Motorizmus

Európske automobilky čelia novému problému – nedostatku polovodičov

Európske automobilky, ktoré sa začali zotavovať z „pandemických prepadov“, čelia novému tlaku: nedostatku polovodičov, jedného z kľúčových komponentov.

Počas krízy, ktorú spôsobila pandémia nového koronavírusu, „museli výrobcovia čipov reorganizovať svoje kapacity a nájsť nových zákazníkov, čo sa podarilo,“ uviedol Wolfgang Weber, výkonný riaditeľ ZVEI, združenia z nemeckého elektrotechnického priemyslu. To viedlo k zvýšeniu objednávok od výrobcov zábavných zariadení, ako sú televízory, hi-fi a herné konzoly, a tiež v odvetviach biotechnológií a výpočtovej techniky. Automobilový priemysel sa však odrazil od dna rýchlejšie, ako sa očakávalo, čo znamená väčší dopyt po čipoch používaných v čoraz sofistikovanejších elektronických súčiastkach vozidiel.

„Výrobcovia čipov však potrebujú niekoľko mesiacov na to, aby opäť zmenili svoju výrobu a dokázali znova uspokojiť dopyt. Bohužiaľ, sa to nedá urobiť rýchlejšie. Výrobcovia automobilov by to mali pochopiť a v budúcnosti to brať do úvahy,“ vysvetlil Weber. Nemecké združenie automobilového priemyslu (VDA) uviedlo, že „intenzívne pracuje na zabezpečení dodávok polovodičov“, a to aj v spolupráci s nemeckou vládou. Nedostatok komponentov už viedol k zrušeniu zmien a zníženiu výroby v automobilkách Volkswagen, Audi a Daimler, ktoré znova zaradili viac zamestnancov do štátnej schémy ochrany pracovných miest, kurzarbeit.

Nemeckí odborníci poukázali aj na sekundárny efekt, a to zníženej produkcie niektorých komponentov v Číne. Podľa Nemeckej agentúry pre minerálne zdroje (DERA) bolo v tejto krajine nedávno zatvorených dvadsať závodov na silikón. Jedným z dôvodov je údajné dlhšie sucho v určitých regiónoch, čo malo za následok pokles výkonu vodných elektrární. „A je potrebné vyrovnať straty z výroby súvisiace s koronavírusom,“ uviedol šéf DERA Peter Buchholz. Nemyslí si však, že problémy s dodávkami budú dlhodobé. Medzitým združenie ZVEI vyzvalo európskych výrobcov čipov, aby posilnili svoje výrobné kapacity s cieľom zabezpečiť „technologickú suverenitu“.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button