Železničná doprava

Mestá nesúhlasia so zmenami v grafikone

Mestá nesúhlasia so zmenami v grafikone. Piešťany a Leopoldov nesúhlasia so zmenami v grafikone vlakovej dopravy.

Petíciu proti návrhu zmien grafikonu vlakovej dopravy 2023, ktorý od decembra plánuje zrušiť zastavovanie väčšiny diaľkových vlakov osobnej prepravy v železničných staniciach Leopoldov a Piešťany, vyhlásilo Združenie miest a obcí (ZMO), región JE Jaslovské Bohunice. Petičné hárky možno podpísať v oboch mestách i elektronicky, informuje na svojom webe ZMO.

Navrhované zmeny sú, ako sa uvádza v petícii, z dielne Ministerstva financií SR a Ministerstva dopravy a výstavby SR. Svoj nesúhlas s navrhovanou zmenou od 26. júla do utorka elektronicky vyjadrilo 4358 občanov z viac ako 70 obcí a miest nielen zo spádovej oblasti železničnej trate. Zmena sa má dotknúť viac ako 25 vlakových spojov vedených ako expres na trase Bratislava – Košice a späť.

„Z pohľadu rozvoja nášho kúpeľného mesta a z pohľadu opatrení pre spomalenie klimatickej zmeny sa tento krok javí ako nešťastný,“ uviedla hovorkyňa Piešťan Drahomíra Moretová. Primátor Peter Jančovič rokuje podľa jej vyjadrenia v oblasti tohto problému so ZMO a oslovili tiež poslancov parlamentu.

Mestá nesúhlasia so zmenami v grafikone

Zmena grafikonu ovplyvní cestovanie pracujúcich a študentov. „Do Piešťan cestujú klienti kúpeľov z celého Slovenska, ako aj okolitých i vzdialených krajín. Kúpele sú využívané najmä na liečbu pohybového ústrojenstva, a preto predpokladáme, že tí klienti, ktorí majú problém s pohybovým ústrojenstvom a cestujú verejnou dopravou, budú mať problém s jedným i viacerými prestupmi. Toto sa týka i turistov,“ doplnila Moretová. Mesto zaslalo list s pripomienkami aj dopravcovi a upozornilo, že pri spracúvaní návrhu rušenia zastávok s nimi nikto nekomunikoval.

„Nespokojní sú nielen naši obyvatelia, ale aj okolitých obcí,“ konštatovala primátorka Leopoldova Terézia Kavuliaková. Podľa jej slov sa v súčasnosti v popoludňajšom čase dostanú cestujúci do tohto významného železničného uzla z Bratislavy každú polhodinu. Po novom by to malo byť každú hodinu. „To je významný zásah najmä pre pravidelných cestujúcich,“ konštatovala. Povedala, že rozumie argumentom železníc, avšak treba prihliadať na potreby občanov. Mesto sa kontaktuje so ZMO, podpredseda Martin Červenka ako iniciátor petície bude podľa jej slov požiadavky dotknutých miest tlmočiť v následných rokovaniach.

Rokovanie so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy Jaroslavom Kmeťom má za sebou už predseda Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) Jozef Viskupič. Na sociálnej sieti uviedol, že vzniesol zásadné pripomienky k návrhu nového grafikonu. Dostal prísľub, že „zachovanie zastávok rýchlikov v Leopoldove a Piešťanoch sa vzhľadom na požiadavky obyvateľov regiónu a pripomienku TTSK z pohľadu ministerstva dopravy dá akceptovať“. „Spoločne budeme hľadať riešenia, ktorými sa zlepší dopravná obslužnosť územia. To znamená viac vlakov a ich pravidelný takt od skorého rána do neskorého večera vrátane víkendov,“ napísal Viskupič.

A.Doležal: Grafikon vlakov nie je uzavretý

Návrh nového železničného grafikonu nie je uzavretá vec. Pripomienky dotknutých subjektov sa zapracovávajú a finálna verzia by mala byť hotová do konca augusta. V utorok počas živého vysielania na sociálnej sieti to uviedol minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) s tým, že cieľom je zefektívniť a zatraktívniť vlakovú dopravu.

„Je to stále živá vec, nie je to uzavretá vec. Hlavne netreba robiť žiadnu paniku,“ skonštatoval Doležal s tým, že sa zapracovávajú pripomienky samospráv, jednotlivcov aj odbornej verejnosti. Do konca augusta má byť podľa jeho slov hotová finálna verzia grafikonu, ktorú dostane vyšší územný celok a ten k nemu prispôsobí autobusy.

Mestá nesúhlasia so zmenami v grafikone

Grafikon podľa generálneho riaditeľa sekcie stratégie dopravy na Ministerstve dopravy a výstavby (MDV) SR Rastislava Cenkého vychádza z plánu dopravnej obslužnosti. Momentálne podľa jeho slov prebieha nultá fáza. Tá reaguje na súčasný stav infraštruktúry a priniesla racionalizačné opatrenia, ktoré zefektívnia železničnú dopravu. A pri rovnakých dostupných prostriedkoch zvýšia objednávku zo strany štátu o pol milióna kilometrov. „Budeme jednotkovo efektívnejší, ale aj vyvozíme viac vlakokilometrov,“ zhodnotil Doležal.

Cenký zároveň priblížil, že sa snažili posilňovať železničnú dopravu najmä tam, kde to má potenciál. „Určili sme si, kde na Slovensku bude železnica tvoriť kostru, kde bude nosným dopravným systémom a tam sme sa ju snažili významne posilniť a zatraktívniť,“ ozrejmil.

Dodal, že v územiach, kde až tak atraktívna železnica nie je, sa snažili spraviť aspoň také kroky, aby sa zachovala víkendová turistická doprava. Alebo aby sa tam zachovala železnica v obmedzenom móde. V ďalších etapách bude podľa neho treba dôsledne spolupracovať s autobusovou dopravou, aby sa jednotlivé módy dopĺňali. „Nedokážeme vyhovieť všetkým, ale na základe dát sme chceli uľahčiť cestovanie a zvýhodniť cestovanie vlakom veľkej väčšine cestujúcich,“ poznamenal Doležal.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASRFoto: RK

Prečítajte si aj

Back to top button