Dacia Bigster – Nová kapitola v histórii rumunskej automobilky
Dacia Bigster – Nová kapitola v histórii rumunskej automobilky. Dacia vstupuje do segmentu C-SUV s modelom Bigster, ktorý v sebe spája robustný dizajn, priestranný interiér a modernú hybridnú technológiu. Testovaná verzia v najvyššej výbave Journey prekvapila proporciami aj úrovňou komfortu a výbavy, ktorú by ste od Dacie ešte donedávna nečakali.
Dacia bola dlhé roky synonymom pre jednoduché a cenovo dostupné autá. Kultový Duster ukázal, že značka vie ponúknuť robustné SUV pre Európanov s výhodným pomerom ceny a výbavy. S rastúcimi nárokmi trhu vznikla potreba väčšieho, modernejšieho a lepšie vybaveného modelu.
Bigster je najväčšia Dacia v histórii a jasne dokazuje, že značka už nie je len „low-cost“. Prvý koncept z januára 2021 prekvapil moderným dizajnom. Pôvodne mal Bigster vzniknúť ako predĺžený Duster, no vývojári sa rozhodli pre úplne nový model na platforme CMF-B aliancie Renault-Nissan, ktorá umožnila väčšie rozmery aj pokročilý hybrid – prvýkrát v tejto triede pod značkou Dacia.
Meno Bigster vzniklo spojením slov „big“ a „Duster“, pričom sa zvažovali aj alternatívy ako „Grand“ či „Maxter“. Dizajn má na svedomí tím Davida Duranda, ktorý značku posunul o úroveň vyššie.
Sedemmiestnu verziu napokon zavrhli v prospech priestrannosti päťmiestneho riešenia. Bigster spája robustnosť a jednoduchosť typickú pre Daciu vo väčšom, modernejšom balení. Testovaná hybridná verzia Journey jasne ukazuje, kam sa značka posunula.
Dizajn, ktorý nepôsobí lacno
Dacia Bigster posúva vizuálny štandard značky na novú úroveň. Jej proporcie pôsobia dospelo, okamžite upútajú a medzi dostupnými SUV patrí k tým, ktoré si všimnete hneď na prvý pohľad. Predná časť dominuje masívnou maskou s typickým svetelným podpisom v tvare písmena Y, ktorý je poznávacím znamením novej generácie Dacie. Výraz auta ešte podčiarkujú LED predné hmlové, denné aj stretávacie svetlá a ostré línie kapoty zdôrazňujú šírku vozidla.



Hranatá silueta so zvýraznenými blatníkmi, veľkými 18-palcovými diskami TAGASAN a pozdĺžnymi strešnými lištami pôsobí športovo aj prakticky. Vysoká svetlá výška 220 mm, robustné oplastovanie a kontrastná sivá metalíza Schiste jasne ukazujú, že Bigster zvládne nielen bežné cesty, ale aj výjazdy mimo asfaltu. Široké dvere uľahčujú nastupovanie a vystupovanie pri každodennom používaní.



Zadná časť zaujme horizontálnymi LED svetlami s motívom Y, funkčným nárazníkom a strešnými lištami, ktoré plynule nadväzujú na boky auta. Dvojfarebná karoséria s čiernou strechou a medenými zrkadlami je dostupná za príplatok a ešte viac zvýrazňuje moderný a atraktívny vzhľad Bigsteru. Celkový dizajn zadnej časti je funkčný, elegantný a nadčasový. Bigster ukazuje, že Dacia dokáže zaujať nielen cenou a praktickosťou, ale aj moderným vzhľadom.





Priestrannosť, praktickosť a moderná technika
Interiér nás prekvapil priestrannosťou a robustným dojmom. Materiály boli prevažne tvrdšie, no presne spracované, bez vŕzgania, doplnené kvalitnými textíliami Journey s látkou a MicroCloudom, ktoré zvyšovali komfort aj odolnosť. Digitálny 10″ prístrojový panel bol prehľadný a dobre čitateľný, centrálny infotainment Media Nav s rovnakou uhlopriečkou pôsobil svižne, podporoval bezdrôtové pripojenie aj navigáciu a jeho ovládanie bolo jednoduché a intuitívne.




Vysoká stredová konzola uľahčovala ovládanie prevodovky a ponúkala chladený úložný priestor na drobnosti, nechýbala ani bezdrôtová indukčná nabíjačka na smartfón. Automatická dvojzónová klimatizácia umožňovala samostatné nastavenie teploty pre vodiča aj spolujazdca. Medzi praktické detaily patril držiak YouClip na tablet a multifunkčný držiak 3v1 na nápoje, háčik a lampičku.




