Prvý test druhej generácie Mercedes-Benz Citan
Prvý test druhej generácie Mercedes-Benz Citan. Značka Mercedes-Benz minulý rok uviedla na trh druhú generáciu modelu Citan, malej kompaktnej dodávky, ktorú okrem klasickej panelovej verzie vyrába aj ako tzv. people mover, teda vozidlo na prepravu ľudí.
Nie je žiadnym tajomstvom, že tak ako pri prvej generácii, aj teraz spolupracoval Mercedes na vývoji tohto auta s automobilkou Renault. Kým pri prvej generácii sa ale nemeckí inžinieri na mnohých veciach aktívne nepodieľali, teraz to bolo inak. Aj keď ide o autá postavené na rovnakej platforme a zdieľajúce množstvo spoločných technických riešení, nájdu sa viaceré rozdiely.
Napríklad v nastavení odpruženia, tvrdosti peny použitej v sedadlách alebo možnostiach infotainmentu. Cieľom automobilky bolo vytvoriť vozidlo, v ktorom sa zákazníci budú cítiť ako v Mercedese. V teste sme sa pozreli na osobnú verziu, ktorá sa označuje ako Tourer. Ak ste zachytili informáciu, že Mercedes predstavil aj novú Triedu T, tak tá bude práve luxusným vyhotovením Citanu Tourer.
Pre rodinu aj pre prácu
Citan Tourer je totiž zameraný v prvom rade na všestrannosť. Je autom, v ktorom sa spokojne odveziete s rodinou na výlet a na druhý deň na ňom budete riešiť úlohy vo svojom podnikaní. Spredu sa nápadne podobá na triedu A, z profilu a zozadu je to typické malé úžitkové auto, ale stále žiadna krabica.
Za volantom je asi najviac zrejmé, že ide o Mercedes, zvlášť ak si zvolíte multimediálny systém MBUX.
Luxusný volant, rovnaký, aký nájdete v prémiových osobných modeloch, výborne padne do ruky a veľmi dobre sa pracuje aj s jeho ovládačmi, keďže intuitívne ovládajú to, čo majú po svojej ľavej, resp. pravej strane, teda palubný počítač alebo multimediálny systém. Trochu nám k MBUX nepasovali analógové budíky. Ak by sa Mercedes „vyhecoval“ a vymyslel niečo podobné, ako je možnosť plne digitálneho štítu palubnej dosky vo VW Caddy, level by sa posunul na ďalšiu úroveň. Na obranu Mercedesu ale dodajme, že toto riešenie zrejme príde v luxusnejšej Triede T.
Pohľad na úžitkové vlastnosti
Verzia Tourer má objem batožinového priestoru 517 l, sklopením zadných sedadiel ho dokážete rozšíriť na 2 390 l. Pri ich sklápaní však prichádzajú komplikácie. Aby ste ich mohli úplne zložiť, musíte posunúť predné sedadlo. Potom ho však nedokážete posunúť naspäť a najmä nám s výškou nad 180 cm sa so sedadlom posunutým dopredu nešoférovalo práve najlepšie.
Áno, môžete vybrať opierky hlavy zadných sedadiel a tento problém vyriešiť, no hovoríme o praktickom aute a toto je pre vás úkon navyše. Ešte dodajme, že nákladový priestor má užitočnú dĺžku 180 cm. Užitočné zaťaženie predstavuje 421 kg a s odnímateľným ťažným zariadením utiahnete navyše 1,5 tony. Nami testovaná verzia 110 CDI s max. výkonom 95 k a max. krútiacim momentom 200 Nm sa nám po týždni zdá ako rozumná voľba. Má adekvátnu dynamiku a dobre spolupracuje so 7-stupňovou automatickou prevodovkou.
Vozidlo | Mercedes-Benz Citan |
Motor | 110 CDI |
Druh paliva | diesel |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Zdvihový objem valcov | 1 461 cm3 |
Max. výkon | 70 kW (95 k) pri 3 750 min-1 |
Max. krútiaci moment | 260 Nm pri 1 750 min-1 |
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom | 5,3 l/100 km |
Kombinovaná spotreba v teste | 5,9 l/100 km |
Objem batožinového priestoru | 517/2 390 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 498 x 1 919 x 1 813 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 638 kg |
Celková hmotnosť | 2 174 kg |
Cena testovaného modelu | 26 588 eur bez DPH |