Motorizmus

DAKAR 2021: Prológ pre Vjazoviča, Macík tretí

Najprestížnejšia rally na svete odštartovala svoju 43. kapitolu. My sa aj tento rok zameriame na kategóriu truckov a budeme pozorne sledovať, či sa niektorému z tímov podarí zosadiť z trónu ruský KAMAZ. Pokúšať sa o to okrem iných budú opäť aj tímy od našich západných susedov z Českej republiky.

Jedenásť kilometrov dlhý prológ spojený so slávnostnou ceremóniou, na ktorej chýbali diváci, určil poradie, v ktorom budú posádky štartovať. Ako prvý sa v ňom umiestnil bieloruský pilot Sergej Vjazovič z tímu MAZ, za ním prišiel do cieľa jeho tímový kolega Vishneuski, na tretej pozícii prišiel do cieľa Čech Martin Macík na Ivecu. Štvrtú resp. piatu pozíciu obsadili Shibalov na Kamaze a van den Heuvel na Scanii.

Žltá 503-ka Martina Macíka tretia

Minulý rok vybojovala posádka v zložení pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda skvelé piate miesto. Ich žlté IVECO s menom Karel prešlo úvodným prológom bez problémov a do prvej etapy vyštartuje z výhodnej 3. pozície. „Už sme stihli zničiť zrkadlo,“ konštatoval v cieli prológu David Švanda. „Prológ bol rýchly. Išli sme celú dobu na plný výkon. Všade boli stromy, vetvy, takže sme občas nejaké trafili, ale tempo je dobré,“ povedal po prológu pilot Martin Macík. Martin je povestný svojou rozumnou jazdou, zvlášť v úvode Dakaru ide s nadhľadom a bez zbytočného riskovania.

„Moja nevýhoda a výhoda súčasne je, že idem možno až moc hlavou. Nedokážem ísť rýchlejšie, než s prehľadom zvládam. Možno aj preto je naša jazda v prvých etapách pomalšia. Nechcem ísť cez hranu. Zrýchľujem postupne a zhruba v 2. až 3. etape sa už dostávam do tempa. Nikdy nejdem na veľké riziko, aby som neublížil posádke ani autu. Keď cítim, že mi etapa sadne, pridávam,“ vysvetľuje Macík. Jeho taktika sa ukazuje ako efektívna, v 2018 aj v 2020 prišiel do cieľa v TOP 5.

„Väčšinu chlapov od prírody priťahuje všetko, čo má motor. A Dakar je najviac v rámci offroad pretekov. Keď ho raz zažiješ, chceš sa vracať. Dôvody sú rôzne. Niekomu prináša uspokojenie a šťastie, spolupatričnosť, úspech alebo popularitu. Štrnásť dní žiješ príbeh, ktorý ťa úplne pohltí. Pretože dávka adrenalínu, ktorú ti napumpuje do tela a množstvo stresu, ktoré ťa donúti podať lepšie výsledky, sú neuveriteľne lákavé,“ opisuje Martin Macík dôvody, prečo si toľko účastníkov Dakaru užíva stres, nepohodlie a únavu, ktoré legendárny závod prináša. „Ide tiež o súťaživosť, ktorá ťa núti chcieť byť lepší a lepší. Pracujú tu egá, láka tiež dobrodružstvo spojené s dlhým navigačným závodom. Dakar je pre chlapov, ktorí sú zvyknutí dlhodobo na sebe pracovať, odriekať si,“ dopĺňa svojho pilota manažér tímu Martin Pabiška, ktorý je už na svojom 13. Dakare.

Loprais na šiestej pozícii

Na 6. mieste prišiel do cieľa prológu ďalší český pretekár Aleš Loprais, jazdiaci na vozidle Praga. „Išli sme svižne a s rozumom, aj keď už na prológu bolo poznať, že nasadené tempo je vysoké. Stále ale tvrdím, že na začiatku je vždy potrebné sledovať Rusov a ich stratégiu,“ hovorí spokojný Aleš Loprais, ktorý posádku tvorí okrem neho navigátor Khalid Alkendi a palubný mechanik Petr Pokora. „Chcel som atakovať prvú päťku a určite byť v prvej desiatke. Podarilo sa a teraz už sa sústredíme na zajtrajšiu etapu, ktorá by podľa informácií od usporiadateľov mala byť podobná dnešnému prológu, ale bude podstatne dlhšia. V takom teréne pôjde hlavne o to, aby sme sa vyvarovali chýb. Sami chceme útočiť až v dlhých piesočnatých etapách,“ hovorí Loprais.