Volant bol výškovo a pozdĺžne nastaviteľný a dobre padol do rúk. Sedadlo vodiča sme nastavovali elektricky v šiestich smeroch, spolujazdec mal manuálne nastavenie, predné sedadlá poskytovali dobrú oporu a dostatok miesta aj pre vyššie postavy. Vzadu sme ocenili nadštandardný priestor, zadné sedadlá boli pohodlné, sklápali sa v pomere 40/20/40 a systém Easy Fold uľahčoval manipuláciu.


Variabilita zadných sedadiel umožnila prepravovať aj väčšie predmety bez potreby skladať všetky operadlá. Batožinový priestor s objemom 546 litrov patrí k najväčším v triede, ponúka praktické dvojité dno a elektrické ovládanie veka – čo sme ocenili najmä pri plných rukách. Vďaka variabilite sedadiel je Bigster pripravený zvládnuť rodinné výlety aj každodenné potreby.






Šetrnosť v praxi
Pod kapotou pracovala hybridná sústava zložená z 1,8-litrového benzínového štvorvalca H5P a elektromotora. Systémový výkon dosahoval 115 kW (155 k) a maximálny krútiaci moment 172 Nm, pričom pohon smeroval výhradne na predné kolesá cez automatickú prevodovku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládol Bigster za 9,7 sekundy, čo je na rodinné SUV tejto veľkosti veľmi slušné. Hybridný pohon pôsobil plynulo, reakcie auta boli svižné a v bežnej premávke bola jazda tichá a komfortná.
Veľkým pozitívom je kvalitné odhlučnenie kabíny a tichý chod pohonnej jednotky. Podvozok je naladený komfortne, čo sa odzrkadlilo aj na rozbitých okreskách či poľných cestách. Svetlá výška 220 mm nám umožnila bez obáv zvládnuť aj náročnejšie prekážky mimo asfaltu a pohon len prednej nápravy nezabránil vyskúšať aj ľahší až stredne náročný terén, ktorý Bigster zvládol nad očakávania. Riadenie je ľahké, ale dostatočne presné, Bigster pôsobil na ceste stabilne a vyvážene aj s väčším zaťažením.
Najväčšou devízou hybridu je spotreba – tá sa v priemere pohybovala na úrovni 4,7 litra, v meste sme jazdili aj pod 4,5 litra vďaka častému využívaniu elektrického pohonu. Na diaľnici to bolo 5,1 litra pri rýchlosti 100 km/h a približne 7 litrov pri 130 km/h. Testované auto bolo vybavené príplatkovým paketom Parkovanie za 500 eur a dojazdovou rezervou za 190 eur, čo v tomto segmente už dnes nebýva štandardom.
Z pohľadu bezpečnosti nechýba adaptívny tempomat, systém núdzového brzdenia, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek či aktívny systém sledovania únavy vodiča. Všetky tieto prvky výrazne prispeli k pocitu istoty za volantom.
Záver
Bigster vo výbave Journey s hybridom 155 jasne ukázal, kam sa Dacia posunula. Ponúkol veľký priestor, moderné technológie, úsporný pohon aj bezpečnosť, no stále si držal priaznivú cenu. V čase zdražovania áut je dôkazom, že dostupné a kvalitné SUV nemusí byť len sen. Vyniká pomerom cena/výkon a ľahko sa môže stať voľbou číslo jeden pre rodiny aj aktívnych vodičov.
Technické údaje
Názov: | Dacia Bigster Journey Hybrid 155 |
Motor: | R4/benzínový hybrid, atmosférický |
Zdvihový objem: | 1799 cm³ |
Max. výkon: | 115 kW (155 k)/5 300 min⁻¹ |
Max. krútiaci moment: | 172 Nm/3 000 min⁻¹ |
Maximálna rýchlosť: | 180 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 9,7 s |
Prevodovka: | A6 (4+2) |
Kombinovaná spotreba: | 4,6 l/100 km |
Spotreba v teste: | 4,7 l/100 km |
Emisie CO₂: | 106 g/km |
Pohotovostná hmotnosť: | 1 419 kg |
Celková hmotnosť: | 1 940 kg |
Objem batožinového priestoru: | 546 l |
Rozmery d × š × v: | 4 570 × 2 069 × 1 711 mm |
Rázvor: | 2 702 mm |
Základná cena test. vozidla: | 24 577 EUR bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 25 802 EUR bez DPH |