Scania 560 R – Najsilnejší Super
Scania 560 R – Najsilnejší Super. Výkon 560 koní a maximálny krútiaci moment 2 850 Nm – také sú parametre top verzie 13-litrového motora radu Super. Na našom testovacom okruhu sme ju vyskúšali v kombinácii s klasickým ťahačom, kabínou R a aerodynamickým návesom Krone.
Súčasná generácia ťahačov Scania je na trhu skoro sedem rokov prakticky bez akýchkoľvek dizajnových zmien. Jedinou „významnejšou“ úpravou je prehodenie označenia modelu a výkonu motora, ktoré prišlo v súvislosti s uvedením elektrických modelov. Novo tak pri ľavom svetlomete nájdeme označenie 560 R. Testované prevedenie malo top spaciu kabínu „erkového“ radu s označením CR20H.
Na vrchole reťazca
Xaviera Arnoua, testovacieho vodiča Scanie, ktorý so súpravou obchádza celú Európu, sme požiadali, aby nám sklopil kabínu. Chceli sme si totiž nový motor s interným označením DC13 173 odfotiť. Šesťvalec s objemom 12,74 l je od základu úplne nový, čo na prvý pohľad prezrádza jednodielna hlava valcov. Motor novo používa dvojitý vačkový hriadeľ (DOHC) a štyri ventily na valec.
Pracuje s vyššími pracovnými tlakmi (250 barov) a kompresným pomerom 23 : 1, v určitých režimoch dosahuje termickú účinnosť vyše 50 %, má nižšie trenie a celý rad ďalších úprav, vďaka ktorým oproti predchodcovi vykazuje o 6 % nižšiu spotrebu. Výrobca uvádza, že pri porovnaní identickej súpravy so starým a novým motorom došlo v absolútnych číslach k vylepšeniu z 28,2 na 25,9 l/100 km. Dve percentá potom pridáva až o 300 kg nižšia hmotnosť a upravená zadná náprava.
Motory radu Super sa ponúkajú vo výkonových variantoch 420 k (309 kW)/2 300 Nm, 460 k (338 kW)/2 500 Nm, 500 k (368 kW)/2 650 Nm a v nami testovanom variante 560 k (412 kW)/2 850 Nm. To výkonovo dokonca prekonáva aj základné prevedenie 16-litrového motora V8, ktorý disponuje 530 k (390 kW) a 2 800 Nm. S ním ho spájajú nielen podobné parametre, ale aj použitie automatizovanej prevodovky G33CM. Ostatné výkonové varianty motorov Super používajú menší typ G25CM.
Scania 560 R – Najsilnejší Super
Byť stále mladý
Ani interiér sa od predstavenia v roku 2016 prakticky nezmenil, čo ale vlastne až tak neprekáža. Kombinácia analógových a digitálnych prístrojov, no i celá prístrojová doska vyzerajú aj po rokoch rovnako dobre a nám maximálne vyhovujú. Za volant Scanie, ktorý ponúka široké možnosti nastavenia a skvelý úchop, sa vždy veľmi tešíme.
Je však len otázkou času, kedy Scania predstaví novú generáciu kabín doháňajúcu rozmery ťahačov DAF aj s plne digitálnymi displejmi, ktorých podobu už načrtol dizajnovou kresbou. Komfort kabíny umocňujú kožené príplatkové sedadlá a prémiová navigácia a klimatizácia. Kabína R má síce uprostred mierny schodík, ale ten by mohol prekážať snáď len vysokému basketbalistovi.
Pod 900 otáčok
Hoci výrobca o úplne novej prevodovke tvrdí, že je 12-stupňová, v skutočnosti má 14 dopredných rýchlostí plus štyri spätné. Popri štandardnom rozsahu má totiž jednu plazivú rýchlosť a trinástku, čiže overdrive (OD). Tá má za úlohu znížiť otáčky motora, a tým aj spotrebu. V prípade testovanej súpravy so stálym prevodom 2,53 a pneumatikami 315/70 R22,5 výrobca tvrdí, že pri rýchlosti 80 km/h klesnú na dvanástku pri aktivácii OD otáčky z 1090 na 850.
Lenže v teste pri rýchlosti 85 km/h otáčkomer ukazoval dokonca mierne nad 800 otáčok. V prvej, veľmi kopcovitej časti 175 km dlhej testovacej trasy, vedúcej z Chrášťan po okruhu na D4, ďalej po I/18, I/3 a späť po D1 a D0, sa overdrive k slovu veľmi nedostal. Naopak, v stúpaní na Cukrák sme ocenili tichý, ale mohutný záťah 2 850 Nm, smerom dole zase účinok novej motorovej brzdy CRB (compression release brake) s výkonom 350 kW (v zálohe bol aj konvenčný retardér).
Scania 560 R – Najsilnejší Super
OD sa prvýkrát prejavil v miernejšom zjazde, kde sa striedal s voľnobežkou. V tej chvíli totiž na rozdiel od nej do motora netečie vôbec žiadne palivo. Správny čas pre OD prišiel na rovinatom úseku pri ustálenej jazde, a to aj s plnou tonážou 40 ton. Okamih zaradenia prezradí nápis OD pri otáčkomere, ako aj dunivý, takmer až „podtáčavý“ zvuk motora. Elektronika neustále vyhodnocuje, čo je z hľadiska spotreby efektívnejšie, takže na rovnejšom úseku sa „nehanbí“ radiť medzi dvanástkou a OD. Pokiaľ vám to nevyhovuje, odporúčame vypnúť tempomat, ručne preradiť na OD a hrať sa s plynom tak, aby tam vydržal čo najdlhšie.
Na testovacej, veľmi kopcovitej trati sme s motorom pri priemernej rýchlosti 67 km/h dosiahli spotrebu 35,1 l/100 km. Od roku 2017 sme na našom okruhu zaznamenali najhoršiu hodnotu 42,8 l/100 km, a naopak najlepšiu 34,1 l/100 km. Tá patrí Scanii S500.
Vozidlo | Scania 560 R A4 2NA Super |
Motor | R6/vznetový (DC13 173) |
Zdvihový objem | 12 740 cm3 |
Max. výkon | 412 kW (560 k)/1 800 min-1 |
Max. krútiaci moment | 2 850 Nm/900 – 1 400 min-1 |
Prevodovka | A12 (Opticruise G33CM) |
Stály prevod zadnej nápravy | 2,53 |
Pohotovostná hmotnosť | 7 513 kg |
Kabína (š × d) | 2 551 × 2 316 mm |
Rozmery (d × š × v) | 5 965 × 2 550 × 3 860 mm |
Rázvor | 3 750 mm |
Palivová nádrž | 395 l |
Nádrž na AdBlue | 47 l |