MAN eTGX prvýkrát v Česku
MAN eTGX prvýkrát v Česku. Tuzemský importér MAN Truck & Bus pozval vybraných zákazníkov na mostecký autodróm, aby im predstavil elektrický ťahač eTGX. A my sme dostali exkluzívnu možnosť súpravu odviezť z Mosta do Postřižína. Niečo také sa neodmieta.
Akcia Truck Experience Day sa konala ihneď po ukončení European Truck Race Championship, kde mal MAN eTGX oficiálnu tuzemskú premiéru. Ale iba statickú. V pondelok a v utorok potom importér pozval vybraných klientov znova do Mosta, kde pre nich pripravil prezentáciu. Tá obsahovala workshopy zamerané na techniku, poradenstvo a služby spojené s e-mobilitou. Možnosti dobíjania prezentovala spoločnosť E.ON, ktorá sa s MAN Truck & Bus dohovorila na európskej spolupráci pri budovaní elektrickej infraštruktúry pre kamióny (v Česku by mali huby vzniknúť do dvoch rokov).
Prítomní si potom ťahač vyskúšali na 30 km okruhu na bežných cestách. Po skončení akcie sme mohli súpravu odviezť do pobočky v Postřižíne. Privezený exemplár mal výrobné číslo 00002 a do prevádzky bol uvedený 22. decembra 2022. Ako sme boli počas prezentácie niekoľkokrát upozornení, išlo o testovací prototyp, ktorý mal za sebou náročné skúšky. Tie de facto prebiehajú aj počas podobných marketingových akcií, pri ktorých sa neustále zbierajú ďalšie dáta.
MAN eTGX prvýkrát v Česku
Pohon v ráme
Aby aj do najkratšieho ťahača eTGX 4×2 dostali až šesť batériových sád, siahli po pomerne zaujímavej konštrukcii hnacieho reťazca. Namiesto elektrickej hnacej nápravy vyvinuli hnaciu jednotku zlučujúcu elektromotor, prevodovku a invertor (mení striedavý prúd na jednosmerný a naopak) do jedného celku. Ten umiestnili do zadnej časti rámu a krátkym kardanom ho spojili s bežnou zadnou nápravou z dieselovej verzie. Vďaka tomu je možné lepšie rozložiť hmotnosť medzi nápravy a uvoľnený priestor pod kabínou využiť na inštaláciu dvoch batériových sád.
Zvyšné až štyri sa montujú z boku na rám, pričom ich rozmiestnenie sa mení podľa počtu a aj typu podvozku. Ďalšou výhodou konštrukcie je jednoduchšia montáž mechanického PTO na prevodovku. MAN má však v ponuke aj elektrickú verziu. Pohon obstaráva synchrónny motor s permanentným budením v troch výkonových variantoch 245 kW (333 k)/1050 Nm, 330 kW (449 k)/1150 Nm a 400 kW (544 k)/1250 Nm. Keďže pracovný rozsah elektromotora je 0 až 7000 min-1, obe silnejšie verzie si vystačia so štvorstupňovou prevodovkou, najslabšia potom dokonca s dvojstupňovou.
MAN eTGX prvýkrát v Česku
Ako v bežnom TGX
Navonok sa elektrické TGX nijako nelíši od bežného naftového, sériové vozidlá by mali mať na dverách len logo eTGX. Ak opomenieme rôzne káble, prepínače a konektory, ktoré slúžia na zber dát, tak hlavnou odlišnosťou je ukazovateľ energie v prístrojovom štíte namiesto otáčkomera. Inak je tu všetko rovnaké. Štartuje sa kľúčom, a kým nabehnú všetky systémy, podobne ako u iných e-truckov to chvíľu trvá. Potom už len stačí otočiť voličom pod volantom do polohy D a môže sa vyraziť.
