Testy nákladných vozidiel

Scania 560 R – Najsilnejší Super

Scania 560 R – Najsilnejší Super. Výkon 560 koní a maximálny krútiaci moment 2 850 Nm – také sú parametre top verzie 13-litrového motora radu Super. Na našom testovacom okruhu sme ju vyskúšali v kombinácii s klasickým ťahačom, kabínou R a aerodynamickým návesom Krone.

Súčasná generácia ťahačov Scania je na trhu skoro sedem rokov prakticky bez akýchkoľvek dizajnových zmien. Jedinou „významnejšou“ úpravou je prehodenie označenia modelu a výkonu motora, ktoré prišlo v súvislosti s uvedením elektrických modelov. Novo tak pri ľavom svetlomete nájdeme označenie 560 R. Testované prevedenie malo top spaciu kabínu „erkového“ radu s označením CR20H.

Prečítajte si aj

Na vrchole reťazca

Xaviera Arnoua, testovacieho vodiča Scanie, ktorý so súpravou obchádza celú Európu, sme požiadali, aby nám sklopil kabínu. Chceli sme si totiž nový motor s interným označením DC13 173 odfotiť. Šesťvalec s objemom 12,74 l je od základu úplne nový, čo na prvý pohľad prezrádza jednodielna hlava valcov. Motor novo používa dvojitý vačkový hriadeľ (DOHC) a štyri ventily na valec.

Pracuje s vyššími pracovnými tlakmi (250 barov) a kompresným pomerom 23 : 1, v určitých režimoch dosahuje termickú účinnosť vyše 50 %, má nižšie trenie a celý rad ďalších úprav, vďaka ktorým oproti predchodcovi vykazuje o 6 % nižšiu spotrebu. Výrobca uvádza, že pri porovnaní identickej súpravy so starým a novým motorom došlo v absolútnych číslach k vylepšeniu z 28,2 na 25,9 l/100 km. Dve percentá potom pridáva až o 300 kg nižšia hmotnosť a upravená zadná náprava.

Motory radu Super sa ponúkajú vo výkonových variantoch 420 k (309 kW)/2 300 Nm, 460 k (338 kW)/2 500 Nm, 500 k (368 kW)/2 650 Nm a v nami testovanom variante 560 k (412 kW)/2 850 Nm. To výkonovo dokonca prekonáva aj základné prevedenie 16-litrového motora V8, ktorý disponuje 530 k (390 kW) a 2 800 Nm. S ním ho spájajú nielen podobné parametre, ale aj použitie automatizovanej prevodovky G33CM. Ostatné výkonové varianty motorov Super používajú menší typ G25CM.

Scania 560 R – Najsilnejší Super

Byť stále mladý

Ani interiér sa od predstavenia v roku 2016 prakticky nezmenil, čo ale vlastne až tak neprekáža. Kombinácia analógových a digitálnych prístrojov, no i celá prístrojová doska vyzerajú aj po rokoch rovnako dobre a nám maximálne vyhovujú. Za volant Scanie, ktorý ponúka široké možnosti nastavenia a skvelý úchop, sa vždy veľmi tešíme.

Je však len otázkou času, kedy Scania predstaví novú generáciu kabín doháňajúcu rozmery ťahačov DAF aj s plne digitálnymi displejmi, ktorých podobu už načrtol dizajnovou kresbou. Komfort kabíny umocňujú kožené príplatkové sedadlá a prémiová navigácia a klimatizácia. Kabína R má síce uprostred mierny schodík, ale ten by mohol prekážať snáď len vysokému basketbalistovi.

Pod 900 otáčok

Hoci výrobca o úplne novej prevodovke tvrdí, že je 12-stupňová, v skutočnosti má 14 dopredných rýchlostí plus štyri spätné. Popri štandardnom rozsahu má totiž jednu plazivú rýchlosť a trinástku, čiže overdrive (OD). Tá má za úlohu znížiť otáčky motora, a tým aj spotrebu. V prípade testovanej súpravy so stálym prevodom 2,53 a pneumatikami 315/70 R22,5 výrobca tvrdí, že pri rýchlosti 80 km/h klesnú na dvanástku pri aktivácii OD otáčky z 1090 na 850.

Lenže v teste pri rýchlosti 85 km/h otáčkomer ukazoval dokonca mierne nad 800 otáčok. V prvej, veľmi kopcovitej časti 175 km dlhej testovacej trasy, vedúcej z Chrášťan po okruhu na D4, ďalej po I/18, I/3 a späť po D1 a D0, sa overdrive k slovu veľmi nedostal. Naopak, v stúpaní na Cukrák sme ocenili tichý, ale mohutný záťah 2 850 Nm, smerom dole zase účinok novej motorovej brzdy CRB (compression release brake) s výkonom 350 kW (v zálohe bol aj konvenčný retardér).

Scania sa veľmi dobre riadi a vyhovuje všetkým typom vodičov

Scania 560 R – Najsilnejší Super

OD sa prvýkrát prejavil v miernejšom zjazde, kde sa striedal s voľnobežkou. V tej chvíli totiž na rozdiel od nej do motora netečie vôbec žiadne palivo. Správny čas pre OD prišiel na rovinatom úseku pri ustálenej jazde, a to aj s plnou tonážou 40 ton. Okamih zaradenia prezradí nápis OD pri otáčkomere, ako aj dunivý, takmer až „podtáčavý“ zvuk motora. Elektronika neustále vyhodnocuje, čo je z hľadiska spotreby efektívnejšie, takže na rovnejšom úseku sa „nehanbí“ radiť medzi dvanástkou a OD. Pokiaľ vám to nevyhovuje, odporúčame vypnúť tempomat, ručne preradiť na OD a hrať sa s plynom tak, aby tam vydržal čo najdlhšie.

Na testovacej, veľmi kopcovitej trati sme s motorom pri priemernej rýchlosti 67 km/h dosiahli spotrebu 35,1 l/100 km. Od roku 2017 sme na našom okruhu zaznamenali najhoršiu hodnotu 42,8 l/100 km, a naopak najlepšiu 34,1 l/100 km. Tá patrí Scanii S500.

Celková hmotnosť súpravy bola 40 ton
VozidloScania 560 R A4 2NA Super
Motor R6/vznetový (DC13 173)
Zdvihový objem 12 740 cm3
Max. výkon412 kW (560 k)/1 800 min-1
Max. krútiaci moment2 850 Nm/900 – 1 400 min-1
PrevodovkaA12 (Opticruise G33CM)
Stály prevod zadnej nápravy 2,53
Pohotovostná hmotnosť 7 513 kg
Kabína (š × d) 2 551 × 2 316 mm
Rozmery (d × š × v) 5 965 × 2 550 × 3 860 mm
Rázvor 3 750 mm
Palivová nádrž 395 l
Nádrž na AdBlue 47 l

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button