Vodná doprava

10 najrušnejších kontajnerových prístavov v Európe

Veľký počet európskych prístavov predstavuje hlavnú bránu do medzinárodnej kontajnerovej dopravy.

Okrem obrovského kontajnerového prístavného tria Rotterdam – Antverpy – Hamburg existuje aj niekoľko európskych uzlov, ktoré sa tiež rozvíjajú a sú považované za kľúčové strediská pre európsky a svetový dodávateľský reťazec.
Nasledujúci zoznam podľa údajov z roku 2020 obsahuje najrušnejšie kontajnerové prístavy v Európe.

1. Prístav Rotterdam, Holandsko – viac ako 14,3 milióna TEU v roku 2020 (-3,2 % v porovnaní s rokom 2019)

Rotterdamský prístav je najväčší a najrušnejší prístav v Európe a 11. najrušnejší prístav na svete, pričom v roku 2020 spracoval 14 349 446 TEU. Holandský prístav je tiež najväčším prekladiskom v Európe a je uznávaný ako centrum Európy pre prázdne kontajnery, pričom jeho kontajnerové deporty sa rozkladajú na ploche viac ako 485 622 m2 a špecializujú sa na predaj, kontrolu, úpravy, čistenie a opravy.

2. Prístav Antverpy, Belgicko – viac ako 12 miliónov TEU v roku 2020 (+1,4 % v porovnaní s rokom 2021)

Vďaka celkovému výkonu 12 031 469 TEU v roku 2020 je antverpský prístav jedným z prvých európskych prístavov, ktoré počas pandemickej krízy zaznamenali vzostupný trend. Druhý najrušnejší európsky prístav predstavuje vstupnú bránu na kontinent, pretože 60 % európskej kúpnej sily sa nachádza v okruhu 500 kilometrov od Antverp. Antverpský prístav pozostáva z piatich hlbokomorských kontajnerových terminálov s trimodálnym prístupom, hlási najvyššiu produktivitu v Európe, a to v priemere až 40 pohybov žeriavov za hodinu na jeden žeriav.

3. Prístav Hamburg, Nemecko – viac ako 8,5 milióna TEU v roku 2020 (-7,9 % v porovnaní s rokom 2019)

Hamburský prístav je 18. najväčší kontajnerový prístav na svete, v roku 2020 spracoval 8 527 000 miliónov TEU. Prístav zahŕňa štyri kontajnerové terminály, všetky sú prevádzkované nemeckým operátorom Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), pričom kontajnerový náklad predstavuje 70 % jeho celkovej priepustnosti za posledný rok. Prístav Hamburg taktiež ponúka dôležité dopravné spojenia do kontinentálnej Európy s viac ako 2 000 vlakovými spojmi týždenne.

4. Prístav Pireus, Grécko – viac ako 5,4 milióna TEU v roku 2020 (-3,8 % v porovnaní s rokom 2019)

Prístav Pireus predstavuje najväčší kontajnerový uzol v Stredozemnom mori, 4. najrušnejší v Európe a 26. na celom svete, v roku 2020 spracoval 5 437 000 TEU, pričom jeho celková kapacita je približne 7,2 milióna TEU. Prístav Pireus sa nachádza na križovatke Európy, Ázie a Afriky s priamym prístupom do Stredozemného mora, Čierneho mora a Jadranského mora a hrá kľúčovú úlohu v medzinárodnom obchode s námornou prekládkou. Čínsky lodný gigant COSCO je vlastníkom gréckeho prístavu od roku 2010 a jeho aktivity zvýšili objem kontajnerov v prístave Pireus o 296 % v porovnaní s údajmi z roku 2007.

5. ValenciaPort, Španielsko – viac ako 5,4 milióna TEU v roku 2020 (-0,5 % v porovnaní s rokom 2019)

Prístavný úrad vo Valencii (PAV), nazývaný tiež ValenciaPort, spravuje tri štátne prístavy s rozlohou 80 km – Valencia, Sagunto a Gandia – na východnom pobreží Španielska. V roku 2020 vo ValenciaPort preložili 5 428 307 TEU. Prístav má intermodálnu infraštruktúru, ktorá poskytuje bránu do južnej Európy a veľkých španielskych miest po železnici a diaľnici. Distribuuje tovar v okruhu 2 000 km v európskych krajinách a v severnej Afrike, čo predstavuje trh s 270 miliónmi spotrebiteľov.

6. Prístav Algeciras, Španielsko – viac ako 5,1 milióna TEU v roku 2020 (-0,4 % v porovnaní s rokom 2019)

Prístav Algeciras je druhým španielskym prístavom na zozname najrušnejších v Európe, s priepustnosťou 5 107 873 TEU v roku 2020. Algeciras, ktorý pozostáva z niekoľkých námorných infraštruktúr roztrúsených po Gibraltárskom zálive, je najbližším európskym prístavom smerom k africkému kontinentu. Vďaka službám z celého sveta je iberský prístav jedným z najrýchlejšie rastúcich prístavov v Európe, zatiaľ čo jeho terminály APM a Total Terminal International (TTI) sú schopné pojať plavidlá s kapacitou 18 000 TEU+.