Mne sa to jednoducho páči
Keďže testovaný truck poháňa najvýkonnejší motor a na plachtovom návese Krone je cca päť ton, súprava má úžasný odpich. Hneď po opustení mosteckého areálu máme v ceste niekoľko kruhových objazdov, takže skúšame účinok päťstupňovej rekuperácie. Nábeh účinku je o niečo pomalší, než by som očakával, ale inak dostatočný. Zisťujeme, že si môžeme dokonca páčkou ako pri dieselovom TGX podradiť na nižší prevodový stupeň a urýchliť tak nástup brzdného účinku. Túto možnosť sme zatiaľ u žiadneho iného e-trucku neobjavili.
Relatívne ľahká súprava sa obvykle rozbiehala na dvojku, trojka sa radí niekde medzi 30 a 35 km/h, štvorka medzi 60 a 65 km/h. Keďže ide o automatizovanú prevodovku, zmenu sprevádza krátka strata ťahu. Ľudia z MAN o tom vedia a sériová verzia by mala radiť o niečo rýchlejšie.
Ako to už u e-truckov býva, absencia zvuku spaľovacieho motora nechá vyniknúť iné, ktoré bežne v dieselovom aute nebudete počuť. Na tomto prototype nás prekvapilo, ako málo ich ale bolo. Dokonca ani svišťanie vzduchu na diaľnici nebolo nijako výrazné (a to aj vďaka kamerám namiesto zrkadiel). Popri tichu a žiadnych vibráciách sa nám páčila ochota súpravy plynule zrýchľovať a udržiavať stálu rýchlosť aj v tiahlych kopcoch. Rovnako tak vozidlo oveľa menej radí a v neposlednom rade sa nám páčil aj celkový komfort podvozku, ktorý je kompletne „na vzduchu“.
MAN eTGX prvýkrát v Česku
Musíme rozpojiť
Po ceste sa zastavujeme v Lovosiciach na hyperchargeri spoločnosti E.ON, kde majú okrem iného 300kW a 400kW charger, aby sme dobili akumulátory. Najprv ale musíme odpojiť náves, pretože súčasná infraštruktúra nie je zatiaľ na súpravy pripravená. A to ani v západnej Európe. E-trucky MAN môžu mať štandardne tri až šesť batériových sád (pre dlhé rozvody je možné v rámci MAN Individual namontovať ešte jednu), každá z nich má využiteľnú kapacitu 80 kW (celkovú 89 kWh) a MAN si ich zostavuje sám v novej továrni v Norimbergu. Elektrická architektúra má 800 V a cez konektor CCS2 umožňuje nabíjať výkonom až 375 kW (500 A).
Pri nabíjaní technici od MAN sledovali teploty jednotlivých sád aj maximálny nabíjací prúd, ktoré sa vyšplhali na 500 A a 26 až 27 °C. Počas nabíjania sa spúšťajú aj chladiace ventilátory. Pri jazde majú akumulátory okolo 21 stupňov. Vďaka maximálnemu nabíjaciemu výkonu sme do batérií behom pár minút dostali cez 100 kWh elektriny.
Pripravený na MCS
eTGX môže mať súčasne až tri konektory CCS2 na rôznych miestach rámu, architektúra je pripravená aj na nový nabíjací štandard MCS (megawatt charger štandard), umožňujúci výkony 500 kW/660 A, 625 kW/835 A a 750 kW/1000 A, ktorého konektor bude vždy na ľavej strane hneď za kabínou. S takýmito výkonmi už bude eTGX schopné zvládať aj diaľkové trasy s dobíjaním počas povinných prestávok. So šiestimi sadami (naše vozidlo malo jednu z vývojových dôvodov odpojenú) by mala plne naložená súprava prejsť cez 420 km.
Jar 2025
Sériová výroba MAN eTGX sa rozbehne budúci rok v máji v Mníchove a jednou z variantov bude aj low deck, na ktorý čaká celý automotive. Prvým tuzemským majiteľom elektrického ťahača sa stala juhočeská firma GW Jihotrans.