Testy úžitkových vozidiel

Mercedes eSprinter – zelený výkon pre modernú logistiku

Mercedes eSprinter – zelený výkon pre modernú logistiku. Aj keď je eSprinter novinkou na trhu plne elektrických úžitkových vozidiel, stavia na úspechu svojich osvedčených dieselových predchodcov. Vďaka priestrannému nákladnému priestoru a dostatočnému dojazdu je ideálnou voľbou pre mestské doručovanie a komerčné účely.

Mercedes svojím najnovším modelom eSprinter vstupuje do dynamicky rastúceho segmentu elektrických dodávok. Reaguje na rastúci dopyt po udržateľnej logistike, pričom so svojím robustným dizajnom, flexibilným využitím a nulovými emisiami posúva štandardy v tomto segmente. Trh s elektrickými dodávkami je stále v začiatkoch, no s jeho očakávaným rastom sa budúcnosť logistiky jednoznačne uberá elektrickým smerom.

Vzhľad podmienený funkčnosťou

Dizajn sa takmer nelíši od dieselovej verzie, až na predné logo, ktoré slúži ako kryt pre nabíjací konektor. Model ponúka tri varianty výbavy – BASE, PRO a SELECT – s pohonom zadných kolies (RWD) a dvomi dĺžkami: 6 metrov (L2) a 7 metrov (L3), ktorú sme mali zapožičanú. Predná náprava zvládne ďalších 100 kg, pričom maximálna nosnosť je 1 860 kg pri 3,5 t verzii a 2 000 kg pri 4,25 t verzii.

Vysoká strecha zvyšuje ložný priestor na 2 metre a umožňuje pohodlnú prácu v vzpriamenom postoji aj vyšším postavám. Pravé posuvné dvere uľahčujú nakladanie a vykladanie v stiesnených priestoroch. Vozidlo je vybavené akustickou ochranou okolia, rezervným kolesom pod rámom a hmlovými svetlometmi s odbočovacou funkciou. Optimalizované pneumatiky s monitorovaním tlaku, vďaka vylepšenej gumovej zmesi, znižujú spotrebu a emisie.

V zadnej časti sa nachádza cúvacia kamera a adaptívne brzdové svetlo, ktoré pri rýchlosti nad 50 km/h bliká, čím zvyšuje bezpečnosť a skracuje reakčný čas vodičov za ním.

Všetko na dosah

Interiér je moderný a praktický, pričom vodič má všetky ovládacie prvky na dosah, vrátane tých na multifunkčnom volante.

Kabína ponúka množstvo úložných priestorov, vrátane jedného uzamykateľného.

Slabinou sú tvrdé plastové materiály, ktoré už po najazdení 3 000 km spôsobovali jemné rezonovanie. Mechanicky nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou poskytovalo priemerné pohodlie a tiež nám chýbala ľavá lakťová opierka.

Na palubnej doske nájdete prepracovaný Multimediálny systém (MBU) ako pokročilý infotainment, ktorý ponúkal množstvo užitočných multimediálnych funkcií prostredníctvom dotykového displeja, vrátane prepojenia s Apple CarPlay a Android Auto. Digitálny prístrojový štít nám zas zobrazoval všetky potrebné informácie o jazde.

Priestrannosť a flexibilita

Nákladný priestor eSprintera je priestranný a flexibilný. Vo verzii L2 dosahuje dĺžka 3,3 metra, vo verzii L3 až 4,3 metra, pričom objem je 9,5 m³ pre L2 a 14 m³ pre L3, ktorú sme testovali. Bočné steny sú obložené odolným Sololitom, ktorý chráni vnútorný priestor pred poškodením.

Praktické vnútorné osvetlenie zjednodušuje manipuláciu s nákladom aj v horších svetelných podmienkach.

Kultivovaný a tichý chod

eSprinter je dostupný v dvoch verziách: 100 kW (136 k) a 150 kW (204 k), ktorý sme testovali. Motor poskytuje maximálny krútiaci moment hneď od začiatku. Dodávka mala kultivovaný a tichý chod aj pri vyšších rýchlostiach. Vďaka automatickej rekuperácii, ktorej intenzita sa odvíja od dopravnej situácie, sa dá dosiahnuť dojazd okolo 400 km. Kombinovaná spotreba v teste neprekročila 30 kWh/100 km – jazdené prevažne okresky a mesto.

K dispozícii sú tri kapacity batérie: 56 kWh, 81 kWh a 113 kWh, pričom najväčšia je určená len pre verziu L3. Vozidlo je vybavené nabíjacou zásuvkou CCS typu 2 a podporuje striedavé nabíjanie (AC) od 7,4 kW do 22 kW a rýchle jednosmerné nabíjanie (DC) od 50 kW do 115 kW, pričom nabitie trvalo približne 45 minút. eSprinter v bezpečnosti nezaostáva. Nechýbali asistent bočného vetra, mŕtveho uhla, pozornosti vodiča, udržiavania v jazdnom pruhu a asistent rozjazdu do kopca a ďalšie.

Pár nedostatkov

Prekvapila nás hlučnosť zamykania dverí, podpriemerná kvalita audia a neprakticky umiestnené nápojové držiaky na palubovke. Vertikálna deliaca lišta na bočnom okne navyše z časti obmedzovala výhľad na spätné zrkadlo. Aj napriek pár nedostatkom, bol celkový dojem veľmi pozitívny.

Technické údaje

Názov: Mercedes-Benz eSprinter Long PRO
Motor: elektrický
Typ pohonu: zadný pohon RWD
Max. výkon: 150 kW (204 k)
Max. krútiaci moment: 295 Nm
Kapacita batérie: 113 kWh
Typ batérie:lithium-ion
Maximálna rýchlosť: 90 km/h
Prevodovka: A1
Kombinovaná spotreba (WLTP): 28,9 kWh/100 km
Spotreba v teste: 30 kWh/100 km
Dojazd (WLTP): 436 km
Dojazd v teste: 400 km
Užitočné zaťaženie: 1 035 kg
Pohotovostná hmotnosť: 2 749 kg
Celková hmotnosť: 4 100 kg
Objem nákladného priestoru: 14 m³ (14 000 l)
Rozmery d × š × v:6 967 × 2 345 × 2 663 mm
Rázvor: 4 325 mm
Zákl. cena vozidla: od 53 198 EUR bez DPH
Cena test. vozidla:85 729 EUR bez DPH
Back to top button