Motorizmus

BMW pracuje aj na alternatíve vodíkového pohonu

Plug-in hybridy a elektrické vozidlá sa stali samozrejmosťou, stále viac sa však diskutuje aj o využití vodíka v osobných vozidlách. Touto alternatívou sa zaoberá aj automobilka BMW a svoju víziu predstavila počas virtuálnej tlačovej konferencie. Ak sa pýtate, prečo práve vodík, dôvodov je niekoľko. Vodík je pomerne ľahko skladovateľný a dá sa uchovávať dlhú dobu, rádovo aj niekoľko mesiacov. K tomu sa ľahko prepravuje, čo je rovnako dôležitý aspekt. Ak sa totiž pozrieme na vodík ako zdroj, energetická spotreba v Európe je taká vysoká, že si ju len ťažko náš kontinent dokáže pokryť sám a preto by vodík mohol jednoducho dovážať aj z iných častí sveta.

V BMW sa vodíku venujú už od roku 1979, kedy bolo predstavené BMW 520h. Počas 40 rokov vývoja sa technológia značne vyvinula. BMW 745h z roku 2001 malo nulové emisie, využívalo tekutý vodík, ktorého skladovanie je však v osobných vozidlách dosť zložité. Jeho mechanické hnacie ústrojenstvo značne znižovalo efektivitu využitia vodíka, ktorá dosahovala len asi 20 až 30 %. BMW 5 GT z roku 2015 už okrem nulových emisií využívalo vodíkové palivové články, batériu a elektrický motor a vodík v plynnej forme, ktorý je ľahšie skladovateľný. Uchováva sa pri tlaku 70 Mpa. Efektivita využitia vodíka v takomto systéme stúpa na 50 až 60 %. Palivové články dokážu vyprodukovať výkon 80 kW a elektrický motor ďalších 160 kW, prototyp má dojazd 400 km.

O elektrický pohon sa stará systém eDrive piatej generácie, ktorý bude použitý aj v BMW iX3 (FOTO: BMW)

BMW v súčasnosti pracuje na ďalšom kroku. V roku 2022 chce predstaviť BMW i Hydrogen NEXT, vozidlo, ktoré má ešte vyšší výkon a dlhší dojazd. Palivové články dosiahnu výkon 125 kW a elektromotor až 275 kW a vozidlo bude mať vďaka približne 6 kg vodíka v nádržiach dojazd na úrovni 500 km. Cena jedného kilogramu vodíka je momentálne veľmi vysoká (medzi 12 až 15 eurami za kilogram) a býva častým argumentom v neprospech využitia tohto pohonu. BMW však očakáva, že v horizonte 10 rokov klesne jeho cena na prijateľnú úroveň. Napríklad v Južnej Kórei sa už teraz buduje infraštruktúra pre vozidlá s pohonom na palivové články, do konca tohto roka má byť v Nemecku asi 100 čerpacích staníc s možnosťou načerpať vodík a napokon využitie vodíka skúmajú aj výrobcovia nákladných vozidiel, preto sa dá očakávať aj budovanie infraštruktúry pre úžitkové a nákladné vozidlá, tú by mohli využívať aj osobné autá.

Budúcnosťou je možnosť výberu

Je čoraz pravdepodobnejšie, že budúcnosť nebude patriť iba jednému typu pohonu. Práve naopak, rôzne pohony budú koexistovať spoločne a zákazník bude mať možnosť výberu. Preto aj BMW ide cestou viacerých možností – ponúka plne elektrické vozidlá, plug-in hybridy a v budúcnosti ich chce doplniť práve pohonom s využitím palivových článkov. To však bude závisieť aj od dostupnosti „zeleného“ vodíka, jeho cenách, infraštruktúre aj dopytu na trhu.

Do nádrží sa zmestí 6 kg vodíka, čo predstavuje dojazd asi 500 km (FOTO: BMW)

Zdroj
transport.sk
Editor
BMW

Prečítajte si aj

Back to top button