Testy osobných vozidiel

Ručné práce Toyota Proace

Ručné práce Toyota Proace. Importér vozidiel Toyota pripravil v spolupráci s českou spoločnosťou API CZ model Proace City Verso upravený na prepravu vozičkárov. Zároveň vozidlo vybavil ručným riadením, a tak sme si vyskúšali, aké to je jazdiť rukami.

FlexiRamp

Základom patentovanej úpravy FlexiRamp, ktorú predstavili v roku 2008, je plošina vybavená nájazdovou sklopnou rampou, ktorá sa inštaluje do zadnej časti vozidla. Na čiastočne zalomenú plošinu potom nadväzuje sklopná rampa. Kvôli montáži tejto plošiny, ktorá znižuje podlahu vozidla v zadnej časti, však musí byť upravená výfuková aj palivová sústava a tiež zadný nárazník, ktorý sa vyklápa spolu s nájazdovou rampou. Testované prevedenie je konfigurované ako štvormiestne.

Čiže Toyotou dodávané zadné sedadlá sú odmontované a nahradené dvoma samostatnými užšími sedadlami. Uprostred medzi nimi je samotná plošina pre vozičkárov, dlhá 1 400 mm a široká 760 mm. Znížená podlaha zaisťuje dostatočnú minimálnu vnútornú výšku 1 400 mm, pričom výška pri piatych dverách je ešte o 25 mm väčšia. Zároveň dôležitou súčasťou je sklopná nájazdová rampa, ktorá má dĺžku 1 050 mm a šírku 730 mm a s ktorou sa veľmi ľahko manipuluje. Pokiaľ vo vozidle nie je vozík, funguje ako klasická podlaha batožinového priestoru. Ak sa vo vnútri nachádza vozík, je vztýčená a slúži ako opora.

Ďalej invalidný vozík je k podlahe fixovaný pomocou štvorice bezpečnostných pásov, z ktorých dva sú priamo v podlahe a dva pri nájazdovej hrane sú špeciálne odnímateľné magnetické prípravky. Pričom osoba prepravovaná na vozíčku má navyše svoj vlastný bezpečnostný pás. Celý systém pripútania osoby na invalidnom vozíku podrobili bariérovým skúškam pri 50 km/h a spomalení 20 g, ktoré preukázali vysokú úroveň bezpečnosti celého systému.

Ručné práce Toyota Proace

Všetko rukami

Výbava testovaného vozidla zahŕňala aj ručné riadenie, čo ale malo v tomto prípade skôr demonštratívny charakter ukážok možností firmy API CZ, pretože to nie je obvyklá kombinácia s plošinou FlexiRamp. Napríklad ovládací element sa nachádza po ľavej strane pri volante a je pomocou pákového mechanizmu prepojený s plynovým a brzdovým pedálom. Pohybom páky od seba sa pridáva plyn, k sebe zase brzdí.

Než sme si ale trúfli zložiť nohu z plynu a brzdy, radšej sme si to vyskúšali nanečisto. Najzložitejšie na ručnom riadení pre nás bolo jazdiť v meste a aktivovať smerové svetlá, ktoré sa rovnako ako ovládacia páka nachádza po ľavej ruke. Aj prudké zákruty s nutnosťou otočenia volantom do krajnej pozície si vyžadovali veľkú pozornosť. Ale nakoniec sme si na to zvykli a nebáli sme sa ručne aj cúvať do úzkych medzier. Práve pri menších rýchlostiach sme si najčastejšie plietli plyn s brzdou.

Tradícia od roku 1996

Spoločnosť API CZ, s. r. o., založil v roku 2003 ako pokračovateľ firmy Miroslav Bartoš – API, ktorá pôsobí v oblasti úprav vozidiel od roku 1996. Úpravu FlexiRamp je možné ďalej namontovať do modelov Volkswagen Caddy 5. generácie, Ford Tourneo Connect a Fiat Doblo v krátkej aj dlhej verzii.
Cena systému FlexiRamp sa pohybuje medzi 5800 a 7800 EUR bez DPH, teda v závislosti od zvolenej výbavy a príslušenstva.

VozidloToyota Proace City Verso 1.5 D-4D Family 7 Comfort
Motor R4/vznetový
Zdvihový objem 1 498 cm3
Max. výkon 96 kW (130 k)/3 750 min-1
Max. krútiaci moment 300 Nm/1 750 min-1
Maximálna rýchlosť 181 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h10,6 s
Prevodovka A8
Kombinovaná spotrebavýrobca neudáva
Spotreba v teste 5,8 l/100 km
Emisie CO2 výrobca neudáva
Pohotovostná hmotnosť1 711 kg
Celková hmotnosť2 365 kg
Objem batožinového priestoru597 l
Rozmery (d x š x v) 4 403 x 1 848 x 1 837 mm
Rázvor2 785 mm
Základná cena test. vozidla (bez prestavby) 25 850 eur bez DPH

Zdroj
transport.sk
Editor

Prečítajte si aj

Back to top button