Ford Tourneo Courier – Prekvapivé MPV s imidžom SUV
Ford Tourneo Courier – Prekvapivé MPV s imidžom SUV . Názov Courier nás celý čas trochu mýlil. Toto auto s veľkorysým priestorom v kabíne aj kufri, a nabité modernými technológiami by sa pokojne dalo nazvať aj familiárnejšie – Ford Tourneo Family. Ponúka skvelú výbavu Active za pomerne lacnú cenovku, ktorá nemá obdobu v tomto segmente.
Ford Tourneo Courier je ideálne auto pre rodiny, ktoré hľadajú priestranné, praktické a cenovo dostupné 5-miestne auto s bohatou výbavou a modernými technológiami na výlety aj do mesta. Vďaka rôznym prvkom karosérie, ktoré pripomínajú vzhľad SUV, v nás toto vydarené a funkčné rodinné MPV vyvolávalo príjemné pocity. Konečne sa na trh vrátilo funkčné rodinné MPV, ktoré má čo ponúknuť.
A platí tu jednoznačne – za málo peňazí, veľa muziky. Segment MPV sa v posledných rokoch zmenšuje, a to najmä kvôli rastúcej popularite SUV. Ford však dokazuje, že MPV stále dokáže zamiešať kartami. Tourneo Courier sa môže pochváliť snáď najbohatšou sériovou výbavou v segmente za skvelú cenu. V štandardnej výbave nechýba bohatá bezpečnostná výbava, vďaka ktorej získalo auto ocenenie Euro NCAP Platinum.
Odvážny a praktický
Nová generácia Fordu Tourneo Courier prichádza s odvážnym a moderným dizajnom. Oproti predchodcovi výrazne narástol a to do dĺžky o 180 mm a šírka medzi podbehmi sa zväčšila o 208 mm. Agresívnejšia predná maska s výraznými svetlometmi a mohutný nárazník dodávajú autu dynamický vzhľad. Hlavné svetlá sú len halogénové. Praktické bočné posuvné dvere na oboch stranách uľahčujú nastupovanie a vystupovanie aj v stiesnených priestoroch. Karoséria L1 je kompaktná a ľahko manévrovateľná v mestských podmienkach. Ponúka dostatok priestoru pre celú rodinu a batožinu. Vďaka zvýšenej šírke, výške, dĺžke a rázvoru je interiér priestrannejší a komfortnejší.
Zadné výklopné dvere s presklením uľahčujú nakladanie a vykladanie batožiny. Lyžiny umožňujú pohodlnú prepravu lyží a snowboardov. Elegantný vzhľad autu dodávajú 17″ disky kolies z ľahkej zliatiny Agate Black. Ford si poradí aj s ťahaním prívesu s hmotnosťou do 1000 kg, takže si môžete bez problémov vziať so sebou napríklad aj menší príves s člnom. Svetlá výška 207 mm umožňuje jazdu aj v miernejšom teréne.
Medzi drobné nedostatky patrí horšie zatváranie dverí vodiča a spolujazdca, ktoré sa nie vždy podarilo zavrieť na prvýkrát. To isté platí aj pre piate dvere, ktoré sa nám podarilo zavrieť väčšinou až na druhý, či tretíkrát. Treba s nimi silnejšie buchnúť. Napriek drobným nedostatkom Ford Tourneo Courier hodnotíme veľmi pozitívne.
Zatiaľ iba trojvalec
Ford Tourneo Courier nás prekvapil svojou jazdou. Pod kapotou síce pracuje iba trojvalcový 1.0 EcoBoost motor s výkonom 125 koní a krútiacim momentom 200 Nm, no vďaka kultivovanému chodu a spolupráci so 7-stupňovou automatickou prevodovkou ponúka prekvapivo tichú a plynulú jazdu. Spotreba paliva sa v našom teste v priemere pohybovala okolo 6,5 litra/100 km. V meste môžete počítať s približne 7,5 až 8 litrami.
Mimo mesta na okresných cestách viete jazdiť aj za 6 litrov a na diaľnici pri 110 km/h sa budete pohybovať okolo 6,5 litra. Pri 130 km/h spotreba stúpne približne o 1,5 až 2 litre. Treba dodať, že testované vozidlo malo nízky nájazd a po zábehu sa spotreba ešte o niečo zníži. Na druhej strane, spotreba môže ísť ešte o niečo hore pri plne naloženom aute. My sme auto testovali bez záťaže s dvomi pasažiermi. Objem palivovej nádrže 45 litrov umožňuje dojazd okolo 600 až 650 km.
Zaujímavosťou je jazdný režim „L”, ktorý drží auto vo vyšších otáčkach oproti štandardnému režimu „D”, čo je využiteľné napríklad pri jazde do kopca, v ľahšom teréne alebo s ťažším prívesom.
Podvozok je naladený na komfortnejšiu jazdu, aj keď nenaložený trochu nadskakuje po prechádzaní po nerovnostiach. Vďaka primeranej tuhosti však dobré drží v zákrutách a minimalizuje nakláňanie auta. Za volantom sa budete cítiť pohodlne a vďaka veľkému čelnému sklu budete mať výborný výhľad.
Jazda s Curierom bola pohodlná a kultivovaná. Ford je v ponuke len so spomínaným trojvalcom a od konca roka 2024 by mala pribudnúť aj plne elektrická verzia. Je však škoda, že Couriera neuvidíme aj v dieselovej verzii, ktorú dostal napríklad Transit Courier alebo Tourneo Connect.
