Prichádza Renault Master štvrtej generácie
Prichádza Renault Master štvrtej generácie. Robustný dizajn, pútavý vzhľad pripomínajúci americké vany a väčšie rozmery – to je nový Renault Master. V ponuke je v dieselovej verzii s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou spotrebuje o 1,5 l menej nafty na 100 km ako predchodca a v elektrickej verzii E-Tech s automatickou 9-stupňovou prevodovkou má dojazd až 460 km.
V kraji kvalitného francúzskeho vína v Bordeaux sme vyskúšali v premiére nový Renault Master, ktorý prichádza v úplne novej verzii. Nový dizajn pôsobí hranatejšie, ale jeho aerodynamický tvar bol modulovaný v aerodynamickom tuneli – predstavuje dizajn, ktorý zvyšuje účinnosť pri maximálnom využitý priestoru a zlepšuje celkovú aerodynamiku o 20 % a tiež zlepšuje hladinu vnútorného hluku.
V okolí Bordeaux sme jazdili po diaľnici, okresných cestách i uličkách mesta. Obtekanie vzduch sme zaregistrovali až pri rýchlosti nad 110 km a jeho zväčšené rozmery nijako neprekážali pri manévrovaní v úzkych uličkách. V kombinácii s novým dynamickým brzdovým systémom spotrebuje o 1,5 l (v naftovej motorizácii dCi 2 l) menej paliva a má o 27 % dlhší dojazd v 100% elektrickej verzii E-Tech (410 až 460 km). Jeho kabína navrhnutá pre vodiča poskytuje ľahký prístup k ovládacím prvkom a k 10″ obrazovke.
Úplne nový Master
Nová multienergetická platforma pokrýva všetky potreby s motormi Diesel Blue dCi s výkonom 105 až 170 k (podstatne znižujúce emisie CO2 a spotrebu), elektromotormi s výkonom 96 alebo 105 kW a 40 alebo 87 kWh batériami poskytujúcimi viac ako 410 km dojazdu WLTP, a čoskoro pribudne aj vodíková verzia, ktorá sa má do predaja dostať v roku 2025.
Nová 9-stupňová prevodovka (zatiaľ len vo verzii E-Tech) poskytuje nový jazdný komfort blízky charakteristike osobných vozidiel. 20 sofistikovaných asistenčných systémov pre vodiča poskytuje optimálnu bezpečnosť, inovatívny dynamický brzdový systém zvyšuje účinnosť bez ohľadu na to, ako je dodávka zaťažená, skracuje čas brzdenia na polovicu a zvyšuje bezpečnosť jazdy i pohodlie vodiča. Master E-Tech ponúka možnosti nabíjania Vehicle-to-Grid (V2G) a Vehicle-to-Load (V2L) v elektrických verziách, priamo z batérie alebo cez zásuvky v kokpite alebo nákladovom priestore, na napájanie zariadení.
V novom interiéri kabíny nájdete elegantnú high-tech mobilnú kanceláriu. Stredné sedadlo je možné sklopiť a vytvoriť tak pracovný stôl, v ktorom je aj slot na uloženie notebooku. Nechýbajú ani USB-C pripojenia k napájacím zariadeniam so stolíkom otočeným smerom k vodičovi pre väčšie pohodlie. Plus až 135 litrov úložného priestoru. Možnosti sedadiel zahŕňajú verzie, ktoré sú otočné, verzie s odpružením a na výber je medzi jednotlivými sedadlami a tromi typmi lavíc.
Multimediálny systém OpenR Link s 10-palcovou obrazovkou, bezdrôtová kompatibilita s Android Auto a Apple CarPlay a vzdialené pripojenie vozidla cez aplikáciu My Renault sú štandardnou súčasťou každého modelu v rade; ako voliteľné doplnky sú k dispozícii ultramoderné OpenR Link so vstavanými funkciami Google (viac ako 50 aplikácií z Google Play, HD navigácia Google Maps a prirodzená hlasová interakcia s Google Assistant), rôzne ďalšie pripojené služby a bezdrôtové nabíjačky smartfónov.
Populárny Master
Renault predal od roku 1980 viac ako 3 milióny dodávok Master. Bohatá história a úspech tohto modelu počas vyše 40 rokov a troch generácií ho zaradili medzi lídrov vo svojej kategórii v Európe. Dodávky Renault Master sú na cestách vo viac ako 50 krajinách, vrátane niekoľkých v Južnej Amerike (od roku 1990). Štvrtá generácia Renault Master prichádza posilniť tento globálny úspech. Nový Master ponúka na výber viac ako 40 verzií a neobmedzené možnosti prestavieb, väčšie užitočné zaťaženie (až 4 tony s pohonom predných kolies). Ložná plocha 11 až 22 m3 s pohonom predných alebo zadných kolies, má najlepšiu ložnú šírku a dĺžku vo svojej triede.
Bočné posuvné dvere sú o 40 mm širšie ako predtým, pričom celková nakladacia rampa sa natiahla o 100 mm. V ponuke už nebude krátka ani nízka verzia, takže najmenší model má strednú dĺžku a strednú výšku, pričom nechýba ani dlhá karoséria s možnosťou výberu strednej výšky alebo vyššej strechy. Diesel je v ponuke s celkovou hmotnosťou 3,5 tony, pričom E-Tech má aj 4,0-tonový model. Všetky verzie a všetky karosérie sa vyrábajú na rovnakej výrobnej linke v Batilly (neďaleko Metz vo východnom Francúzsku).
Master s naftovým motorom má dve rôzne výbavy, Advance a Extra. Elektrický E-Tech prichádza v špecifikácii Advance.
Master E-Tech má v zadnom nakladacom priestore zásuvku, ktorá môže poskytnúť až 3,5 kW energie pre náradie alebo zadné karosérie, ako sú napríklad chladiace jednotky. Master bude tiež schopný vrátiť energiu z batérie do siete, ak to bude potrebné.
Vyskúšali sme vo viacerých jazdách na trasách aj väčších ako 80 km dieselové verzie so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, elektrickú verziu E-Tech s 87 kWh optimalizovanou batériou a verziu Kombi s dieselovým pohonom. Nová 9-stupňová hydraulická prevodovka bude v dieselových verziách k dispozícii neskôr. Náš dojem bol z tejto prevodovky veľmi dobrý a zrejme by sme do nášho autoparku volili skôr verzie s automatom ako s manuálom. Komfort jazdy hovorí výrazne v prospech automatu najmä pri jazdách s častou zmenou rýchlosti. Nový Master E-tech má teraz nielen dlhší dojazd a nižšiu spotrebu elektriny, ale aj nabíjanie je rýchlejšie – 80 % dojazdu získate za 35 minút. Dve verzie batérie majú dojazd: 40 kWh má dojazd 170 km, 87 kWh na 460 km.
Líder českého a slovenského trhu
Pokiaľ v predošlých rokoch bol lídrom nášho trhu FIAT Ducato, v roku 2023 sa lídrom oboch trhov LCV segmente stal Renault s podielom 18% a model Master má trhový podiel až 24 % na slovenskom trhu. Za obdobie január až apríl 2024 sa na Slovensku predalo 409 Masterov, čo je takmer o polovicu viac ako nasledujúce značky Peugeot, FIAT, Iveco či Citroën. V dodávkach nadstavieb ponúka priamo výrobca 40 rôznych verzií nadstavieb a na slovenskom trhu najviac spolupracuje s nadstavbármi Chirosan, PROCAR, Auto-Klima, Paragan Truck a ďalšími.