Testy osobných vozidiel

Honda CR-V – S nabíjaním alebo bez nabíjania?

Honda CR-V – S nabíjaním alebo bez nabíjania? Najnovšia generácia ikonického SUV Honda CR-V ponúka dve elektrifikované pohonné jednotky –full hybrid a plug-in hybrid. V redakčnom teste sme sa zamerali na ich výhody a nevýhody, aby sme vám priblížili, ktorý z týchto variantov je ideálny pre každodenné používanie alebo dlhšie rodinné cesty.

Honda CR-V, uvedená na trh v roku 1995, sa rýchlo stala jedným z najpopulárnejších a najpredávanejších SUV segmentu C na svete. Počas svojej evolúcie prešla viacerými technologickými inováciami, pričom významný míľnik nastal v roku 2018, keď Honda predstavila svoju prvú hybridnú verziu e:HEV. Tento krok položil základy pre ďalšiu elektrifikáciu modelu, ktorá vyústila do dnešnej šiestej generácie – dostupnej nielen ako full hybrid, ale aj ako plug-in hybrid (e:PHEV). V tomto redakčnom teste sme sa zamerali na porovnanie týchto dvoch variantov, aby sme zistili, ktorý z nich lepšie vyhovuje rôznym potrebám a typom vodičov.

Sebavedomý a vyvážený dizajn

Nová Honda CR-V priniesla sebavedomý a vyvážený dizajn, ktorý spája športovosť, eleganciu a praktickosť. Šiesta generácia dostala robustnejší vzhľad a ostrejšie línie. Predná maska chladiča pôsobí jemne agresívne a úzke adaptívne matrix LED svetlá zas moderne. Celkové rozmery sa mierne zväčšili, čo sa pozitívne prejavilo na priestrannejšom interiéri a batožinovom priestore. Oba testované modely – full hybrid v najvyššej výbave Advanced v červenej metalíze a plug-in hybrid vo výbave Advanced Tech v zlatej farbe – si zachovávajú takmer identický dizajn. Viditeľné rozdiely sú len kozmetické: odlišné usporiadanie čiernej masky chladiča, čierne lemy blatníkov a prahov, ako aj spodná časť nárazníkov a kryty spätných zrkadiel.

V zadnej časti dominuje vertikálny svetelný podpis, pričom zadné LED svetlá so smerovkami a brzdovým svetlom dodávajú autu moderný a technologicky vyspelý vzhľad. Plug-in hybrid je o približne 4 500 eur drahší, no ponúka navyše adaptívne tlmiče, parkovací asistent Honda Parking Pilot a špecifické exteriérové detaily. Na druhej strane, pohon všetkých kolies je k dispozícii len pre full hybrid. Honda si zakladá na špičkovej aktívnej bezpečnosti pomocou systému Honda Sensing 360. Patrí sem upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, udržiavanie v jazdnom pruhu, protikolízny systém či detekcia vozidiel a chodcov prichádzajúcich zboku.

Prémiový a ergonomický interiér

Interiér je priestranný, ergonomicky premyslený a z kvalitných materiálov. Horizontálne členená palubná doska pôsobí minimalisticky, no zároveň prepracovane a funkčne. Jej dominantným prvkom je elegantná ventilačná mriežka. V strede je osadený 9″ dotykový displej infotainmentu s podporou Apple CarPlay a Android Auto. Menu je prehľadné, dotykové ovládanie rýchle a s dobrou odozvou. Pod displejom sa nachádza panel klimatizácie s fyzickými otočnými ovládačmi.

Palubná doska má vydarený dizajn, ergonómiu a kvalitné mäkčené materiály

Stredová konzola ponúka dva držiaky na nápoje a bezdrôtovú nabíjačku, nechýbajú ani dva USB porty vpredu a vzadu. Hlavným ovládacím prvkom je tlačidlový volič prevodovky, ktorého reverzný režim (R) je výrazne oddelený, čím sa predchádza nechceným preklikom.

Vedľa voliča sa nachádzajú tlačidlá pre jazdné režimy, pričom v prípade plug-in hybridu aj tlačidlo pre elektrický pohon. Za multifunkčným volantom s rekuperačnými pádlami sa nachádza veľký, 10,2″ plne digitálny prístrojový štít s výbornou čitateľnosťou a množstvom informácií o jazde. Dopĺňa ho head-up displej s kľúčovými údajmi.

Predné sedadlá sú komfortné, vyhrievané aj ventilované a s dostatočnou oporu. Veľkým plusom sú vyhrievané a posuvné zadné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadiel. Rodiny potešia dobre dostupné úchyty Isofix pre uchytenie detských sedačiek.

