Tretie oko Subaru XV
Subaru XV dostalo v rámci modelového roku 2021 ďalšiu čelnú kameru, ktorá rozširuje balík bezpečnostných systémov o novú funkciu Front View Monitor. Tú sme v rámci testu hybridnej verzie využili oveľa častejšie ako inovovaný terénny systém X-Mode alebo systém SI Drive.
Podľa technických noviniek XV prešlo aj ľahkým vonkajším faceliftom, ktorý prezrádza prepracovaná čelná partia na čele s novým predným nárazníkom a mriežkou chladiča. Okolo hmloviek pribudol ozdobný chrómový prvok a popri novom dizajne kolies sa v katalógu farieb objavili dva nové odtiene vrátane žltej Plasma Yellow Pearl, ktorú mal testovaný automobil. Práve metalický lak je zvyčajne jediný príplatok pri vozidlách Subaru. Interiérové úpravy sa týkajú nových látkových a kožených poťahov, inak sú zmeny nepatrné.
Oko navyše
Už tak bohatý zoznam bezpečnostných systémov XV obohatil ďalší s názvom Front View Monitor, založený na kamere umiestnenej v čelnej maske, ktorá prenáša obraz na multifunkčný displej v jeho strede. Tento bezpečnostný systém sme v rámci testu hybridnej verzie využili oveľa častejšie ako inovovaný terénny systém X-Mode alebo systém SI Drive. Vhodný je najmä vo chvíli, keď vychádzate z parkovacieho miesta alebo keď čelne parkujete k stene. Oceníte ho ale aj v menej prehľadných križovatkách.
Dva režimy a SI-Drive
Hoci je XV klasický crossover, na rozdiel od väčšiny konkurentov sa nestratí ani v teréne, a to vďaka kombinácii vysokej svetlej výšky 220 mm, tuhej karosérie a pohonu 4×4, ktorý dopĺňa elektronický pomocník X-Mode. Ten sa po vzore väčšieho Forestera novo dočkal dvojmódového režimu. Popri režime Snow/Dirt, ktorý je vhodný na klzký či zľadovatený povrch, pribudol D.Snow/Mud, určený pre pohyb v hlbokom snehu, bahne alebo piesku. Vodič si mód volí tlačidlom na stredovom tuneli.
Na volante hybridnej verzie pribudlo tlačidlo so symbolom S/I patriacim systému SI-Drive, ktorý upravuje dynamiku hnacieho reťazca. Intelligent uprednostňuje spotrebu paliva, Šport dynamiku. Spolu s ním sa navyše aktivuje aj ďalší nový elektronický pomocník e-Active Shift Control, ktorý pri výjazde zo zákruty udržuje vďaka podradeniu vyššie otáčky motora. Napriek tomu, že podvozok XV toho zvládne naozaj veľa, rovnako sme väčšinu času jazdili v režime TRETIE OKO I, pretože hybridný pohon príliš veľké športové chúťky nevyvoláva.
Vlastná práca
Hybridný pohon e-boxer, ktorý vyvinuli inžinieri Subaru, sa skladá z plochého benzínového štvorvalca 2.0 so 110 kW (150 k) a 190 Nm a naň nadväzuje variátorová prevodovka Lineartronic s integrovaným elektromotorom. Ten disponuje 12,3 kW (44 k) a 66 Nm a elektrinu čerpá z Li-ion batérie s kapacitou 0,6 kWh (4,8 Ah), ktorá zaistí aj čisto elektrickú jazdu, aj keď len na veľmi krátku vzdialenosť. Ak chcete jazdiť bezemisne, napríklad v garážach alebo obytnej zóne, musíte šliapať na plyn veľmi jemne, inak sa okamžite pripojí benzínový motor.
Hybridný pohon pridal XV ďalších 110 kg, takže teraz váži skoro 1,6 tony. Spolupráca elektromotora pri akcelerácii (celkový systémový výkon Subaru neudáva) zmazala hmotnostný hendikep, takže e-boxer má vo výsledku veľmi podobnú dynamiku, ako mal konvenčný dvojliter (maximálna rýchlosť 194 km/h vs. 193 km/h, zrýchlenie na 100 km/h 10,4 s vs. 10,7 s).
Atmosférický boxer je ale stále hlavným ťahúňom a v porovnaní s turbomotormi či hybridmi so silnejšími elektromotormi subjektívne veľmi odspodu nejde. Ak chcete jazdiť úsporne – my sme sa dostali na 7,1 l/100 km – musíte mať veľmi ľahkú nohu. Pred resetom ukazoval palubný počítač dojazd 8,4 l, v kombinácii s malou 48 l nádržou, tak budete dosť často tankovať.
Vozidlo | Subaru XV e-Boxer Lineartronic Executive+ ES |
Motor | B4/zážihový + elektromotor |
Zdvihový objem | 1995 cm3 |
Max. výkon | 110 kW (150 k)/5500 – 6000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 194 Nm/4000 min-1 |
Elektromotor | 12,3 kW (16,7 k)/66 Nm |
Maximálna rýchlosť | 193 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,7 s |
Prevodovka | V (A7) |
Kombinovaná spotreba | 7,9 l/100 km |
Kombinovaná spotreba v teste | 7,1 l/100 km |
Emisie CO2 | 180 g/km |
Objem batožinového priestoru | 340/1193 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1576 kg |
Celková hmotnosť | 2070 kg |
Rozmery (d x š x v) | 4485 x 1800 x 1595 mm |
Rázvor | 2665 mm |
Základná cena testovaného vozidla | 27 083 eur (bez DPH) |