Motorizmus

DAKAR 2021: Prvá etapa pre Kamaz, štyria Česi v TOP 10

Prvú ostrú etapu 43. edície Rally Dakar vyhral v kategórii kamiónov ruský pilot Dimitrij Sotnikov z tímu Kamaz – Master. Na druhom mieste dorazil do cieľa 623 km dlhej etapy s 8 minútovou stratou Čech Aleš Loprais z Instaforex Loprais Praga tímu, tretí bol ďalší Kamaz pilotovaný Antonom Šibalovom. Za štvrtým Vjazovičom (MAZ – Sportauto) finišoval na piatej priečke ďalší český pretekár Martin Macík z Big Shock! Racing tímu. Pretekárom od našich západných susedov sa vo všeobecnmosti v prvej etape darilo veľmi dobre.

Šiestu pozíciu obsadil Čiľan Ignacio Casale, ktorý jazdí vo farbách českého tímu Tatra Bugyrra Racing, siedma pozícia patrí ďalšej českej posádke – Valtr Racing Team, ktorú vedie Jaroslav Valtr st. Na krásne umiestnenie siahli aj napriek menším technickým problémom a defektu. Na ôsmej priečke finišoval Martin van den Brink z Mammoet Rallysport, o ktorého vozidlá sa stará český tím MKR Technology Maria Kressa. Do prvej desiatky sa zmestil aj deviaty Martin Šoltys jazdiaci na Tatre (Tatra Bugyrra Racing). Pre Česko teda vskutku vydarená etapa. Opačné pocity má obhajca minuloročného prventsva Andrej Karginov, ktorého Kamaz mal na 121. km závažnú technickú poruchu. Oprava trvala 80 minút a jeho posádka prišla do cieľa so stratou takmer 1,5 hodiny na víťaza.

Vynikajúci Loprais

Prvá klasická etapa Rally Dakar 2021 priniesla Instaforex Loprais Praga Teamu úspech, ktorý samotní pretekári s ohľadom na priebeh dňa ani nečakali. Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora na Prage V4S DKR boli v kategórii kamiónov druhí najrýchlejší. Úvodná etapa z Džiddy do Bisi merala spomínaných 623 km, z ktorých sa 277 km išlo v rámci rýchlostnej skúšky. A nejednalo sa o žiadnu ľahkú rozcvičku. Trať bola plná nástrah, hrozili defekty, v užších pasážach medzi stromami poškodenia vozidla a jednoduchá nebola ani navigácia. Lopraisovci sa ale vyvarovali akýchkoľvek zaváhaní či defektov a udržali si koncentráciu aj v ťažšej záverečnej pasáži, kde v nedeľu blúdilo viacero účastníkov, nielen z kategórie kamiónov. Vďaka tomu červeno-biela Praga na medzičasoch postupne stúpala poradím až k etapovému striebru.

„Prvá etapa bola prekvapivo náročná,“ opisuje Aleš Loprais. „Druhé miesto pre mňa bolo v cieli veľkým prekvapením, pretože som mal pocit, že sme príliš pomalí a budeme niekde na chvoste. Veľa sa prášilo a nám sa v prachu nedarilo predbehnúť jeden kamión, tak som to musel vypustiť. Dostali sme sa pred neho až vo chvíli, keď mal defekt. Medzitým sa na nás ale logicky dotiahol ďalší, ktorý nás predstihol v kamenistom úseku. Vrátili sme mu to až v otvorenejšom teréne, kde sme boli rýchlejší,“ približuje Loprais.

FOTO: FB Aleš Loprais Dakar Live

„Potom sme postupne začali dochádzať buginy a autá, ale jedna z bugín nás viac ako päťdesiat kilometrov nepustila. Podarilo sa nám ju obísť až jedným veľkým skokom v riečisku. Boli to nervy, ale nádherné nervy,“ usmieva sa 40-ročný jazdec. „Je to len začiatok, zajtra je nový deň, ale vyzerá to na veľmi náročný Dakar. Tak v ústrety ďalšiemu dobrodružstvu.“ S odstupom sedem a pol minúty od vedúceho Dmitrija Sotnikova drží Loprais druhú priečku tiež v priebežnom hodnotení. Tretí Anton Šibalov zaostáva o ďalších jedenásť sekúnd. Za Lopraisov tím jazdí aj posádka Jan Tománek, Tomáš Kašpárek, Jiří Stross na Tatre Jamal. Postupne sa rozbiehajú a po prvom dni im patrí dvanásta pozícia.

Macík drží krok so špičkou, je v TOP 5

Na dobrý výkon z prológu nadviazal aj Martin Macík z Big Shock! Racing tímu. V prvej ostrej etape tohtoročného Dakaru udržal tempo a po napínavom boji na špici kategórie kamiónov prišiel do cieľa na výbornom 5. mieste. Rovnaké umiestnenie drží aj v celkovom hodnotení. Posádka sa v časti závodu dokonca dokázala dostať medzi 3 najrýchlejšie kamióny, potom však prišla prerazená pneumatika a jedna odbočka mimo trať. Napriek tomu sú pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek aj mechanik David Švanda s úvodným vývojom závodu spokojní. Kamión Karel, zostrojený v sedlčanských tímových dielňach, ide aj po drsnej kamenistej trati výborne, znesie veľa rán a bez problémov šplhá po miestnych skalnatých kopcoch. Navigátor František Tomášek sa už po prvých kilometroch dostal do tajov novej elektronickej navigácie a pilot Martin Macík začína naplno využívať výhody novej automatickej prevodovky.

