Železničná doprava

Železnice majú výrazný údržbový aj investičný dlh

Až 35 % tratí v sieti Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je v nevyhovujúcom stave, investície do nových sú utlmené už roky. Výsledkom je postupná degradácia železničnej infraštruktúry.

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR chce túto situáciu riešiť a verí, že štát začne viac investovať do železníc. Rezort dopravy tak reagoval na správu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR o stave železníc.

MDV priblížilo, že stav infraštruktúry ilustrujú aktuálne údaje ŽSR, podľa ktorých je 203 prechodných traťových obmedzení rýchlosti v celkovej dĺžke 97 672 metrov. „Už ani tie koľaje neudržiavame tak, ako by sme mali, a tak degradujú rýchlejšie,“ skonštatoval v stredu (29. 9.) v livestreame na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila poznamenal, že „kým v Českej republike je nízke plnenie grafikonu zapríčinené veľkým rozsahom výluk v dôsledku investičnej a opravnej činnosti a ďalšieho výrazného dofinancovania Správy dráhy v tomto roku, na Slovensku je to z dôvodu veľkého rozsahu dopravných obmedzení a počtu porúch zariadení infraštruktúry“.

ŽSR podľa ich riaditeľa vždy postupujú v zmysle predpisových ustanovení tak, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti železničnej prevádzky. Nedostatočné finančné zdroje, nielen na plánovanú údržbu, ale v súčasnosti už aj na odstraňovanie problémov a porúch na jednotlivých zariadeniach železničnej infraštruktúry, však podľa Havrilu smerujú k výraznému nárastu počtu a dĺžky prevádzkových obmedzení traťovej rýchlosti (POTR), a tým aj k podstatnému ovplyvneniu plynulosti železničnej dopravy.

„To sa prejavuje aj najnižším plnením grafikonu vlakovej dopravy za posledné roky. Neprijatím systémových opatrení a nestanovením investičných priorít sa rozsah prevádzkových obmedzení bude aj naďalej zvyšovať, čo prispeje k možnosti vylúčenia zariadení aj hlavných koľají z prevádzky,“ dodal Havrila.

Problémom železníc však nie je len údržbový dlh, ale aj investičný. Ten sa podľa ministra hromadí už približne 30 rokov. „Nie je možné, aby sme za rok a pol, ktoré tu sme, vyriešili investičný dlh, 30 rokov to ide smerom dole. Ja by som bol rád, keby práve naša vláda bola tá, kto tento trend dokáže zvrátiť, aby sme začali ukrajovať z toho investičného dlhu,“ poznamenal Doležal.

Ministerstvo uviedlo, že aktuálne pracuje na zozname priorít v železničnej infraštruktúre. Plán, ako železnice postaviť na nohy, je podľa rezortu kľúčový pri rokovaniach s ministerstvom financií a Útvarom hodnoty za peniaze o množstve prostriedkov, ktoré do tohto sektora uvoľnia.

„Je to o tom, koľko do tej infraštruktúry dostaneme. Teším sa, že je tu plán obnovy, z ktorého pôjde 518 miliónov eur, teším sa na budúce štrukturálne fondy, tam budú stovky miliónov eur. Verím, že aj štát začne do železníc viac investovať, aby situáciu zvrátil. Bude trvať 15 – 20 rokov, kým by sme mohli investičný dlh dobehnúť, ale chcem z neho začať ukrajovať,“ uzavrel Doležal.

NKÚ v záveroch analytického komentára uvádza, že Slovensko zaostáva pri modernizácii národných či európskych železničných koridorov. Štátne inštitúcie nesplnili za ostatných 20 rokov ani jeden z 22 merateľných cieľov definovaných v stratégiách smerujúcich k modernizácii hlavných národných železničných koridorov zaradených do európskeho systému TEN–T.

Ku koncu roka 2020 bola zmodernizovaná len tretina hlavných tratí za 1,6 miliardy eur a aktuálne sa pracuje na úsekoch v celkovej dĺžke 74 kilometrov (km). Do roku 2030 je však potrebné modernizovať ešte 563 km tratí, pričom náklady na ich komplexnú rekonštrukciu sa odhadujú na 5,6 miliardy eur.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button