Testy úžitkových vozidiel

Prvá jazda s novým VW Caddy

Po februárovej svetovej premiére sa nám nový Volkswagen Caddy predstavil aj počas prvých testovacích jázd. Najnovšia, piata generácia populárneho úžitkového vozidla, ktoré si zákazníci obľúbili aj v osobnej verzii, prináša zásadné novinky.

Nový Caddy je postavený na novej platforme MQB, ktorá mu umožňuje využívať najmodernejšie technológie. Na rovnakej platforme je vyrábaný aj VW Golf alebo ID. Caddy má celkovo 19 asistenčných systémov z ktorých 14 bolo zásadne vylepšených a 5 je úplne nových – konkrétne asistenti zmeny jazdných pruhov, varovania pred zrážkou pri cúvaní, asistent cúvania s prívesom, núdzový asistent a Travel Assist, ktorý poskytuje čiastočne automatizovanú kontrolu vozidla počas jazdy a spolu s núdzovým asistentom dokáže v prípade neaktivity vodiča vozidlo úplne zastaviť. Výsledok? Ani v cargo verzii v podstate nevnímate, že sedíte v úžitkovom vozidle.

Prečítajte si aj
Osobná verzia je o 25 mm nižšia ako predchodca, meria 1 797 mm (FOTO: autor)

Vitajte vo svete zajtrajška

Nový Caddy dostal úplne novú palubnú dosku, ktorú sme si vyskúšali v oboch možných prevedeniach – s digitálnym štítom aj s klasickými analógovými budíkmi. Digitálny palubný štít s veľkosťou 10,25 palca ponúka tri rôzne zobrazenia – základné, s navigáciou alebo zobrazujúce okolie vozidla. Navigačné zobrazenie je veľmi užitočné pri jazde v menej známom prostredí.

Vďaka zobrazeniu trasy priamo pred vami vám uľahčuje prepínanie zraku medzi situáciou na ceste a sledovaním navádzania do cieľa. Trochu netradične vyriešili dizajnéri ovládanie svetiel, ktoré umiestnili vyššie, nad ľavý výduch klimatizácie. Aj v tomto prípade je výsledkom lepšia viditeľnosť aj samotné ovládanie, pretože ho máte v zornom poli.

Šírka otvoru zadných dverí sa zväčšila o 50 mm na 1 234 mm, naložíte cez ne europaletu aj naprieč (FOTO: autor)

Multimediálny systém ponúka viacero možností. Najväčší 10-palcový displej, ktorý sme v aute mali my, má vynikajúcu grafiku. Softvér funguje spoľahlivo a rýchlo a ponúka vám možnosť meniť si usporiadanie jednotlivých položiek, táto možnosť dosť pripomína ovládanie smartfónu.

Nový Caddy ponúkne štandardný a predĺžený rázvor (FOTO: autor)

Tri verzie, dva rázvory

Nový Caddy sa bude naďalej predávať ako skriňová dodávka (Cargo), Kombi alebo rodinný van. Osobná verzia má už z úžitkovým vozidlom spoločný iba základ, ide o maximálne komfortné auto s interiérom, ktorý osloví aj najnáročnejších. Na svoje si prídu aj profesionáli, novinka totiž aj vo verzii Cargo prináša unikátne prvky ako je digitálny štít palubnej dosky alebo široké možností konektivity.

Zobrazenie navigácie na digitálnom štíte palubnej dosky uľahčuje jej používanie počas jazdy (FOTO: autor)

Zmeny podvozku

Konštruktéri sa do detailu pozreli na podvozok a prepracovali ho. Umožnila im to spomínaná platforma MQB. Vpredu sa Caddy spolieha na tlmičové vzpery s vinutými pružinami, novinkou je elektromechanický posilňovač riadenia s lepším sprevodovaním, čím sa zmenšuje uhol natočenia volantu pri manévrovaní. Úplne nová je pevná zadná náprava na pozdĺžnych ramenách s Panhardskou žrďou, pozdĺžne listové pružiny nahradili pre vyšší jazdný komfort vinuté pružiny. Toto riešenie umožnilo tiež zväčšiť šírku nákladového priestoru medzi blatníkmi. Vďaka všetkým úpravám zadnej nápravy môže Caddy využívať okrem predného pohonu aj pohon všetkých kolies a rôzne alternatívne pohony.

Interiér je modernejší a stále praktický (FOTO: autor)

Zamerané na nižšie emisie

Nový Caddy ponúkne tri verzie motorov 2.0 TDI s výkonmi od 75 do 122 k a motory 1.5 TSI (114 k) a 1.5 TGI (130 k) na CNG. Práve najslabší agregát nás zaujímal najviac, pretože pohľad na jeho parametre u mnohých vzbudzuje pochybnosti. Počas skúšobných jázd sa choval veľmi rozumne a agilne, jazdili sme však s nezaťaženým vozidlom, takže až prax ukáže, aké meno si urobí v prevádzke pri plnom zaťažení. Nižšie výkony motorov sú daňou za enormný tlak na znižovanie emisií a automobilky sa mu jednoducho musia podriadiť. Motory TDI využívajú dvojstupňový systém vstrekovania AdBlue Twindosing s dvoma katalyzátormi SCR, vďaka čomu oproti predchodcovi výrazne redukujú emisie NOx.

Zdroj
transport.sk
Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button