7. Prístavy Brémy – Bremerhaven, Nemecko – viac ako 4,7 milióna TEU v roku 2020 (-1,8 % v porovnaní s rokom 2019)

Prístavy Brémy, ktoré pozostávajú z komerčných prístavov v Brémach a Bremerhavene, zvládli v roku 2020 4 771 000 TEU, čo ich zaraďuje na siedme miesto v rámci najväčších európskych kontajnerových prístavov. Spolu 14 hlbinných terminálov pre megakontajnerové plavidlá a železnica, ktorou sa polovica kontajnerov prepravuje vo vnútrozemí, sú hlavnými faktormi, vďaka ktorým je prístav v Brémach vhodným miestom na prekládky. Skupinu prístavov spravuje nemecká spoločnosť Bremenports GmbH & Co. KG.

8. Prístav Felixstowe, Spojené kráľovstvo – viac ako 3,7 milióna TEU za rok 2019 (údaje za rok 2020 nie sú k dispozícii)

Prístav Felixstowe je vedúcim prístavom vo Veľkej Británii viac ako 30 rokov a je ôsmym najrušnejším v Európe za posledné roky, pričom v roku 2019 spracoval 3 778 000 miliónov TEU. Prístav Felixstowe, ktorý prevádzkuje spoločnosť Hutchison Ports, hrá kľúčovú úlohu pri udržiavaní pohybu britského obchodu, pretože jeho železničné a cestné spojenia spájajú prístav s distribučnými uzlami v regióne Midlands a jeho poloha umožňuje priamy prístup do ďalších európskych prístavov. Britský prístav je známy svojou dekarbonizačnou činnosťou a je vybavený 22 portálovými žeriavmi s gumovými pneumatikami (RTG), ktoré spotrebujú až o 40 % menej paliva ako štandardné žeriavy.

9. Prístav Gioia Tauro, Taliansko – viac ako 3,1 milióna TEU v roku 2020 (+26,6 % v porovnaní s rokom 2019)

Terminal Investment Limited (TiL) je úplným vlastníkom kontajnerového terminálu Medcenter (MCT) v Gioia Tauro, prístav zaznamenal najväčší nárast spomedzi všetkých európskych prístavov počas roka pandémie. S celkovou priepustnosťou 3 193 360 TEU najväčší taliansky prístav poskočil na deviate miesto, v roku 2019 bol na 13. mieste. Prístav môže prijímať transoceánske plavidlá prepravované v Stredozemnom mori. Rozprestiera sa na 620 hektároch, hĺbka morského dna sa pohybuje v rozmedzí -14,5 metra až -18 metrov. Plocha prístavu má celkovú veľkosť približne 1,8 milióna m2. V prístave je kontajnerový terminál na skladovanie a manipuláciu s kontajnermi vo výške 1,5 milióna m2 a terminál na prekládku automobilov.

10. Barcelonský prístav, Španielsko – viac ako 2,9 milióna TEU v roku 2020 (-11% v porovnaní s rokom 2019)

Barcelonský prístav sa aj napriek poklesu o 11 % udržal v top 10 najrušnejších európskych prístavov, pričom v roku 2020 hlásil 2 958 040 TEU. V septembri 2021 oznámil katalánsky prístav výrazný nárast kontajnerovej dopravy o 31 % od začiatku roka do augusta v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Počas prvých ôsmich mesiacov roku 2021 sa cez prístav presunulo 2,41 milióna TEU. Pozostáva z dvoch kontajnerových terminálov na viac ako 3 000 metroch a poskytuje približne 100 služieb s 200 prístavmi na piatich kontinentoch.

+ Prístav Luka Koper, Slovinsko (dôležitý tranzitný bod pre SR) – viac ako 945 051 TEU v roku 2020 (-1,5 % v porovnaní s rokom 2019 – 959 354 TEU)

Pre slovenské prepojenie so Stredozemným morom je slovinský nákladný námorný prístav Koper významným tranzitným bodom. Má veľký kontajnerový terminál a jeden z najväčších automobilových terminálov v Stredomorí. Po rekonštrukcii dodatočnej železničnej linky medzi prístavom a jeho blízkym vnútrozemím sa ešte zvýšia objemy priepustnosti. Vo výstavbe je rozšírenie železnice, po ktorej budú jazdiť vlaky v roku 2026. Nová skupina železničných tratí bola dokončená vo februári 2020 na Car & RO-RO termináli.

Nové zariadenie zjednoduší a zrýchli nakládku a vykládku áut z vagónov a nový železničný prístup skráti dopravné trasy áut k miestu nakládky. Začiatkom júna Luka Koper otvoril nové RO-RO prístavisko pre plavidlá, ktoré prepravujú autá. Nové prístavisko značne skráti interné dopravné trasy a zlepší produktivitu. Nová garáž pre autá má kapacitu 6 000 parkovacích miest.

Rozšírenie kontajnerového terminálu je najdôležitejším infraštruktúrnym projektom prístavu: do októbra roku 2022 má Luka Koper v úmysle zvýšiť kapacitu kontajnerového terminálu jeho rozšírením o 100 metrov a inštaláciou dvoch ďalších super-post-panamaxových žeriavov.

V súčasnosti sa terminál rozprestiera na 280 ha, v prístave má 395 000 m2 uzavretých skladov, z toho je 47 000 m2 krytých. Prístav disponuje 38 km dĺžkou železničných tratí.

Zdroj
transport.sk
Editor
container-news.com

Prečítajte si aj

Back to top button