Železničná doprava
Federácia strojvodcov chce vyhlásiť štrajk, nesúhlasí s revitalizáciou železníc
Federácia strojvodcov chce vyhlásiť štrajk, nesúhlasí totiž s navrhovaným plánom revitalizácie železničných spoločností z dielne rezortu dopravy.
Súčasťou ozdravenia troch štátnych firiem, Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Železničnej spoločnosti Cargo, je prepustenie takmer 5000 pracovníkov. “Dôvodom je nesúhlas s predloženým návrhom revitalizačného programu železníc a nedodržanie záverov z predchádzajúcich rokovaní na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR,“ vysvetlil prezident federácie Milan Hošták. Rada federácie tak poverila v piatok (4.3.) svoj výbor vyhlásením štrajku.
Program revitalizácie nie je podľa strojvodcov spracovaný komplexne, nerieši problém zachovania železničnej dopravy, ktorá sa dostala do červených čísiel dlhodobou absenciou dopravnej politiky štátu. „Predložený návrh nie je o riešení problémov v železničnom sektore, ale o cielenej likvidácií ZSSK a Carga, presunom výkonov iným dopravcom,“ zdôraznil Hošták. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v piatok (4.3.) upozornil, že navrhovaný program revitalizácie prichádza v hodine dvanástej, dlh firiem sa totiž šplhá k jednej miliarde eur. Ministerstvo si tak mohlo vybrať z dvoch scenárov, kde jedným bolo zadlžovanie štátu ich dotovaním. „Druhá cesta je odvaha, odvaha zastaviť ich prepad a postaviť ich na nohy,“ dodal.
Časť ľudí z celkových takmer 5000 pracovníkov, ktorí by mali opustiť svoje miesta, je podľa ministra v dôchodkovom veku, ďalšia časť by mala odísť so „slušným odstupným“. „Nevyhneme sa ani istým prepúšťaniam na úrovni prevádzky, nie plošne, ale iba tam, kde je prezamestnanosť,“ dodal. Na prepustených čaká podľa Figeľa sociálny program, ktorý zabezpečuje rezort práce. „My nechceme vyhadzovať ľudí na ulicu,“ podotkol. Nevyhnutnosť zoštíhľovania spoločností uviedol na porovnaní slovenského a českého Carga, práve české Cargo totiž pri dvojnásobných výkonoch ma podobný počet pracovníkov ako slovenské.
Už v tomto roku príde o prácu 3731 železničiarov. Z Carga má odísť 1800 ľudí, zo ŽSR 1700 a zo ZSSK najmenej, a to 231 pracovníkov. Zánik pracovných miest v nákladnej firme Cargo by mal v tomto roku priniesť úsporu 25 miliónov eur. Najmenej pracovných miest bude zanikať v ZSSK, v tomto roku 231. Ministerstvo následne naplánovalo zrušenie 130 miest ročne od 2012 až po 2014. K zániku zamestnanosti bude môcť dôjsť aj vďaka úplnému zastaveniu dopravnej obsluhy na vybraných tratiach, ide o Plešivec – Muráň, Štúrovo – Štúrovo štátna hranica, Fiľakovo – Šiatorská Bukovinka štátna hranica, Medzilaborce mesto – Medzilaborce štátna hranica a Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka.
V ŽSR má prísť o prácu 1700 pracovníkov do konca júla tohto roka. Ďalších 1000 pracovných miest bude zrušených do konca roka 2012. Okrem toho sa majú napríklad znížiť náklady obstarávania tovarov a služieb hlavne využívaním elektronických aukcií o 3 milióny eur. Prehodnotiť sa má aj systém údržby infraštruktúry s úsporou 8,6 milióna eur či racionalizovať organizačné štruktúry generálneho riaditeľstva spoločnosti, na čom sa má ušetriť 10,7 milióna eur.
Program revitalizácie nie je podľa strojvodcov spracovaný komplexne, nerieši problém zachovania železničnej dopravy, ktorá sa dostala do červených čísiel dlhodobou absenciou dopravnej politiky štátu. „Predložený návrh nie je o riešení problémov v železničnom sektore, ale o cielenej likvidácií ZSSK a Carga, presunom výkonov iným dopravcom,“ zdôraznil Hošták. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v piatok (4.3.) upozornil, že navrhovaný program revitalizácie prichádza v hodine dvanástej, dlh firiem sa totiž šplhá k jednej miliarde eur. Ministerstvo si tak mohlo vybrať z dvoch scenárov, kde jedným bolo zadlžovanie štátu ich dotovaním. „Druhá cesta je odvaha, odvaha zastaviť ich prepad a postaviť ich na nohy,“ dodal.
Časť ľudí z celkových takmer 5000 pracovníkov, ktorí by mali opustiť svoje miesta, je podľa ministra v dôchodkovom veku, ďalšia časť by mala odísť so „slušným odstupným“. „Nevyhneme sa ani istým prepúšťaniam na úrovni prevádzky, nie plošne, ale iba tam, kde je prezamestnanosť,“ dodal. Na prepustených čaká podľa Figeľa sociálny program, ktorý zabezpečuje rezort práce. „My nechceme vyhadzovať ľudí na ulicu,“ podotkol. Nevyhnutnosť zoštíhľovania spoločností uviedol na porovnaní slovenského a českého Carga, práve české Cargo totiž pri dvojnásobných výkonoch ma podobný počet pracovníkov ako slovenské.
Už v tomto roku príde o prácu 3731 železničiarov. Z Carga má odísť 1800 ľudí, zo ŽSR 1700 a zo ZSSK najmenej, a to 231 pracovníkov. Zánik pracovných miest v nákladnej firme Cargo by mal v tomto roku priniesť úsporu 25 miliónov eur. Najmenej pracovných miest bude zanikať v ZSSK, v tomto roku 231. Ministerstvo následne naplánovalo zrušenie 130 miest ročne od 2012 až po 2014. K zániku zamestnanosti bude môcť dôjsť aj vďaka úplnému zastaveniu dopravnej obsluhy na vybraných tratiach, ide o Plešivec – Muráň, Štúrovo – Štúrovo štátna hranica, Fiľakovo – Šiatorská Bukovinka štátna hranica, Medzilaborce mesto – Medzilaborce štátna hranica a Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka.
V ŽSR má prísť o prácu 1700 pracovníkov do konca júla tohto roka. Ďalších 1000 pracovných miest bude zrušených do konca roka 2012. Okrem toho sa majú napríklad znížiť náklady obstarávania tovarov a služieb hlavne využívaním elektronických aukcií o 3 milióny eur. Prehodnotiť sa má aj systém údržby infraštruktúry s úsporou 8,6 milióna eur či racionalizovať organizačné štruktúry generálneho riaditeľstva spoločnosti, na čom sa má ušetriť 10,7 milióna eur.