Testy autobusov

Veľká autobusová ofenzíva Scanie

Veľká autobusová ofenzíva Scanie. Ako jediní novinári z Česka sme vyskúšali kompletne obnovenú modelovú paletu autobusov Scania. Okrem ďalších variantov modelov Citywide a modernizovaného Touringu sme ale boli najviac zvedaví na nový Interlink, ako aj na rad Fencer, ktorý vzniká v spolupráci s čínskym výrobcom Higer a nielen u nás by mal potrápiť Iveco Crossway.

Modelová obmena autobusov Scania začala v roku 2019, keď spoločnosť na poslednom veľtrhu Busworld predstavila úplne novú generáciu mestského autobusu Citywide LF, a to v plne elektrickej verzii. Potom nasledoval Citywide LE (low entry) s ďalšími variantmi pohonu a dĺžky a úplne nový Interlink. Po ňom nasledoval zájazdový Touring. Všetky tieto autobusy sme mali k dispozícii v DemoCentre Scanie v Södortälje.

Fencer

Tento rad predstavuje ekonomicky výhodnejšiu alternatívu k modelom Citywide a Interlink pre menej náročné trhy. Dĺžka autobusu môže byť flexibilne upravená po 10 cm, a to od 10,8 do 13,2 m, zatiaľ ale len na dvojnápravovom podvozku. Ďalšie verzie vrátane kĺbových by mali prísť časom. Pre mestské a prímestské aplikácie je určený typ f1, v súčasnosti sa však ponúka iba ako low entry (LE), model f6 s vysokou podlahou a nákladovým priestorom je vhodný hlavne pre medzimestskú dopravu. Za ekonomicky slabšie trhy potvrdzuje aj široká ponuka naftových spaľovacích motorov o objeme 7, 9 a 13 l v emisných špecifikáciách Euro3, Euro5 a Euro6. Motory sú schopné spaľovať bionaftu či HVO (syntetická nafta), ale aj CNG a bioCNG. K dispozícii je hybridná verzia i plne elektrická s 300 kW motorom.

Veľká autobusová ofenzíva Scanie

Fencer f6

Kým v prípade Touringu človek na prvý pohľad nerozpoznal originál karosérie Scanie od Higera, dizajn radu Fencer nemá s tým švédskym nič spoločného. Veľkou výhodou radu Fencer je to, že Scania dodáva do továrne v Su-čou neďaleko Šanghaja kompletný podvozok s hnacím reťazcom vrátane nových prístrojových dosiek, ktoré dostal Citywide alebo nový Interlink. Žiadna „čínska divočina“, ale rýdza Scania – vodiča čaká naozaj príjemné pracovné prostredie s jednou novinkou v podobe elektrických parkovacích bŕzd. V kokpite nám ale chýbalo viac priehradiek a schránka, rovnako tak len jeden držiak na pitie je dosť málo. Testovaný autobus bol vo francúzskej „školskej“ špecifikácii, takže priestor pre vodiča bol obmedzený v maximálnej prepravnej kapacite.

Počas 30 km v okolí Södertälje na nás autobus urobil veľmi dobrý dojem. Je známe, že Fencer dostal novú verziu podvozka. Autobus sa prezentuje stabilnými jazdnými vlastnosťami a solídnym komfortom perovania. Do riadenia, ktoré nie je prehnane preposilované, neprenikajú žiadne rázy. Na neustále sa ozývajúce vŕzganie a klepanie z priestoru pre cestujúcich upozorňujeme preto, že sme si na rovnakej trase vyskúšali aj nový Interlink, kde vnútri panovalo až hrobové ticho.

Fencer f1

Testovaný Fencer f1 predstavuje autobus typu LE, dlhý 12,2 m a v špecifikácii UK, teda s pravostranným riadením, iba dvojkrídlovými dverami vľavo vpredu a núdzovými vpravo uprostred. Dizajnovo majú k sebe f1 i f6 celkom logicky veľmi blízko, líšia sa hlavne prevedením strechy. Mestský typ f1 je vkusný a v Európe rozhodne hanbu robiť nebude. V porovnaní s f6 má mierne odlišnosti v prístrojovej doske (je to dané použitím iného typu podvozka), ale hovoríme o poslednej (dizajnovo i ergonomicky) vydanej verzii od Scanie. Ani interiér nepôsobí lowendovo, práve naopak, vyzerá typicky európsky.