Batožinový priestor ponúka pri hybride 579 litrov a pri plug-ine 617 litrov, pričom veko kufra je možné ovládať aj bezdotykovo. Okrem praktických riešení interiér ponúka aj otvárateľné panoramatické strešné okno či audiosystém Bose Premium s 12 reproduktormi vrátane subwoofera, ktorý hral naozaj dobre.

Full hybrid alebo plug-in hybrid?

Full hybrid (e:HEV) kombinuje 2,0-litrový benzínový štvorvalec, pracujúci v Atkinsonovom cykle, s dvojicou elektromotorov a inteligentnou automatickou prevodovkou e-CVT. Spaľovací motor ponúka výkon 109 kW (148 k) a 189 Nm krútiaceho momentu, zatiaľ čo elektromotor produkuje 135 kW (184 k) a 335 Nm. Celkový systémový výkon dosahuje 135 kW (184 k) a 335 Nm, pričom zrýchlenie na 100 km/h trvá 9,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 187 km/h.

Hybridný systém využíva malú lítium-iónovú batériu, ktorá sa nabíja počas jazdy rekuperáciou energie. Vďaka tomu nemusí vodič riešiť externé nabíjanie a vozidlo funguje automaticky ako efektívny hybrid. Spotreba na diaľnici pri 110 km/h bola 6,5 l a pri stotricítke 8,5 l. Po okreskách sme dokázali jazdiť za 4,2 l. Celková priemerná spotreba bola 7,2 l/100 km.

Plug-in hybrid (e:PHEV) využíva rovnaký spaľovací motor, no dopĺňa ho väčšia batéria s kapacitou 17,7 kWh, ktorá umožňuje čisto elektrický dojazd až 82 km (WLTP). V EV režime vozidlo dokáže jazdiť až do rýchlosti 140 km/h, čo umožňuje využívať elektrickú jazdu nielen v meste, ale aj na diaľnici. Pri vybití batérie sa vozidlo automaticky správa ako klasický hybrid, pričom spotreba prekvapivo zostáva len mierne vyššia ako pri fullhybridnej verzii. Pokiaľ sme jazdili s vybitou batériou, spotreba na diaľnici sa pohybovala pri 110 km/h na úrovni 6,7 l, pri stotricítke 8,8 l a po okreskách okolo 4,5 litra. Celková priemerná spotreba bola 7,5 l/100 km.

Ako funguje hybridný systém v novej Honde CR-V?

Honda využíva inteligentný e-CVT hybridný systém, ktorý podľa jazdných podmienok automaticky prepína medzi tromi režimami:
Elektrický režim (EV Drive) – Auto jazdí výlučne na elektromotor, pričom batéria dodáva energiu. Tento režim sa využíva najmä pri nízkych rýchlostiach alebo na krátke vzdialenosti v plug-in hybridnej verzii.
Hybridný režim (Hybrid Drive) – Spaľovací motor nepoháňa priamo kolesá, ale vyrába elektrinu pre elektromotor, ktorý sa stará o pohon vozidla. Tento režim sa najčastejšie využíva pri mestskej a prímestskej jazde, kde maximalizuje úsporu paliva.
Priamy pohon (Engine Drive) – Pri vyšších rýchlostiach (diaľnica) alebo dynamike (zrýchlenie) sa spojí spojka a spaľovací motor poháňa priamo kolesá. Tento režim je najefektívnejší pri konštantnej diaľničnej jazde, keď je výhodnejšie poháňať kolesá priamo namiesto výroby elektriny.

Obe verzie Honda CR-V e:HEV a e:PHEV fungujú tak, že väčšinu času poháňa kolesá iba elektromotor, zatiaľ čo spaľovací motor funguje ako generátor energie. To zaručuje hladkú, tichú a plynulú jazdu, pričom prechod medzi jednotlivými režimami je takmer nepostrehnuteľný. Pri stabilnej diaľničnej jazde sa spojí spojka a spaľovací motor poháňa kolesá priamo cez dodatočný prevodový stupeň. Tento režim je efektívnejší pri vyšších rýchlostiach, keď by nebolo výhodné, aby motor vyrábal elektrinu a následne ju posielal do elektromotora.

