KIA EV9 GT-Line – na vrchole reťazca
KIA EV9 GT-Line – na vrchole reťazca. Kia EV9 je impozantné plne elektrické SUV, ktoré spája futuristický dizajn, pokročilé technológie, vynikajúci výkon a slušný dojazd. Vďaka platforme E-GMP nastavuje nový štandard v elektromobilite, ktorý sa vyznačuje flexibilitou, efektivitou a inováciami.
Kia EV9, plne elektrické SUV, debutovalo ako koncept v roku 2021 na autosalóne v Los Angeles, pričom sériová verzia bola predstavená v marci 2023 a ide o vrchol radu Kia EV, nadväzujúc na úspech modelu EV6. Model sa vyrába v Južnej Kórei a od roku 2024 aj v USA. Tento model, postavený na platforme E-GMP, sa zameriava na rodinné pohodlie a udržateľnosť, čo sa odráža v použití recyklovaných materiálov v interiéri. EV9 získalo niekoľko významných ocenení ako „Family Car of the Year 2023“ od Top Gear a „Driving Electric Car of the Year 2024“. Výbavová línia GT-Line, ktorú sme testovali, je určená pre zákazníkov, ktorí uprednostňujú dynamickejší vzhľad, vyšší komfort a prémiové detaily.
Koncept realitou
Málokedy sa stáva, že sériové auto sa tak veľmi podobá svojmu konceptu. KIA EV9 je tým najlepším príkladom. Dokonca to naše malo aj rovnakú farbu Ocean Blue. Exteriér je zaujímavý svojim spracovaním, akým sú futuristické línie a moderné a športové detaily vďaka vizuálnemu balíku GT-line.
Auto stojí na 21-palcových diskoch kolies. Predná hladká maska, po ktorej bokoch je skvele svietiaci, vertikálne umiestnený, inteligentný Full LED systém predných svetlometov s adaptívnym diaľkovým svietením a LED denným svietením, má výrazný čierny nárazník.
Zaujímavosťou sú aj efektívne zapustené vonkajšie kľučky dverí s automatickým vysúvaním alebo solárne sklá na predných bočných oknách na znižovanie tepelného zaťaženia interiéru.
Zadnú časť tvoria LED svetlá, ktoré začínajú pod veľkým strešným spojlerom a ťahajú sa až dole medzi zadný blatník a čierny nárazník. Toto všetko pridáva EV9 GT-Line na atraktivite zovňajšku.
Sedem miestny luxus
Kia EV9 GT-Line je postavená na platforme E-GMP, a s rázvorom 3100 mm zaručuje optimálne využitie vnútorného priestoru, ktorý je naozaj veľkolepý. Prevažne tmavý interiér pôsobí luxusne aj vďaka kvalitným materiálom a spracovaniu, aj keď pár nedostatkov by sa našlo. Čierny strop, stĺpiky a slnečné clony v prevedení alcantara rozjasňuje ambientné osvetlenie a dvojdielna panoramatické strešné okno a hliníkové pedále navodzujú športový charakter.
Dominantným prvkom kabíny je okrem dobre viditeľného Head-up displeja aj digitálny kokpit, ktorý obsahuje dvojicu 12,3” dotykových matných displejov – prístrojového štítu a multimediálneho systému spojených s 5-palcovým panelom určeným pre klimatizáciu, ktorý nie je umiestnený najlepšie kvôli presahujúcemu volantu. Infotainment s dobrou odozvou má prepracovanú grafiku, intuitívne ovládanie a množstvo funkcií. Podpora Apple CarPlay/Android Auto, DAB a Bluetooth je samozrejmosťou.
S čím som bojoval celý čas sú trochu nešťastne umiestnené dotykové tlačidlá pod centrálnym displejom, o ktoré sa mi ruka takmer vždy šuchla pri ovládaní displeja a prepla niečo čo som nechcel. EV9 sa môže pochváliť prémiovým audiosystémom MERIDIAN s externým zosilňovačom, 14 reproduktormi a technológiami Intelli Q a Horizon.
Nechýba konektivita v podobe dvoch USB-C nabíjacích portov vpredu, v operadlách sedadiel vodiča a spolujazdca a pre tretí rad sedadiel. Elektrickú 12V zásuvku máte k dispozícii na stredovej konzole a v batožinovom priestore. Mohutná stredová konzola s flexibilnými držiakmi na poháre a indukčným nabíjaním je zakončená širokou lakťovom opierkou s úložným priestorom.
Jednoduchému novému volantu nechýba elektricky výškovo a pozdĺžne nastavenie. Na jeho pravej strane nájdete elektronický páčkový volič prevodovky so štartovaním a pod nim pádla na ovládanie stupňa rekuperácie. V spodnej časti sa nachádzajú tlačidlá s prepínaním jazdných režimov vrátane terrain mode.
Na výber máte prevedenie sedadiel v kombinácii 2+2+2 s otočnými sedadlami v druhom rade alebo 2+3+2, čo bolo v našom prípade. Môžete sa tešiť na prémiové, elektricky nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca s pamäťovou a relaxačnou funkciou vrátane bedrovej opierky s funkciou vyhrievania a ventilácie.
