Železničná doprava

ZSSK zrušila súťaž na nákup vozidiel za 40,3 mil. eur, ktorú ÚHP kritizovalo

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zrušila súťaž na nákup deviatich dieselových motorových jednotiek za 40,3 milióna eur, ktorú nedávno kritizovali analytici z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP). Pre TASR to v reakcii uviedol hovorca národného dopravcu Tomáš Kováč. Analytici v hodnotení projektu skonštatovali, že pôvodne nenávratný projekt štátna firma významne zlepšila a zvýšila jeho prínos pre cestujúcich. Cena za vozidlo sa im však stále zdala pridrahá oproti predošlým podobným nákupom.

„Áno, ÚHP má sčasti pravdu, malé nákupy na poslednú chvíľu prinášajú zdanlivo vyššie ceny, čo bol aj prípad plánovaného nákupu dieselových motorových jednotiek. Pri dnešných cenových hladinách by bol tento nákup finančne úplne v poriadku, ba dokonca by sa javil už ako veľmi výhodný,“ uviedol Kováč s tým, že o prepočtoch priemerných hodnôt nákupov dieselových motorových jednotiek by sa dalo dlho polemizovať. „Avšak miešať do nich v roku 2021 ceny z rokov 2010 – 2017 nie je úplne korektné,“ kritizuje Kováč prístup analytikov.

Podstatné však podľa hovorcu je, že zámerom ZSSK bolo touto súťažou naplniť pokyn štátu na dočerpanie možných zostatkových eurofondov z iných organizácií do konca roku 2023 tak, aby neprepadli. „A aj tento veľmi krátky čas vymedzený na realizáciu projektu zohral pri skladbe ceny svoju rolu,“ podotkol hovorca. Dopravca podľa jeho slov počíta s tým, že vzhľadom na procesy súvisiace s kontrolou súťaže na Úrade pre verejné obstarávanie a na procesy v riadiacom orgáne Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII), by došlo k prípadnému podpisu Zmluvy s dodávateľom najskôr v mesiacoch marec – apríl 2022, čo je s ohľadom na pandémiu a možné omeškania vo výrobe takmer nezvládnuteľné a pre čerpanie eurofondov vysoko rizikové.

„Preto sme túto súťaž zrušili, čo nám je vzhľadom na cestujúcu verejnosť na východe Slovenska ľúto,“ skonštatoval Kováč. ZSSK zároveň pre čo najlepšie súťaže s nízkymi cenami a veľa uchádzačmi prosí všetkých zainteresovaných o alokáciu relevantných súm už na začiatku programovacích období, prípadne o poskytnutie možnosti investičných akcií z vlastných zdrojov s podstatne väčšími rozsahmi, ako tomu bolo doteraz.

Zdroj
transport.sk
Editor
ZSSK

Prečítajte si aj

Back to top button