Motorizmus

Nový Fiat Scudo: Profesionál s pohodlím osobného auta

Nové Scudo je moderné a vyspelé vozidlo, ktoré vychádza z platformy Stellantis pre stredne veľké dodávky. K dispozícii je so 100 % elektrickým pohonom aj vznetovým motorom poslednej generácie.

Nové Scudo je druhým úžitkovým vozidlom značky Fiat Professional, ktoré je dostupné aj v elektrickej verzii. Dopĺňa tak nový model E-Ducato, ktorý bol na trh uvedený v apríli predošlého roku. Rozšírená ponuka napĺňa potreby rôznorodej klientely tvorenej skutočnými profesionálmi, pre ktorých je vozidlo pracovným nástrojom a zdrojom príjmov, v elektrickej verzii ideálne poslúži v city logistike.

Výrobca prezentuje nové Scudo s množstvom funkcií ako najlepší model v danej triede. Prostredníctvom neho značka Fiat Professional opäť preberá vedúcu úlohu v segmente ľahkých dodávok kategórie D a vracia sa k historickému názvu vozidla vyrábaného do roku 2016 v továrni spoločnosti Stellantis vo francúzskom meste Hordain, kde nahrádza model Talento.

S dojazdom 330 km

Elektrické Scudo je tak ideálnym pracovným nástrojom pre všetkých, ktorí pracujú v meste a na predmestiach. Povesť „nekompromisného“ elektromobilu získalo Scudo najlepším dojazdom vo svojej triede, a to až 330 km v cykle WLTP. Verzia s nulovými emisiami sa vyznačuje aj jedinečnou flexibilitou, ponúka totiž dve veľkosti batérie – 50 a 75 kWh, nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 11 kW a jednosmerným prúdom s výkonom až 100 kW, keď je možné väčšiu z oboch batérií nabiť na 80 % iba za 45 minút.

Užitočná hmotnosť je rovnaká bez ohľadu na použité hnacie ústrojenstvo a patrí medzi najlepšie v segmente: objem nákladového priestoru dosahuje až 6,6 m3, užitočná hmotnosť predstavuje viac ako 1 t a ťažná kapacita je
1 000 kg.

Ako v limuzíne

Kompaktné vonkajšie rozmery, dĺžka pod 5 metrov pri základnej verzii a výška 1,9 metra, predurčujú Scudo na univerzálne použitie a zaisťujú agilitu potrebnú aj v stiesnených centrách miest. Ďalším faktorom, ktorý bol vo fáze dizajnu nového Scuda veľmi dôležitý, bol komfort pre prácu za volantom. Cieľom nového modelu je ponúknuť prácu bez zbytočného stresu. Pozícia vodiča je veľmi podobná tej v osobnom automobile, špičkové odhlučnenie kabíny umocňuje minimálny prenos vibrácií.

Head-up displej poskytuje kľúčové informácie bez rozptyľovania vodiča a znižuje stres. Zvýšená poloha sedadla zaisťuje optimálny výhľad na vozovku. Jednoduchý prístup je zaistený ergonomickým schodíkom v kabíne. Jazdné vlastnosti, komfort a filtrácia odpruženia sú zaistené za všetkých jazdných podmienok vďaka nezávislému zaveseniu všetkých kolies (zosilnená predná náprava McPherson so stabilizátorom a šikmé lichobežníkové ramená pre zadnú nápravu), ktoré podporujú pružiny s variabilnou charakteristikou a adaptívne tlmiče odpruženia (AMVAC) upravujúce svoju charakteristiku podľa svetlej výšky vozidla.

Kompletný balík asistenčných systémov ADAS

Nové Scudo ponúka kompletnú sadu bezpečnostných a asistenčných systémov ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Patrí medzi ne automatické rozpoznávanie dopravného značenia, automatické núdzové brzdenie v prípade hroziacej kolízie, varovanie pri opustení jazdného pruhu či monitoring mŕtveho uhla.