„Bola to pekne rozbitá etapa. Nasadili sme tempo hneď od začiatku. Časť etapy sme otvárali trať. Ale potom sme prerazili pneumatiku. Výmenu tipujem do 5 minút. Aj v jednom z riečišť sme sa vydali do slepej uličky, ale radšej ako sa otáčať sme ju prešli a cez obrovské šutre a plazili sa hore po skalách. Prešli sme 4 kopce a cez jednu z piest sa vrátili späť na trať. Pár chybičiek by sa našlo, ale sme spokojní, nakladali sme slušne. Je to prvá etapa, auto funguje skvele, je neuveriteľné, koľko rán znesie. Celý závod máme ešte pred sebou,“ opisuje Martin Macík.

FOTO: Big Shock! Racing Team

Organizátori vopred upozorňovali, že 1. etapa Dakaru bude náročná na orientáciu a svoje sľuby dodržali. Navigátor František Tomášek bol už pred štartom zvedavý, ako sa zžije s novou elektronickou navigáciou, ktorú dostali prioritne posádky kamiónov. K tabletu, ktorý má pred sebou v kabíne upevnený, mu teraz vedie kábel s ovládaním. Navigátor ho drží v ruke, tlačidlami riadi navigáciu a udáva posádke smer. „Oči, mozog, ruky boli zvyknuté robiť veci inak. Bol som naučený na papierový roadbook, kde som očami hľadal aktuálny smer, prstom som si držal ten nasledujúci a na GPSkách pred sebou som vyhľadával údaje v systémoch. Teraz mám všetko v jednom tablete, takže sa musím zorientovať v tom, kde práve sme a čo nás ešte len čaká. Pri tom mačkám oboma rukami 6 tlačidiel,“ opisuje Tomášek. A dodáva, že všetky obavy, ktoré mal z novinky pred štartom, sú preč: „Ide len o zvyk. Navigácia je čitateľná, nijako dramaticky sa netrasie a v podstate funguje, ako má.“

Skvelý Casale na Tatre

Podarenú etapu za sebou majú aj jazdci tímu Tatra Buggyra Racing. Trojnásobný víťaz Dakaru medzi štvorkolkami, Ignacio Casale šokoval šiestym miestom, keď využil skúsenosti. „Nedokázal som si predstaviť, že by sme v tak silnej konkurencii mohli nakuknúť do prvej desiatky a dnes je z toho šieste miesto. Spočiatku sme netlačili na pílu a šetrili pneumatiky, čo sa ukázalo ako správna voľba. Predbehli sme totiž niekoľko posádok, ktoré gumy menili. Všetko šlo skvele a teším sa na zajtrajšok, kedy sa dostaneme do dún,“ povedal spokojne Čiľan. Aj Martin Šoltys sa držal dlho medzi elitou, lepší výsledok zmaril defekt pneumatiky. „Do 170. kilometru nám to išlo dobre. Potom sme ale prerazili zadné koleso a museli ho meniť. Posledných 70 kilometrov sme išli len na päť valcov, pravdepodobne odišiel vstrek. Ľahko som spomalil, ale je dosť času na to, aby sme stratu dohnali,“ povedal v cieli deviaty Šoltys.

FOTO: Tatra Bugyrra Racing

MKR sa teší z úspechu van den Brinka

O tom, že hneď prvá etapa bola poriadne náročná sa presvedčili aj posádky, o ktoré sa stará tím MKR Technology. „Bol to veľmi tvrdý začiatok. Musím priznať, že som slušne trpel. Tá dvojročná pretekárska pauza je na tele poznať. Začiatok etapy bol piesočnatý, ale potom prišli ostré šutre. Bolo ich toľko, že som mal pocit, akoby sme išli po črepinách. Auto trpelo a museli sme kvôli menšej poruche zhruba na desať minút stáť,“ opísal priebeh 1. etapy v červenom kamióne Martina van den Brink jeho palubný mechanik Daniel Kozlovský.

Práve jeho špeciál prišiel z troch židovických strojov najlepšie. Patrila mu ôsma priečka so stratou dvadsiatich minút na víťazného Sotnikova. Ďalšie dva severočeskej renaulty z dielne Maria Kressa a tímu MKR Technology sa do elitnej desiatky nezmestili. Gert Huzink bol klasifikovaný trinásty a Pascal de Baar dve pozície za ním. „Chalani museli stáť viackrát. Každý dvakrát prerazil pneumatiku. Všetci navyše zhodne popisovali, že sa im do cesty plietli pomalšie bugyny a osobné autá, ale tak už to jednoducho býva. Bola to veľa kamenistá etapa, s ktorou bojovali prakticky všetci. Navyše bola ťažká aj čo do navigácie,“ povedal dojmy z úvodu Dakaru Mario Kress, hlavný konštruktér a šéf tímu MKR Technology.

Tretia etapa

V pondelok 4. januára zamieri Rally Dakar 2021 z Bisi do Vadí ad-Davásiru. Druhá etapa meria 685 km a jej 457-kilometrová špeciálka sa pôjde zo štyroch pätín v piesku. V prvej tretine teste prejde trať tiež približne 30-kilometrovým dunovým poľom.

Výsledky

Výsledky – 1. etapa – Jeddah – Bisha (277 km):

  1. Sotnikov (Rus) Kamaz 3:17:502.
  2. Loprais (Cze) Praga +7:563.
  3. Shibalov (Rus) Kamaz +8:074.
  4. Viazovich (Blr) Maz +10:455.
  5. Macík (Cze) Iveco +12:588.

Celkovo:

  1. Sotnikov (Rus) Kamaz 3:23:552.
  2. Loprais (Cze) Praga +7:393.
  3. Shibalov (Rus) Kamaz +7:494.
  4. Viazovich (Blr) Maz +10:445.
  5. Macík (Cze) Iveco +12:388.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačové správy

Prečítajte si aj

Back to top button