BMW XM – typické emko ukryté vo futuristickom SUV kupé
BMW XM – typické emko ukryté vo futuristickom SUV kupé. Mnohými označované za jedno z najkontroverznejších vozidiel súčasnosti. BMW XM je často objektom kritiky, ale aj obdivu. Buď ho milujete, alebo nenávidíte. Buď sa vám páči, alebo nie. V nás tento model zanechal silné dojmy.
Prvý „emkový“ plug-in hybrid je najvýkonnejším modelom z divízie BMW M. Osemvalcovému dvojturbu pomáha elektromotor, inak by vám asi zožral aj peňaženku. BMW XM však nie je pre každého, keďže jeho cena začína na sume 174-tisíc eur. Nami testovaný model mal hodnotu 187-tisíc eur, pričom špeciálna edícia Red Label začína až na hodnote 200-tisíc eur.
Kontroverzia na štyroch kolesách?
Pre niekoho škaredé káčatko, pre niekoho spomínaná kontroverzia, pre niekoho neodolateľný zberateľský kúsok a pre iných možno kyberpunkové dielo z dystopickej budúcnosti. BMW XM, v štýle futuristického športového SUV kupé, zvonku pôsobí mohutne, ale najmä rozporuplne. Nech sa naň pozriete z hociktorej strany, vždy nájdete niečo neštandardné, výnimočné alebo neočakávané.
Úzke delené predné svetlá, lišty podsvietených obličiek Iconic Glow prednej masky a bočných okien v zlatej farbe. Disky kolies s lomom svetla menia odtiene striebornej a zlatej farby, ktorú nájdete aj v zadnej časti v nápise XM a na difúzore. Tam sú umiestnené aj štyri nastaviteľné klapky M koncoviek výfukov v netradičnom šesťuholníkovom tvare nachádzajúce sa nad sebou. Jeho robustnú dvojmetrovú šírku postoja dotvárajú aj roztiahnuté úzke zadné svetlá v tvare „L“ s 3D efektom a lemami blatníkov. No a k mohutne vyzerajúcemu autu patria mohutné 23-palcové disky kolies.
Vnútro ako z inej dimenzie
Ak vás exteriér neoslovil, interiér má väčšiu šancu. Zaujme luxusom, spracovaním, použitými materiálmi, ale aj vychytávkami. Po naštartovaní nás privítala uvítacia svetelná scenéria na trojrozmernom strope, ktorú sme si prispôsobili podľa nálady.
Paket M Lounge ponúkal extrémne pohodlné zadné sedadlá s modrými vankúšikmi a možnosťou regulácie sklonu chrbta. Atmosféru dotváral zvukový systém Bowers & Wilkins s 20 reproduktormi.
V prednej časti nás zaujali ventilované, programovateľné a masážne sedadlá s podsvieteným logom XM, veľký zakrivený panel s 12,3-palcovým prístrojovým panelom a 14,8-palcovým infotainmentom. Ovládanie prebiehalo cez iDrive, hlasom alebo gestami. Skvelý M-kový volant ponúkal aj pádla a programovateľné červené tlačidlá M1 a M2. Potešili nás chladiace a ohrievacie priehradky na nápoje či bezdrôtové nabíjanie.
Interiér je priestranný a hoci kufor má objem „len“ 527 litrov, po sklopení zadného radu sedadiel sa zvýši na 1 820 litrov. V kufri na vás čaká aj jedno príjemné prekvapenie v podobe štýlovej „XM“ tašky na káble.
Dokonalá súhra pohonu
Benzínový plug-in hybrid BMW XM, ktorý kombinuje 4,4-litrový osemvalcový motor TwinPower Turbo s elektromotorom a 8-stupňovou automatickou prevodovkou, nás dostal svojou dynamikou s výkonom 653 koní a 800 Nm. Pohon všetkých kolies M xDrive, preferujúci zadnú natáčaciu nápravu s elektronickým diferenciálom, zabezpečil stabilitu a dobrú trakciu v zákrutách.
BMW XM má tuhšie nastavený adaptívny podvozok, ktorý bolo cítiť pri nerovnostiach na ceste. Pre ešte intenzívnejší zážitok sme často využívali pádla na volante a nami nastavené M režimy tlačidiel M1 a M2.
Maximálna rýchlosť je 250 km/h a v elektrickom režime 140 km/h. Využiť môžete tri jazdné režimy: hybridný pre kombináciu obidvoch motorov, elektrický pre mestské jazdy a komfortný preferujúci elektromotor. S režimami 4WD, 4WD Sport a 4WD Sand zvláda XM rôzne podmienky.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 4,3 sekundy, a to aj napriek hmotnosti takmer 2,8 tony. Rekuperácia bola trochu silnejšia a bez možnosti regulácie. Kapacita batérie je 25,7 kWh a nabíjať sa dá len striedavým prúdom (AC) s výkonom 7,4 kW, ktoré trvalo približne 4,5 hodiny. V čisto elektrickom režime sme zaznamenali spotrebu okolo 29 kWh a výrobcom udávaný dojazd 80 km sme skresali na 50 km. Spotreba spaľovacieho motora bola 12,5 l v meste, 8,5 l pri 110 km/h a 10,5 l pri 130 km/h, pričom kombinovaná spotreba bola 11,2 l/100 km.
Technické údaje
Názov: | BMW XM |
Motor: | 4,4 l V8 TwinPower Turbo + elektromotor |
Zdvihový objem: | 4 395 cm3 |
Max. výkon: | 360 kW (489 k)/5 400 min-1 |
Max. výkon elektromotora: | 145 kW (197 k) |
Max. systémový výkon: | 480 kW (683 k) |
Max. krútiaci moment: | 650 Nm/1 500 – 5 000 min-1 |
Max. rýchlosť: | 250 km/h |
Max. rýchlosť el.: | 140 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 4,3 s |
Prevodovka: | A8 |
Kombinovaná spotreba: | 1,9 l/100 km |
Spotreba v teste: | 11,2 l/100 km |
Emisie CO2: | 37 g/km |
Pohotovostná hmotnosť: | 2 785 kg |
Celková hmotnosť: | 3 300 kg |
Objem kufra: | 527/1 820 l |
Rozmery d × š × v: | 5 110 x 2 005 x 1 755 mm |
Rázvor: | 3 105 mm |
Základná cena: | od 145 341 eur bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 156 414 eur bez DPH |