Tradičný tím zo Židovic s trojicou truckov

Už tradičným účastníkom je Židovický tím Maria Kressa MKR Technology. Tento rok budú mať v pelotóne až tri vozidlá. „Nálada v tíme je skvelá. Výsledok prológu bol podľa očakávaní, ale to pre to nič neznamená. Sme radi, že kamióny sú v top kondícii a my urobíme maximum, aby sa dostali do cieľa. Ale je pred nami veľmi zložitá a dlhá cesta, aby sa tam dostali a musíme sa sústrediť na každý deň,“ hovorí Mario Kress, riaditeľ tímu. Jeho tím pripravil dve vozidlá Renault Trucks pre holandských jazdcov Gerta Huzinka, Pascala De Baara a Martina van den Brinka. Van den Brink bude mať na palube aj českého technika Daniela Kozlovského. Jediným hybridným nákladným vozidlom v súťaži je vozidlo Gerta Huzinka, ktoré prišlo do cieľa so 14-sekundovou stratou na 7. mieste.

Jediný hybridný truck na Dakare 2021 pilotuje Gert Huzink (FOTO: MKR Technology)

Veterán Dakaru, Martin van den Brink z Mammoet Rallysport dorazil v prológu až na 14. mieste, napriek tomu však v tíme panuje veľká spokojnosť. „Martin jazdí na úplne novom aute. Nesnaží sa hneď na začiatku tlačiť na pílu, jazdí rozumne. V porovnaní so Sherpom je C ľahšie, rýchlejšie, agilnejšie, takže navzájom sa chcú spoznať najlepšie ako sa dá, ale nikto nie je nervózny. Práve naopak, som šťastný. pretože akákoľvek nevýnútená chyba môže znamenať veľkú stratu pre mňa aj pre Martina a to určite nepotrebujeme,“ povdal technik Daniel Kozlovský.

Bugyrra Racing s prológom spokojná

Tím Tatra Buggyra Racing zastúpený dvoma kamiónmi Phoenix je sprológom taktiež spokojný. Martin Šoltys stratil na najrýchlejšieho jazdca pätnásť sekúnd, keď ho brzdil jeden zo súperov z radov favoritov. „V polovici proti nám vyšiel Kamaz, asi sa vracal pre bod. Otočil sa tesne pred nami a druhú polovicu sme išli za ním. Musel som vždy zvoľniť, aby som videl na cestu. Nechcel som totiž hneď na úvod niekde spadnúť do diery. Ale áno, som spokojný,“ povedal ôsmy muž priebežného poradia. Premiéru v Tatre zažil tiež trojnásobný víťaz Dakaru, Ignacio Casale. Čiľan zajtra odštartuje medzi kamiónmi z trinásteho miesta. „Som spokojný. Zvládli sme prológ a vyzerá to, že aj v dobrom čase. Prvý zážitok v kamióne bol príjemný a Alvaro dobre navigoval. Zajtra nám začína ten pravý Dakar,“ povedal Ignacio, ktorý svoju bohatú dakarskú kariéru začínal ako navigátor posádky svojho otca.

Tatra vo farbách Bugyrry (FOTO: Bugyrra)

Prvá ostrá etapa

Prvá etapa sa pôjde z mesta Jeddah do Bisi, na jazdcov čaká 345 kilometrov z čoho 277 bude meraných. Organizátori sľubujú navigačne náročnú etapu plnú zradných križovatiek, riziko budú predstavovať aj kamene. Favoritmi na víťazstvo sú už tradične KAMAZ-y so silnou továrenskou podporou a zázemím, vo veľmi dobrom svetle sa ukázali aj posádky oboch MAZ-ov. KAMAZ nezažil úplne ideálny prológ, keď okrem Šibalova, ktorý prišiel štvrtý, dorazil minuloročný víťaz Karginov s 28-sekundovou stratou, tretia posádka ruskej značky, vedená Sotnikovom bola ešte o 2 sekundy pomalšia. Najhoršie z KAMAZOV prišiel do cieľa Mardejev, ktorý je až 17.

Prečítajte si aj

Back to top button