BMW i7 – Umelá inteligencia 7.0
BMW i7 – Umelá inteligencia 7.0. Elektrická verzia sedmičkového radu BMW i7 predstavuje vrchol automobilovej techniky. Jazdí totiž takým spôsobom, akoby čítala myšlienky vodiča a bola vždy o krok pred ním. Pritom ale neobťažuje a dokonca prejde až 520 km na jedno nabitie. Škoda, že niečo tak úžasné môže zažiť len málo ľudí.
Dizajn mníchovského sedanu je témou, o ktorej hovorí vždy a všade. Keď sme vozidlo prvýkrát videli na fotkách, vraveli sme si, že v Mníchove sa asi totálne zbláznili. Lenže vidieť i7 naživo bolo silným zážitkom a každým dňom sa nám páčila čoraz viac. Prvýkrát (a rozhodne nie naposledy) sme boli nadšení z príplatkových „krištáľových“ hlavných svetlometov Matrix LED Iconic Glow, ktoré vďaka ôsmim krištáľom Swarovski a individuálne ovládaným miniLED dokážu na ceste alebo na ploche pred vozidlom vytvárať rôzne odlesky. Autu pristane aj M športový Paket Pro či 21″ kolesá.
Sezam, otvor sa!
Jedno z mnohých technických „kúziel“ predstavuje otváranie dverí. Klasické kľučky môžu byť vybavené tlačidlom, po stlačení sa dvere samy otvoria. Toto tlačidlo slúži aj ako senzor, ktorý stráži dostatok priestoru na ich otvorenie. Pokiaľ je ho málo, otvoria sa len čiastočne. Dvere možno zavrieť tlačidlom aj zvnútra, v prípade vodiča dokonca stačí iba šliapnuť na brzdový pedál. Krásna „zbytočnosť“ za 1 300 eur, na ktorú si ale rýchlo zvyknete.
BMW i7 – Umelá inteligencia 7.0
Útok na všetky vnemy
V konfigurátore si určite zaškrtnite položku „sklenené prvky interiéru CraftedClarity“, čo je sklenená lišta, tiahnuca sa od dverí po celej dĺžke prístrojovej dosky. Ide prevažne o estetický prvok, ale podobné ambientné osvetlenie interiéru nikto iný neponúka. Táto lišta plní aj bezpečnostnú funkciu, pretože pri otvorení dverí svieti načerveno.
Prvotriedne materiály od značky BMW človek prirodzene očakáva, rovnako ako plne elektricky nastaviteľné sedadlá s kúrením, odvetrávaním či masážou. Ani polohovateľné pravé zadné sedadlo, ktoré je možné premeniť na ležadlo, nie je žiadnou novinkou. Avšak, keď si v konfigurátore zaškrtnete položku Theatre Screen, dostanete niečo, čo nikto iný nemá – obriu ultraširokú dotykovú obrazovku 31,3″ vo formáte 32:9. Tá sa vyklopí spod strešného okna a zadné sedadlá premení na kinosálu.
Vrelo odporúčame zaobstarať si aj audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Ten disponuje 35 reproduktormi (dva sú v hlavových opierkach) a zosilňovačom s výkonom 1 956 W. Prítomné je taktiež nastavenie funkcie 4D, ktorá využíva vibračné členy v operadlách predných a zadných sedadiel.
Celé toto kino (a celý rad ďalších komfortných prvkov) možno ovládať pomocou dotykových displejov pri rukoväti dverí. Nič podobné sme nikde inde nevideli. Už dlho sa nám nestalo, že viac času sme strávili na zadných než na predných sedadlách.
To ticho
Model i7 ponúka doposiaľ nevídaný komfort odpruženia. Zaisťuje ho vzduchové perovanie, doplnené systémom Active Roll Comfort, ktorý aktívne vyrovnáva náklon karosérie v zákrute. Ale aby nedošlo k omylu, BMW nerezignovalo v mene komfortu ani na tradične skvelé jazdné vlastnosti. O tie sa stará nielen nízke ťažisko, dané akumulátory v podlahe, ale aj kinematika zavesenia či zadná natáčacia náprava. K celkovému komfortu na palube prispieva aj prvotriedne odhlučnenie, takže ani v 200 km/h nebudete počuť žiaden aerodynamický hluk. Dokonalá práca.
BMW i7 – Umelá inteligencia 7.0
Číta myšlienky
BMW i7 je vybavené mnohými špičkovými asistenčnými aj bezpečnostnými systémami, ktoré ale za jazdy vôbec neobťažujú. Naopak, pracujú tak dokonale, že o nich prakticky neviete. A niekedy sú o krok pred vami, akoby vám auto čítalo myšlienky. Týka sa to aj hnacieho reťazca, ktorý tvorí akumulátor s celkovou kapacitou 105 kWh, z ktorých 101,7 kWh je využiteľných. O pohon sa stará dvojica elektromotorov s celkovým výkonom 400 kW/544 k a maximálnym krútiacim momentom 745 Nm. Silu a výkon toto auto dávkuje mimoriadne príjemne a výdatne, nie však brutálne.
To už ide
Skvelá je aj spotreba, ktorá sa pohybovala medzi 19 a 25 kWh/100 km, pričom dlhodobý priemer sa s veľkým podielom diaľnice zastavil na 22,7 kWh/100 km. Reálny dojazd bol ľahko pod 500 km, čo sme si aj overili. Palubná nabíjačka si poradí s výkonom až 195 kW, ktorý sa nám ale ani raz nepodarilo dosiahnuť.
Základná cena i7 začína na 137 400 eur bez DPH, cena testovaného prevedenia atakovala hranicu 176 000 eur bez DPH.
BMW i7 – Umelá inteligencia 7.0
Vozidlo | BMW i7 |
Motor | elektrický |
Max. výkon | 400 kW (544 k) |
Max. krútiaci moment | 745 Nm |
Kapacita batérie | 105 kWh |
Typ batérie | Li-ion |
Maximálna rýchlosť | 240 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,7 s |
Prevodovka | A1 |
Kombinovaná spotreba | 18,4 – 19,6 kWh/100 km |
Spotreba v teste | 22,7 kWh/100 km |
Dojazd | 590 – 625 km |
Pohotovostná hmotnosť | 2 715 kg |
Celková hmotnosť | 3 250 kg |
Objem batožinového priestoru | 500 l |
Rozmery (d × š × v) | 5 391 × 1 950 × 1 544 mm |
Rázvor | 3 125 mm |
Základná cena test. vozidla | 138 400 eur bez DPH |