JEEP Gladiator Overland – keď terén nepredstavuje výzvu
JEEP Gladiator Overland – keď terén nepredstavuje výzvu. JEEP Gladiátor spája ikonický dizajn s praktickosťou a terénnymi schopnosťami, ktoré sú typické pre značku. Poskytuje komfort a moderné technológie, no zároveň zostáva verný svojej robustnej povahe.
Jeep Gladiator má bohatú históriu siahajúcu do 60. rokov, keď bol v roku 1962 predstavený ako revolučný pickup. Prvý štvorkolkový model s automatickou prevodovkou bol v tej dobe priekopníkom. Produkcia pokračovala do roku 1971, keď Gladiatora nahradili modely série J, vyrábané až do 80. rokov.
Po takmer polstoročí sa legendárny Gladiator vrátil na trh v roku 2019, no tento krát ako pickup verzia Wranglera, s ktorou si zachoval jeho terénne schopnosti a ikonický dizajn. Tento model priniesol kombináciu terénnych schopností Jeepu s praktickosťou pickupu v rôznych verziách od základného modelu Sport, komfortnej verzie Overland, športovej a luxusnej verzie Sport S až po off-roadového Rubicon modelu. V roku 2024 si prešiel modernizáciou, pričom zmeny zahŕňali hlavne osviežený dizajn, vylepšený interiér a nové technológie.
Terénne kabrio
Exteriér je výrazný a robustný, pričom si zachováva ikonické dizajnové a funkčné prvky značky Jeep, ako ikonickú mriežku chladiča s 7 vertikálnymi otvormi, ktorú dopĺňa vylepšená predná časť s full LED svetlami a úzkym denným svietením. Rám, predný nárazník s integrovanými hmlovkami, ochranný kryt prevodovky, palivovej nádrže a rozvodovky, širšie podbehové oblúky a podvozok sú optimalizované pre off-road.
Oproti Wrangleru je Gladiator odlišný hlavne predĺženou kabínou ukončenou posuvným oknom a uzamykateľným ložným priestorom, ktorý je zakrytý mechanickou rolovacou roletou. Pod ložným priestorom nájdete plnohodnotnú rezervu.
Gladiator je veľmi modifikovateľný, čo sa týka vonkajšej kabíny. Z kabíny je možné odstrániť prednú časť strechy, no na ďalšie časti ako zadnú časť strechy, dvere a predné a zadné okno už budete potrebovať náradie. Môžete využiť sadu TORX, ktorá je súčasťou výbavy. Výsledkom bude vozidlo s otvoreným safari štýlom.
Interiér nadväzuje na exteriér
Interiér kombinuje komfort, luxus a robustnosť, ktoré sú charakteristické pre značku Jeep. Dominuje kvalitné spracovanie s odolnými materiálmi, ale aj časti palubnej dosky pokryté kožou vrátane koženého volantu a sedadiel. V strede palubnej dosky je integrovaná 8,4″ dotyková obrazovka infotainmentu s množstvom užitočných informácií vrátane navigácie, Bluetooth a DAB rádia. Jeho reakcie a ovládanie boli bezproblémové. Pred vodičom sa nachádzajú klasické budíky, ktoré sú doplnené o prístrojový panel so 7″ farebným TFT displejom s informáciami o jazde.
Ovládanie dvojzónovej klimatizácie a ďalších funkcií je mechanické. Na čo sa nám ťažko zvykalo bolo ovládanie okien umiestnené v stredovom paneli pod klimatizáciou. V tejto oblasti nájdete aj USB-A/C zásuvky a AUX-IN. Cez podporujúce Apple CarPlay a Android Auto môžete otestovať skvele hrajúci Alpine Premium Sound systém s 9 reproduktormi a subwooferom vrátane prenosného bezdrôtového reproduktoru. Automatická riadiaca páka s možnosťou manuálneho režimu a trochu ťažšie ovládateľná robustná páka režimov pohonu spolu s manuálnou ručnou pákou vypĺňajú stredový panel.
Kabína je priestranná pre všetkých cestujúcich. Vyhrievané predné sedadlá sú manuálne nastaviteľné. Zadné sedadlá delené 60/40 so stredovou opierkou sú sklápateľné s menším úložným priestorom za nimi. K dispozícii sú aj USB zásuvky a zásuvka 230V.
Komfort aj mimo asfaltu
Pod kapotou nájdete naftový 3.0 V6 motor s výkonom 260 koní a točivým momentom 600 Nm, ktorý je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Tento motor poskytuje hladké a plynulé zrýchlenie, ale aj silný výkon. Gladiator je veľmi schopný v teréne a vďaka svojim off-roadovým vlastnostiam, ako permanentnému pohonu 4×4, prednej a zadnej náprave DANA s vynikajúcim odpružením, diferenciálu s obmedzenou svornosťou, systému pre udržiavanie rýchlosti v teréne a viacerými jazdnými režimami, zvládne jazdu aj v tých najnáročnejších terénoch, no stále si zachováva komfort v kabíne. Škoda len tých bežných asfaltových pneumatík, inak by sme ho v teréne potrápili o čosi viac.
Pokiaľ ide o spotrebu, s Gladiatorom sme dosiahli kombinovanú spotrebu 10,5 litra na 100 km, pričom pri jazde v náročnejšom teréne s pohonom 4×4 rátajte s vyššou spotrebou. Pri jazde po okreskách sme dosiahli 8,5 litra, v meste 9 litrov a na diaľnici pri 130 km/h sa spotreba vyšplhala na 11 litrov. Jeep Gladiator Overland ponúka silný výkon a jazdné vlastnosti v teréne a zároveň si zachováva komfort v kabíne, čo ho robí veľmi všestranným vozidlom, no nie pre bežnú mestskú premávku hlavne pre jeho obratnosť pri dĺžke 5,6 m. No jeho schopnosti mimo asfaltových ciest ho stavajú na špičku v triede.
Nadštandardná bezpečnosť
Gladiatoru nechýbajú pokročilé asistenčné systémy. Okrem dnes už bežných ponúka napr. aj aktívny systém varovania pred čelným nárazom, ochranu proti prevráteniu vozidla, detekciu kríženia dráhy za vozidlom alebo predné parkovacie senzory s off-road kamerou a zadné parkovacie senzory s ParkView kamerou.
Technické údaje
Názov: | JEEP Gladiator Overland 4WD |
Motor: | 3.0 V6 CRD naftový |
Zdvihový objem: | 2 987 cm³ |
Max. výkon: | 194 kW (264 k) pri 3600 ot./min. |
Max. krútiaci moment: | 600 Nm pri 1400-2800 ot./min. |
Max. rýchlosť: | 177 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 8,6 s |
Prevodovka: | A8 |
Kombinovaná spotreba: | 8,8 l/100 km |
Spotreba v teste: | 10,5 l/100 km |
Emisie CO2: | 244 – 257 g/km |
Pohotovostná hmotnosť: | 2 478 kg |
Celková hmotnosť: | 2 925 kg |
Rozmery d × š × v: | 5 591 x 1 894 x 1 843 mm |
Rozmery korby d × š × v x h: | 1 531 x 1 442 x 885 x 445 mm |
Rázvor: | 3 488 mm |
Základná cena: | od 60 708 EUR bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 65 783 EUR bez DPH |