Porovnanie full hybrid (e:HEV) vs. plug-in hybrid (e:PHEV)

KategóriaFull hybrid (e:HEV)Plug-in hybrid (e:PHEV)
NabíjanieNepotrebuje nabíjanieNabíjanie je potrebné pre efektívnejšiu jazdu
Elektrický dojazdVeľmi krátke úseky len na elektrinuAž 82 km (WLTP) čisto na elektrinu. V teste okolo 65 km
Spotreba paliva v mesteEfektívny, ale využíva aj spaľovací motorTakmer nulová spotreba paliva pri nabíjaní a jazdení na el. pohon
Spotreba paliva na diaľniciNižšia spotreba ako PHEVVyššia spotreba po vybití batérie, kvôli vyššej hmotnosti
Jazda na dlhé trasyStabilná spotreba, žiadne obmedzeniaPo vybití funguje ako hybrid, ale s o niečo vyššou spotrebou
Ekologická prevádzkaNižšie emisie ako čistý spaľovací motor, ale stále používa benzínMožnosť jazdy úplne bez emisií pri el. pohone
Ideálne využitieDlhšie trasy, diaľnice, ale aj mesto – kombinovaná jazdaMestská a prímestská jazda, ideálne na krátke trasy s nabíjaním
Výkon systému135 kW (184 k) – výkon elektromotora135 kW (184 k) – rovnaký výkon, ale dynamickejší v EV režime
Efektivita rekuperácie energieStredná účinnosť, ale pomáha znižovať spotrebuVýrazná rekuperácia pre väčšiu batériu – využitie pri jazde v meste
Jazdný komfortPlynulý chod, spaľovací motor sa občas zapínaLepší rozbeh na elektrinu, ale vyššia hmotnosť ovplyvňuje agilitu
Dynamika zrýchleniaPlynulé zrýchlenie, ale motor občas pracuje na vysokých otáčkachLepší rozbeh na elektrinu, ale vyššia hmotnosť ovplyvňuje agilitu
Doba tankovania vs. nabíjaniaTankovanie trvá 3 – 5 minútNabíjanie cez AC (6,8 kW) trvá približne 2,5 hodiny, pri nižšom výkone z domácej zásuvky (2,3 kW) až 8 hodín. Nemá podporu rýchlonabíjania (DC)

Záver

Honda CR-V spája praktickosť, moderné technológie a vysoký komfort cestovania. Ponúka prepracované detaily, intuitívne ovládanie a dostatok priestoru pre vodiča aj pasažierov. Obe verzie ponúkajú unikátne výhody a mierne odlišné prístupy k elektrifikácii. Full hybrid (e:HEV) je ideálny pre vodičov, ktorí preferujú jednoduchú prevádzku a nemajú možnosť pravidelného nabíjania alebo túto možnosť majú sťaženú, jazdia prevažne dlhšie trasy. Na druhej strane, plug-in hybrid (e:PHEV) je skvelou voľbou pre tých, ktorí majú možnosť pravidelného nabíjania a chcú maximalizovať jazdu na elektrinu, najmä pri kratších dochádzaniach alebo mestských trasách.

Technické údaje

Honda CR-V e:HEVHonda CR-V e:PHEV
Motor2,0 l benzínový i-MMD2,0 l benzínový i-MMD
Zdvihový objem1 993 cm31 993 cm3
Maximálny výkon148 k (109 kW) pri 6 100 ot./min (spaľovací motor); 184 k (135 kW) (elektromotor)145 k (107 kW) pri 6 100 ot./min (spaľovací motor); 184 k (135 kW) (elektromotor)
Maximálny krútiaci moment189 Nm pri 4 500 ot./min (spaľovací motor); 335 Nm (elektromotor)189 Nm pri 4 500 ot./min (spaľovací motor); 335 Nm (elektromotor)
Pohon4WD2WD
Prevodovkae-CVTe-CVT
AkumulátorN/Alítium-iónový, 17,7 kWh
Elektrický dojazdN/Aaž 82 km (WLTP)
Kombinovaná spotreba6,7 l/100 km6,2 l/100 km
Emisie CO₂123 g/km18 g/km
Zrýchlenie 0 – 100 km/h9,5 s9,4 s
Maximálna rýchlosť187 km/h195 km/h
Rozmery (d × š × v)4 706 × 1 942 × 2 153 mm4 706 × 1 942 × 2 153 mm
Rázvor2 700 mm2 701 mm
Pohotovostná hmotnosť1 817 kg1 916 kg
Svetlá výška200 mm159 mm
Celková hmotnosť2 350 kg2 430 kg
Palivová nádrž57 l46,5 l
Základná cenaod 37 908 EUR bez DPHod 37 908 EUR bez DPH
Cena testovaného vozidla43 283 EUR bez DPH47 283 EUR bez DPH

Prečítajte si aj

Back to top button