Pazvukov však bolo oveľa viac než v f6. Netušíme ale, či nešlo rovnako o predsériový kus, ktorému sa to dá odpustiť. Naopak, ako z nejakého trhoviska v zapadnutej čínskej dedine pôsobí kvalita kamerového systému, ktorý sa tu porovnal spolu s klasickými vonkajšími spätnými zrkadlami. Najviac nám prekážala neplynulosť, takmer až trhavosť premietaného obrazu. Verzia f1 ťaží maximum z kvality podvozka Scanie, ktorý sa na mestský autobus vyznačuje poddajnosťou a komfortom. Veľmi dobre odhlučnenému 9-litrovému dieslu s 280 k robil spoločnosť klasický mestský 6-stupňový automat ZF Ecolife a tomuto spojeniu nie je čo vytknúť. Fencer f1 i f6 sú u nás v predaji od začiatku roka.

Typ f1 je určený do mesta a na prímestské linky

Interlink

Nová generácia nízkopodlažného autobusu Interlink sa rovnako ako jeho predchodca ponúka v dĺžke od 10,9 do 15 m, pričom tu možno koncept cut-to-lenght ľubovoľne meniť pomocou 100 mm segmentov (každý váži asi 100 kg). Na rozdiel od predchodcu je karoséria tuhšia, ale ľahšia, avšak ponúka sa už len s jednou výškou podlahy. Interlink dostal nový podvozok s nezávislou prednou nápravou a rovnako ako Citywide i prepracované pracovisko vodiča. Zachovala sa však široká ponuka motorov, ktoré si poradia s naftou, bionaftou, HVO, CNG, bioCNG a dokonca i s LNG, resp. bioLNG. Nechýba ani hybridná verzia zložená z 9 l päťvalca s 320 k a 130 kW elektromotorom s integrovaným v 12 rýchlostných prevodovkách Opticruise E-GRS895.

Pri prvej jazde sme siahli po 15 m trojnápravovom variante s 9 l päťvalcom na CNG s výkonom 340 k a zážitok to bol naozaj parádny. Podvozok totiž zabezpečuje komfort a vlastnosti, ktoré nemajú tak ďaleko ku klasickému zájazdovému autobusu. Ocenený dojem má tiež interiér, a to nielen vďaka použitým materiálom, ale najmä vďaka prémiovému spracovaniu. Na rozdiel od čínskych verzií autobusov sa totiž počas jazdy neozvalo jediné vrznutie či iný pazvuk.

Interlink vyniká skvelým podvozkom

Touring

Výmena podvozka a prístrojovej dosky sa tiež týka zájazdového modelu Touring. Nová prístrojovka (Scania ju prvýkrát ponúka i nadstavbárom) je modernejšia, kompaktnejšia, takže zlepšuje výhľad, a je vždy vybavená dotykovým displejom. Vodiča poteší i prepracovaná pedálová skupina zväčšujúca priestor pre nohy alebo nová sedačka Isri NTS2 s kvalitnejším vyhrievaním a ventiláciou. To je zároveň aj o 10 % ľahšie. Mimochodom, zníženie hmotnosti nielen v interiéri bolo jednou z hlavných úloh modernizácie. Tá okrem iného priniesla kvalitnejšie materiály v priestore pre cestujúcich.

V celom meste

Na záver si nechávame rad, ktorý celú modelovú obnovu odštartoval a ktorý mal v Södertälje počas testovania najpočetnejšie zastúpenie. Popri nízkopodlažných variantoch sme tu mohli prvýkrát vyskúšať i variant LE, pre ktorý je charakteristický hrb za druhými dverami. K dispozícii je dvoj- (10,9 – 13,3 m) a trojnápravové (13,5 – 14,8 m) prevedenie. Nechýba ani kĺbový typ s dĺžkou 18,1 m. Podobne ako pri Interlinku sa dĺžka dá ľubovoľne nastavovať po 100 mm segmentoch a aj ponuka motorov je až na prevedenie LNG prakticky totožná s Interlinkom.

Prvýkrát sme vyskúšali i kĺbový Citywide

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
MŠ, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button