Priestor a praktické riešenia v praxi
Ford Tourneo Courier nás hneď na prvý pohľad očaril svojím priestranným praktickým interiérom s množstvom úložných priestorov. Nájdete tu odkladaciu policu nad čelným sklom po celej šírke kabíny, vstavaný držiak na smartfón, otvorené priehradky a dvere s priestorom na fľašu a drobné predmety. Stredová konzola s bezdrôtovým nabíjaním a bočný organizér pre tablety či A4 dokumenty sa hodí na cestách.
Sedadlá pre vodiča a spolujazdca sú polohovateľné. Aj keď sa nám sedadlá spočiatku zdali tvrdšie a menej pohodlné, po krátkom čase sme si na ne zvykli a ani na dlhších trasách sme nemali žiadne problémy a z auta sme vychádzali bez nejakých „boľačiek”. Sedadlá v druhom rade sú delené v pomere 60:40 a disponujú funkciou preklápania, vďaka čomu je interiér maximálne variabilný.
Čo nás trochu sklamalo je stredová lakťová opierka, ktorá bola na náš vkus príliš úzka aj pre vodiča a pri dlhších trasách aj menej pohodlná, nehovoriac o spolujazdcovi, ktorý nemal šancu si tiež podoprieť ruku.
Batožinový priestor s objemom 570 litrov a možnosťou preklopenia zadných sedadiel až na 2162 litrov je oproti predošlému modelu výrazne väčší. V kufri nechýba aj užitočná sieťka.
Veľké 5. dvere sú náročnejšie na okolitý priestor pri otváraní, ale vďaka veľkému nakladaciemu priestoru sa batožina nakladá a vykladá oveľa pohodlnejšie. Okrem toho ich môžete využiť aj ako praktickú striešku napríklad pri kempovaní za horšieho počasia, pod ktorú si viete sadnúť.
Prekvapenie v oblasti technológií a bezpečnosti
Už v základnej výbave nájdete sadu Winter s vyhrievaným čelným sklom, volantom a prednými sedadlami. Na diaľnici sme si hneď obľúbili adaptívny tempomat s udržiavaním v strede jazdného pruhu, ktorý fungoval lepšie ako u niektorých iných značiek. Trochu nás prekvapilo, že v Active výbave sa nachádza len manuálna klimatizácia. Automatická sa dá dokúpiť ako príplatková výbava. Našťastie, LED denné svietenie a automatické zapínanie svetlometov sú súčasťou štandardnej výbavy.
Pocit bezpečia nám okrem adaptívneho tempomatu dodávali aj asistent udržiavania v jazdnom pruhu LKA, rozpoznávanie dopravných značiek, kontrola bdelosti vodiča a asistent vyhýbacieho manévru, ktorý sme našťastie nemuseli využiť. Pri cúvaní sme ocenili asistenta mŕtveho uhla BLIS a asistenta CTA, ktorý nás upozornil na autá prichádzajúce zboku, čo je naozaj skvelá vec hlavne v neprehľadných situáciách. Parkovací asistent so snímačmi vpredu a vzadu a zadná parkovacia kamera nám zas uľahčili parkovanie aj v stiesnených priestoroch.
Umelá inteligencia
Moderný infotainment systém SYNC4 s umelou inteligenciou, dotykovou obrazovkou a 8″ digitálnym prístrojovým panelom nás milo prekvapil svojou intuitívnosťou a rýchlosťou. Navigácia, DAB rádio a bezdrôtové pripojenie pre Apple CarPlay a Android Auto fungovali bezchybne. V aute, okrem USB-C portov vpredu a vzadu, Ford zachoval jeden USB-A port pre staršie zariadenia, čo oceňujeme. Elektricky ovládané okná, spätné zrkadlá a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá sú už dnes samozrejmosťou.
Nechýba ani elektronický stabilizačný systém ESP s ABS, asistentom rozjazdu do kopca a multikolíznou brzdou. Systém TPMS zas aktívne monitoruje tlak v pneumatikách a 7 airbagov chráni posádku v prípade nehody.
Ford Tourneo Courier nás naozaj pozitívne prekvapil a po testovaní môžeme s istotou povedať, že toto auto je ideálnou voľbou pre ľudí, ktorí potrebujú praktické, priestranné a bezpečné auto pre svoju rodinu. A takým toto MPVčko určite je.
Courier však bude čeliť v segmente MPV konkurencii, najmä zo strany Peugeotu Rifter Enterprise a Citroënu Berlingo Business. Avšak, vďaka kvalitnému prevedeniu, odvážnemu a modernému dizajnu, priestrannému interiéru, bohatej výbave a atraktívnej cene má veľkú šancu uspieť. Budúcnosť ukáže, ako sa mu to podarí, ale jedno je isté: Tourneo Courier si zaslúži pozornosť.
Technické údaje
Názov: | Ford Tourneo Courier |
Motor: | 1.0 EcoBoost |
Zdvihový objem: | 999 m3 |
Max. výkon: | 125 k (92kW) |
Max. krútiaci moment: | 290 Nm |
Max. rýchlosť: | 175 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 11,1 s |
Prevodovka: | 7-stupňová automatická |
Kombinovaná spotreba: | 7,2 l/100 km |
Spotreba v teste: | 7,5 l/100 km |
Emisie CO2: | 163-167 g/km |
Objem batožinového priestoru: | 570 l |
Pohotovostná hmotnosť: | 1400 kg |
Celková hmotnosť: | 2025 kg |
Rozmery d × š × v: | 4343 x 2076 x 1836 mm |
Rázvor: | 2692 mm |
Základná cena testovaného vozidla: | 22 850 EUR bez DPH |