Mazda CX-30 – Keď atmosférický jav vzdoruje elektrickej dobe
V časoch, keď automobilky pretekajú v elektrifikácii a turba sú už dlhé roky štandardom, Mazda ako jedna z mála tvrdohlavo presadzuje atmosférický štvorvalec 2.5 e-Skyactiv – motor, ktorý sériovo montuje už vyše 12 rokov vo viacerých výkonových verziách. CX-30 tak aj v roku 2025 dokazuje, že aj s atmosférou môže byť jazda kultivovaná, plynulá a plná radosti.
Mazda CX-30 vstúpila na trh v roku 2019, keď ju automobilka predstavila na autosalóne v Ženeve ako nový crossover medzi modelmi CX-3 a CX-5. Priniesla filozofiu dizajnu Kodo a technológie Skyactiv, ktoré jej priniesli úspech u zákazníkov aj kritikov. V Európe postupne nahradila menšiu CX-3 a stala sa jedným z kľúčových modelov značky.
Pre rok 2025 pribudla do ponuky verzia s motorom 2.5 e-Skyactiv G 140 – čisto atmosférickým štvorvalcom, ktorý dopĺňa dvojlitrový agregát. Tento 2,5-litrový motor však nie je novinkou; Mazda ho využíva už vyše 12 rokov vo viacerých výkonových verziách, vrátane silnejších variantov pre iné modely. Tentoraz si však pomáha aj mild-hybridnou technológiou. CX-30 je naladený konzervatívnejšie, aby ponúkol prirodzený lineárny chod a vyvážený charakter.
CX-30 tak aj po facelifte v roku 2025 potvrdzuje, že Mazda vie spojiť technickú vyspelosť s precíznym spracovaním a ísť proti trendom, hoci v ponuke značky už nájdeme aj elektromotory a mild-hybridné riešenia.
Nič nové, no stále atraktívne
CX-30 dostala facelift, ktorý sa zameral skôr na technické a technologické vylepšenia a tentokrát dizajn ostal nezmenený a verný filozofii „Kodo“. Karoséria si zachovala uhladené kontúry, dynamické tvary a sofistikovaný vizuál – presne tak, ako sme u Mazdy zvyknutí.
Prednej časti dominuje čierna mriežka so signatúrou značky, ktorá ladí s celkovým vzhľadom a umocňuje jednoduchú, no pritom výraznú tvár auta. Je doplnená LED svetlometmi s ostrekovačmi a systémom automatického prepínania diaľkových a stretávacích svetiel.


Profil pôsobí plynulo a elegantne, s proporciami, ktoré vyvažujú robustnosť crossoveru a ľahkosť hatchbacku. Čierne spätné zrkadlá ladia s farbou karosérie, zatiaľ čo plastové lemy blatníkov a spodných častí pridávajú ochranu, praktickosť aj optickú mohutnosť. Dynamiku zvýrazňujú disky, ktoré dobre vypĺňajú blatníky.


Zadná časť si zachováva typické znaky moderných modelov Mazdy – horizontálne LED svetlá opticky rozširujú karosériu, čierny spojler pridáva športový akcent a čistý zadný nárazník podčiarkuje minimalistický štýl. Celok pôsobí vyvážene, funkčne a s decentným športovým nádychom.



Osvedčený minimalizmus
Kabína ostáva verná filozofii minimalizmu, kde je každý detail premyslený pre vodiča. Palubná doska má čisté horizontálne línie, mäkčené plasty a dekoračné panely vo farbe Metallic Gun. Vo verzii Nagisa kontrastuje čierny základ s čalúnením sedadiel v odtieni Terracotta, čo interiéru dodáva sviežosť a odlišnosť od konkurencie.

Pred vodičom je tradičný prístrojový panel s ručičkovým ukazovateľom a digitálnymi prvkami, nad ktorým sa premieta farebný head-up displej s kľúčovými údajmi. Uprostred palubnej dosky sa nachádza 10″ displej systému Mazda Connect s navigáciou, multimédiami a netypickými funkciami ako prístup k sociálnym sieťam (Facebook, X) či internetovému rádiu Aha. Nechýba bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto, bezdrôtové nabíjanie telefónu a prémiový audiosystém Bose s 12 reproduktormi, doplnený o USB-C, Bluetooth a AUX.



Stredová konzola nesie automatickú radiacu páku so sekvenčným radením a multifunkčný otočný ovládač Mazda Connect. Povrch v čiernom klavírnom laku pôsobí elegantne, no viditeľným odtlačkom sa nevyhnete.