Vozidlo je tiež vybavené systémom varovania pred prekážkami v smere jazdy, varovaním pred čelným nárazom a praktickou zadnou kamerou, ktorá ponúka 180° panoramatický výhľad, čo maximálne uľahčuje parkovanie. Na zaistenie optimálneho výkonu a lepšej trakcie za všetkých podmienok, napríklad sneh, blato alebo piesok, môže byť Scudo vybavené systémom Grip Control.

Head-up displej vodičovi poskytuje všetky dôležité informácie a zabraňuje mu, aby znížil svoju pozornosť na jazdu. Podporu vodičovi pri parkovaní zaisťujú predné a zadné parkovacie senzory a zadná kamera, ktorá je schopná poskytnúť 180° rekonštruovaný pohľad z vtáčej perspektívy na zadnú časť, čo uľahčuje parkovanie a prináša väčšiu bezpečnosť. Aj toto je výbava, ktorú nájdete skôr v osobných autách ako vo vanoch.

Výnimočná modularita

Nové Scudo je k dispozícii aj vo verzii na prepravu cestujúcich, a to ako na firemné, tak aj na súkromné účely. Interiér je plne konfigurovateľný a ponúka až 9 miest. Sedadlá sú sklopné pre zväčšenie prepravnej kapacity podľa potreby. Vďaka skladacej priehradke umožňuje oproti štandardnej dodávke prepravu ďalších troch cestujúcich.

Výška 1,90 metra umožňuje ľahký prístup do podzemných garáží. V kombinácii s dĺžkou 5 metrov až 5,3 metra vo verzii Maxi ide o vozidlo, ktoré „prevezie čokoľvek a dôjde kamkoľvek“. K dispozícii – pre špecifické potreby v meste – je aj exkluzívna verzia „S“, ktorá v sebe skrýva všetky výhody modelu Scudo na dĺžke iba 4,6 metra. Objemy nákladového priestoru 4,6; 5,3 alebo 6,1 m3 má v závislosti od rázvoru. Nosnosť dosahuje až 1,4 t.

Nový model sa vyznačuje špeciálnym modulárnym riešením kabíny Moduwork, ktoré umožňuje premeniť sedadlo spolujazdca na pracovné miesto alebo predĺžiť už aj tak veľkorysý nákladový priestor. Vďaka riešeniu Moduwork je možné prepravovať predmety s dĺžkou až 4 metrov (verzia Maxi), pričom užitočný objem vzrastie o 0,5 m3 na celkových 6,6 m3. Vozidlo je preto dostatočne flexibilné pre všetky požiadavky a všetky druhy profesionálov, od opravárov hydrauliky a staviteľov lodí až po doručovateľské služby.

4 konfigurácie a 4 + 1 motory

Viacúčelové Scudo prichádza v štyroch konfiguráciách (Van, predĺžená kabína, kabína s platformou a Combi M1), troch stupňoch výbavy (Easy, Business a Lounge), so štyrmi vznetovými motormi a elektromotorom. S elektrickým pohonom je k dispozícii celý rad, od dodávky po kabínu, predĺženú kabínu a kombi až s 9 miestami na sedenie.

Ponuka hnacích ústrojenstiev vyhovie všetkým potrebám. Okrem elektrickej verzie – vybavenej elektromotorom s výkonom 100 kW (136 k) – sú k dispozícii aj štyri vznetové motory: 1,5 l s výkonom 102 k alebo 120 k v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou; 2,0 l s výkonom 145 k v kombinácii s osemstupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou alebo 177 k v spojení s účinnou osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Fiat očakáva, že nové Scudo bude silným hráčom v segmente ľahkých dodávok kategórie D, rovnako ako je Ducato vo vyššej triede vanov. Do pozornosti dávame nové Scudo manažérom vozových parkov, zaujme vďaka efektívnym riešeniam, ktoré zaručujú kontinuitu podnikania a ziskovosť. Zaradenie verzií s nulovými emisiami do ponuky Scudo je tiež ďalším kúskom do skladačky postupnej stratégie elektrifikácie radu Stellantis.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TS

Prečítajte si aj

Back to top button