Subaru Forester s mildhybridným pohonom e-boxer
Vyskúšali sme kompaktný SUV Subaru Forester s mildhybridným pohonom e-boxer. Aj tu Subaru ukazuje, že ide na techniku po svojom a striktne sa drží svojich technických predností.
Európske automobilky používajú pre mild hybridy batérie s napätím 48 V. Subaru chce ponúknuť dostatočnú funkciu elektrickej jazdy, a preto používa 118V Li-ion batériu. Tá má kapacitu 0,6 kWh a poháňa elektrický motor s výkonom 13,5 kW. Mild hybrid od Subaru umožňuje čisto elektrickú jazdu na vzdialenosť niekoľko sto metrov až 1,6 km do rýchlosti 40 km/h. Napriek tomu však Subaru výkon elektromotora nepričíta a udáva iba výkon samotného spaľovacieho motora, ktorý je 110 kW (150 k).
Zmysel e-boxera
Účelom tohto motora je pomôcť ekonomike prevádzky najmä v meste a zlepšiť odozvu na pridanie plynu v nízkych otáčkach. Mild hybrid ušetrí až 11% paliva oproti čisto benzínovej verzii. Asistencia elektromotora je znateľná tesne po rozjazde a v nízkych rýchlostiach. Jeho sila je veľkým prínosom pri manévrovaní v teréne so zapnutým režimom X-Mode. Pomáha urýchľovať reakcie vozidla na pohyby plynového pedála. Vo vyšších a stredných rýchlostiach je asistencia elektromotora nepoznateľná. Jednou z vlastností mildhybridného systému je, že rekuperácia nie je taká silná, aby vzala vodičovi pocit prirodzeného brzdenia.
Symetria nadovšetko
Subaru sa pýši tým, že ponúka jazdné vlastnosti podobné nízkym osobným vozidlám a zároveň terénne schopnosti vozidiel SUV. Forester e-BOXER nie je výnimkou. Princíp zostáva rovnaký ako u všetkých Subaru. Všetko pekne nadväzuje v pozdĺžnej osi za sebou, s ťažiskom nízko a uprostred vozidla. E-BOXER spája dvojlitrový „plochý“ motor s elektromotorom integrovaným v prevodovke Lineartronic, ktorý je umiestnený – ako inak – na osi kľukového hriadeľa. Hnacia sila pokračuje cez variátor, spojku, regulujúcu pohon všetkých kolies vo funkcii rozvodovky a následne ku všetkým štyrom kolesám. Za variátorom pribudla ďalšia elektronicky riadená spojka, ktorá umožňuje odpojiť oba motory a prevodovku od kolies a tým nezávisle nabíjať batériu. Tá je umiestnená aj symetricky pod podlahou vozidla. Hmotnosť celého mildhybridného systému je 110 kg a rozkladá sa na 60 kg na zadnej a 50 kg na prednej náprave.
Dynamika jazdy na ceste a schopnosti SUV
Vodič má možnosť voľby jazdných režimov z dvoch nastavení systému SI-Drive. I (Intelligent) ide na spotrebu a S (Šport) pre zábavu. V športovom režime S a pri dynamickej jazde systém SI-Drive automaticky aktivuje stratégiu radenia virtuálnych rýchlostných stupňov. Aktívne rozdeľovanie krútiaceho momentu a vektorové riadenie dynamiky poskytuje Foresteru vynikajúcu obratnosť a ochotu na zatáčanie. Ide presne tam, kam si vodič praje. Vďaka svetlej výške 220 mm je Forester veľmi dobre pripravený aj do terénu. Navyše má solídne nájazdové uhly. Terénny režim X-Mode má dvojicu módov sneh/štrk a hlboký sneh/blato. Funkcia X-Mode sa automaticky vypína a zapína na hranici 35 km/h, takže keď v teréne zrýchlite a príde náročnejšia pasáž, nemusíte ju znovu aktivovať.
Druhé oči EyeSight
Subaru sa, na rozdiel od mnohých iných značiek, môže pýšiť bezpečnostným systémom z vlastného vývoja. Volá sa EyeSight a jeho základom sú dve kamery za čelným sklom. Systém poskytuje 11 bezpečnostných funkcií, napríklad automatické núdzové riadenie, adaptívny tempomat s funkciou centrovania v jazdnom pruhu, prevenciu vybočenia z jazdného pruhu, schopnosť rozpoznať jazdný pruh nielen podľa deliacich čiar, ale napríklad podľa okraja vozovky. Predkolízny brzdový systém funguje aj na križovatkách. Subaru s týmto systémom vie pri rýchlostiach bežných v meste automaticky zastaviť pred stojacou aj idúcou prekážkou, chodcom alebo cyklistom.
Technické údaje
Vozidlo | Subaru Forester 2.0ie-S Executive |
Motor | boxer/4 |
Zdvihový objem | 1995 cm3 |
Max. výkon | 110 kW (150 k)/5600 – 6000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 194 Nm/4000 min-1 |
Max. rýchlosť | 188 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 11,8 s |
Prevodovka | CVT |
Kombinovaná spotreba | 8,1 l/100 km |
Spotreba v teste | 8,8 l/100 km |
Emisie CO2 | 185 g/km |
Objem batožinového priestoru | 509/1779 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1693 kg |
Celková hmotnosť | 2185 kg |
Rozmery d × š × v | 4640 × 1815 × 1730 mm |
Rázvor | 2670 mm |
Základná cena testovaného vozidla | 32 940 EUR bez DPH |