Motorizmus

Elektrická dodávka Canoo chce zaujať vlastnosťami aj cenou

Rozrastajúci sa počet startupov, ktoré plánujú vyrábať elektrické úžitkové vozidlá, rozšírila nedávno spoločnosť Canoo. Startup so sídlom v americkom Los Angels chce zaujať úžitkovými vlastnosťami ale aj cenou, ktorá má začínať na 33 000 USD (26 880 eur). Prvé vozidlá majú prísť na trh v roku 2022 a s plnou sériovou výrobou sa počíta od roku 2023.

Startup Canoo vznikol v decembri 2017 a aj keď v európskych končinách zatiaľ nie je taký populárny ako Tesla či Rivian, v automobilovom svete si už stihol vytvoriť dobré meno. Na vývoji elektrického podvozku s ním spolupracuje napríklad automobilka Hyundai Motor Group, ktorá ho chce v budúcnosti využívať pre modely značiek Hyundai a Kia.

„Vytvorili sme naše všestranné doručovacie vozidlo spôsobom zvnútra smerom von, s dôrazom na ergonómiu vodiča a so zameraním na detaily, ktoré ho v jeho práci urobia šťastnejším a spokojnejším,“ hovorí výkonný riaditeľ Canoo Tony Aquila. „Toto vozidlo je cenovo dostupné a ponúka väčšiu kapacitu nákladu ako súčasné elektrické vany v ponuke v jeho triede. Zameriavame sa na zníženie celkových nákladov na prevádzku a zvýšenie výnosov z investícií pre každého, od malého lokálneho podnikateľa až po veľké flotily.“

Multi-Purpose Delivery Vehicle (MDPV)

Anglický názov tohto vozidla sa dá voľne preložiť ako všestranné doručovacie vozidlo. V Canoo sa podľa jej riaditeľa pre tento názov rozhodli preto, že ich model dokáže pokryť akékoľvek požiadavky zákazníkov, od malých podnikateľov, ktorý z neho budú na ulici predávať jedlo či remeselníkov, ktorí ho budú používať pri svojej práci, až po požiadavky veľkých zákazníkov, akými sú logistické alebo kuriérske spoločnosti. Veľkí zákazníci budú mať možnosť vytvoriť si na platforme Canoo vlastné vozidlo, ktoré Canoo prispôsobí tak, aby spĺňalo ich špecifické potreby.

Obe verzie MDPV 1 aj MDPV 2 majú zhodný rázvor (FOTO: Canoo)

Dôraz na produktivitu

Platforma pre elektrické vozidlá od Canoo je veľmi plochá, čo zvyšuje vnútorný nákladový priestor vozidiel. Podľa značky ponúka až o 30 % priestoru viac ako jeho konkurenti v triede. Spoločnosť odhaduje, že pomocou jej multifunkčného úžitkového vozidla dokážu zákazníci v závislosti na použití ušetriť v porovnaní s najpredávanejšími vozidlami v triede 50 000 až 80 000 USD počas šiestich až siedmich rokov.

Americký startup chce naplniť potreby a požiadavky všetkých zákazníkov, od malých podnikateľov až po obrovské flotily (FOTO: Canoo)

Model od Canoo bol od začiatku vyvíjaný ako elektromobil a tomu zodpovedajú aj jeho vlastnosti. Vozidlá budú vyrábané s obojsmernou palubnou nabíjačkou s možnosťou doplnkového DC-AC konvertora, ktorý vytvorí z vozidla zdroj energie pre doplnky a náradie. Pridaný môže byť tiež výstup na 125V a 240V pre napájanie píl, vŕtačiek či vzduchových kompresorov. Na rôzne úlohy sa vozidlo bude vedieť prispôsobiť aj vo vnútri. Napríklad vodiči, ktorí musia v kabíne vozidla vybavovať administratívu, si môžu počítač, skener či ďalšie pomôcky uložiť aj naľavo od svojho sedadla. Navyše, nástupný schodík je vo výške 43 cm, čo má zásadne uľahčiť nastupovanie vodiča.

Interiér sa zameriava na pohodlie a funkčné prvky pre vodiča (FOTO: Canoo)

Dva varianty

MPDV ponúkne dve verzie, ktorých najzásadnejším rozdielom bude veľkosť. Menšie MDPV 1 má objem nákladového priestoru 5,7 m3, odvezie užitočné zaťaženie 698 až 898 kg a poskytne dojazd 209 až 370 km. Užitočné zaťaženie a dojazd sú závislé od veľkosti batérie, ktorú si zákazník zvolí. Väčšie MDPV 2 má objem nákladového priestoru 12,7 m3, užitočné zaťaženie 599 až 798 kg a dojazd 145 až 305 km. Kým MDPV jedna má výšku 189 cm, MDPV 2 je vysoké až 256 cm. Obe verzie ponúknu tri možnosti veľkosti batérie – 80, 60 a 40 kWh. Výrobca tiež vyzdvihuje možnosti konektivity a autonómnej jazdy. Vozidlá sa majú vyrábať s elektronickou infraštruktúrou a technológiami, ktoré v budúcnosti po schválení autonómnej jazdy umožnia ich okamžitý prechod na tento spôsob. Canoo pripravuje aj ďalšie, ešte väčšie vozidlo, ktoré bude nasledovať MDPV 1 a MDPV 2. Model MDPV bude dostupný okrem severnej Ameriky aj v Európe či Mexiku.

VozidloMDPV 1MDPV 2
MotorSynchrónny elektromotor s permanentným magnetomSynchrónny elektromotor s permanentným magnetom
Max. výkon200 k200 k
Max. krútiaci moment320 Nm320 Nm
Kapacita batérie80/60/40 kWh80/60/40 kWh
Dojazd podľa WLTP482/402/273 km402/305/177 km
Užitočné zaťaženie698/798/898 kg599/698/798 kg
Objem nákladového priestoru5,7 m312,7 m3
Rozmery (d x š x v)4 389 x 1 950 x 1 890 mm5 212 x 2 194 x 2 560 mm
Rázvor2 865 mm2 865 mm
Svetlá výška2 225 mm2 225 mm
Rozmer pneumatík215/60R18215/60R18

Zdroj
MM

Prečítajte si aj

Back to top button