Predné sedadlá sú ergonomicky tvarované, pohodlné a vo verzii Nagisa zvýraznené farebným prevedením Terracotta. Obe sú manuálne nastaviteľné. Vzadu je dostatok priestoru pre dvojicu dospelých cestujúcich, sedadlá sú delené v pomere 60:40 a doplnené stredovou lakťovou opierkou s držiakmi na poháre. Praktickým prvkom je dobre prístupný systém Isofix, ktorý uľahčuje manipuláciu s detskými sedačkami.




Batožinový priestor s vyššou nakladacou hranou má objem 430 litrov a po sklopený zadných sedadiel sa dostanete až na 1406 l. Zvýšený komfort pridáva aj elektricky ovládané veko.


Atmosféra, ktorá stále drží krok
Počas testu nás sprevádzal atmosférický štvorvalec 2.5 e-Skyactiv G 140 s výkonom 103 kW (140 k) a krútiacim momentom 238 Nm. Ide o najnovšiu evolúciu motora, ktorý dopĺňa 24-voltový systém Mazda M Hybrid a technológia vypínania valcov. Hybrid pomáha pri rozjazdoch, zároveň rekuperuje energiu pri brzdení a znižuje spotrebu bez toho, aby zmenil atmosférický charakter pohonu. Deaktivácia valcov sa aktivuje pri ustálenej jazde a ďalej prispieva k efektivite.
V CX-30 je motor naladený na pokojný ťah v nízkych otáčkach, ožíva s rastúcimi otáčkami a najlepšie reaguje okolo 3 000 min⁻¹. Spolupracuje so 6-stupňovým automatom s možnosťou sekvenčného radenia a nechýba ani režim Sport, ktorý pri potrebe zrýchlenia priostrí reakcie na plyn. Prevodovka je dobre odstupňovaná a radí hladko.
Podvozok je vyvážený – v meste filtruje nerovnosti, na okreskách drží istotu a ochotu zatáčať. Riadenie je presné a komunikatívne, čo posilňuje pocit spojenia s autom – typický pre Mazdu. K stabilite prispieva aj systém G-Vectoring Control Plus (GVC Plus), ktorý je v sérii. Niet divu, že viaceré testy dodnes radia CX-30 medzi najlepšie jazdiace autá segmentu.
CX-30 ponúka širokú paletu moderných asistenčných systémov, vrátane monitorovania premávky vzadu, sledovania vzdialenosti, asistenta pozornosti vodiča, systému pre jazdu v jazdnom pruhu či adaptívneho tempomatu. Praktickým doplnkom je aj systém rozpoznávania prítomnosti cestujúcich a zadná parkovacia kamera s parkovacími senzormi.
Oficiálna kombinovaná spotreba podľa WLTP je 6,6 l/100 km. V našom redakčnom teste sme namerali 7,2 l. Najvyššia spotreba bola v meste (8,8 l), na diaľnici pri 100 km/h okolo 6,5 l a pri 130 km/h sa vyšplhala na 7,4 l. Po okreskách to bolo príjemných 6 l.
Záver
Mazda CX-30 je dôkazom, že aj v roku 2025 má atmosférický motor svoje miesto – ponúka kultivovaný chod, lineárny nástup výkonu a autentický šoférsky zážitok. Facelift priniesol najmä technické vylepšenia, no práve spojenie tradičného charakteru s modernou výbavou z nej robí výnimočný crossover, ktorý sa odlišuje.
Mazda CX-30 – Keď atmosférický jav vzdoruje elektrickej dobe
Technické údaje
| Názov: | Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv G 140 |
| Motor: | R4/benzínový + MHEV |
| Zdvihový objem: | 2 488 cm³ |
| Max. výkon: | 103 kW (140 k)/5 000 min⁻¹ |
| Max. krútiaci moment: | 238 Nm/3 300 min⁻¹ |
| Maximálna rýchlosť: | 191 km/h |
| Zrýchlenie 0–100 km/h: | 10,3 s |
| Prevodovka: | A6 |
| Kombinovaná spotreba: | 6,6 l/100 km |
| Spotreba v teste: | 7,2 l/100 km |
| Emisie CO₂: | 148 g/km |
| Pohotovostná hmotnosť: | 1 462 kg |
| Celková hmotnosť: | 1 980 kg |
| Objem batožinového priestoru: | 430 l |
| Rozmery d × š × v: | 4 395 × 2 040 × 1 540 mm |
| Rázvor: | 2 655 mm |
| Základná cena test. vozidla: | 22 358 EUR bez DPH |
| Cena testovaného vozidla: | 27 325 EUR bez DPH |