V druhom rade rátajte s elektricky polohovacími, sklopnými a posuvnými sedadlami v pomere 60:40, výduchmi ventilácie so samostatným ovládaním vďaka trojzónovej automatickej klimatizácii a šikovnými odkladacími vreckami na zadnej strane sedadla vodiča a spolujazdca napr. pre mobil. Pred slnečnými lúčmi vás ochránia manuálne slnečné rolety na oknách.
Čo sa týka tretieho radu, deleného v pomere 50:50, je skôr určený nižším osobám a ani s komfortom to nie je ako v prvých dvoch radoch, ale na kratšie vzdialenosti postačí, prípadne si viete posunúť dopredu sedadlá druhého radu pre ešte väčší komfort. Sklápanie a vyklápanie sedadiel vrátane opierok ovládate elektricky z kufra. Všetky sedadlá sú kožené v kombinácii čiernej a béžovej farby.
Kia EV9 GT-Line s pohonom AWD má dva batožinové priestory – predný s objemom 52 litrov vhodný na káble a menšie predmety a zadný 333 litrov pri všetkých sedadlách, 828 litrov pri sklopení tretieho radu a neuveriteľných 2393 litrov pri sklopení aj druhého radu. Dvere batožinového priestoru sú elektrické a nájdete v ňom aj fixačnú sieť, 230V zásuvku s maximálnym nabíjacím výkonom 3,6 kW, vrátane exteriérovej nabíjacej redukcie. V aute nenájdete rezervu, ale len sadu na opravu pneumatík.
Váha nie je prekážkou
Kia EV9 môže byt vaša v dvoch výkonnostných verziách – v slabšej, so zadným pohonom a jedným synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi so 150 kW a 350 Nm alebo silnejšej, s dvomi elektromotormi a pohonom obidvoch náprav s výkonom 283 kW a 700 Nm, ktorú sme testovali. Akcelerácia pri váhe 2,5 tony, či už pri predbiehaní alebo pri ostrých štartoch z križovatiek bola viac ako citeľná. Dostať tak veľké a ťažké auto na stovku za 5,3 sekundy je priam neuveriteľné. Platí to aj pri hlučnosti v kabíne, ktorá je takmer neprítomná vďaka akustickým fóliám na čelnom skle a zadných bočných oknách pre lepšiu zvukovú izoláciu a komfort v kabíne. Ruku k dielu pridáva aj výborne odladený podvozok s FSD tlmičmi, ktoré veľmi dobre filtrujú väčšinu nerovností, aj keď veľké kolesá občas cítiť. Šírka, dĺžka, nižšia svetlá výška, veľké kolesá či dobre umiestnená batéria prispievali k dobrej stabilite a malým náklonom, ktoré sme otestovali na nejeden ostrej zákrute počas dynamických manévroch, pri ktorých nebolo nejak zvlášť cítiť ani váhu. Pri parkovaní však pocítite horšiu obratnosť tohto auta, vďaka 3,1 m rázvoru a 12,5 m priemeru otáčania.
Čo sa týka spotreby, na diaľnici sme jazdili pri 110 km/h za 22,5 kWh, pri 130 km/h sme atakovali 28 kWh, po okrskoch okolo 19,5 kWh a v meste sme vedeli jazdiť aj za 17 kWh. Priemerná spotreba bola 21 kWh. Ev9 má 800 V batériu s využiteľnou kapacitou takmer 100 kWh a nám sa podarilo prejsť na jedno nabitie okolo 420 km a ešte tam zostávalo približne 12%. Pri rýchlom (DC) nabíjaní dokážete nabiť batériu do 25 min. z 10% na 80% nabíjacím výkonom až 210 kW, pri 50 kW (DC) nabíjaní je to do 1,5 h. a pri domácom Wallboxe pri 11 kW (AC) nabíjaní to nabijete za noc za približne 9 h. Dostupné je aj predhrievanie akumulátora.
Asistenčných systémov za vrece
Je zbytočné tu menovať všetkých asistentov lebo ich je naozaj veľa, ale spomeniem aspoň niektoré z nich, ako rozpoznávanie vodiča odtlačkom prsta, zabránenie čelnej zrážke alebo pri cúvaní, bezpečne opustenie vozidla, sledovanie pozornosti a stavu vodiča a rozjazdu vozidla vpredu, udržiavanie v strede jazdného pruhu, rozoznávanie dopravných obmedzení a omnoho ďalších. Pre bezpečné cúvanie poslúži digitálne vnútorné spätné zrkadlo, inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním a parkovacie senzory s 360° kamerou.
Názov
Názov: | KIA EV9 GT-Line |
Motor: | 2x synchrónny s permanentnými magnetmi |
Max. výkon: | 282,6 kW (384,3 k) |
Max. krútiaci moment: | 700 Nm |
Max. rýchlosť: | 200 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 5,3 s |
Kapacita batérie: | 99,8 kWh |
Spotreba WLTP: | 22,8 kWh/100 km |
Dojazd WLTP: | 505 km |
Spotreba v teste: | 21 kWh/100 km |
Dojazd v teste: | 420 km |
Pohotovostná hmotnosť: | 2 585 – 2 648 kg |
Celková hmotnosť: | 3 240 kg |
Rozmery d × š × v: | 5 015 × 1 980 × 1 780 mm |
Rázvor: | 3 100 mm |
Batožinový priestor: | 308 l/2 318 l |
Základná cena: | od 62 492 EUR bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 70 658 bez DPH |