdené koľaje, piesok, klzký povrch a náklad/príves. Zatiaľ čo predtým bolo perovanie Amaroku svojím komfortom veľmi blízke klasickým SUV, teraz jeho tuhšie odpruženie oveľa viac prezrádza klasickú koncepciu s rebrinovým rámom a tuhou zadnou nápravou, ktorá nezaťažená výrazne odskakuje.
Technické údaje
Vozidlo | Volkswagen Amarok 2.0 TDI Life |
Motor | R4/vznetový preplňovaný |
Zdvihový objem | 1 996 cm3 |
Max. výkon | 151 kW (205 k)/3 750 min-1 |
Max. krútiaci moment | 500 Nm/1 750 – 2 000 min-1 |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,5 s |
Prevodovka | A10 |
Kombinovaná spotreba | 8,7 l/100 km |
Spotreba v teste | 8,5 l/100 km |
Pohotovostná hmotnosť | 2 240 kg |
Celková hmotnosť | 3 230 kg |
Rozmery nadstavby (d × š) | 1 651 × 1 584 (1 227) mm |
Rozmery (d × š × v) | 5 350 × 1 910 × 1 884 mm |
Rázvor | 3 270 mm |
Základná cena test. vozidla | 43 000 eur bez DPH |