Letecká doprava

Rekordné lietadlo na elektrický pohon

Aj na leteckých výrobcov sa vyvíja tlak, aby prešli na ekologickejšie pohony lietadiel, predovšetkým na elektrický pohon. Je to však za terajšieho stavu techniky v segmente dopravných lietadiel nereálne, pretože dnešné batérie sú mimoriadne ťažké a zaťažili by lietadlo tak, že – ak to trochu preženieme – uniesli by len veľmi málo cestujúcich.

Letecká doprava prispieva k „transportným“ emisiám len 11,6 %, čo je približne len 2,5 % totálnych globálnych emisií. Elektrický pohon sa preto zatiaľ uplatňuje len pri menších športových a experimentálnych strojoch. Leteckej elektromobilite sa začala venovať aj britská firma Rolls-Royce, ktorá síce lietadlá nevyrába, ale je svetoznámym výrobcom leteckých motorov.

Táto firma si nedávno urobila reklamu tým, že svetu predstavila svoje experimentálne elektrolietadlo Spirit of Innovation (Duch inovácie), ktorým aj hneď vytvorila tri nové svetové rekordy v kategórii lietadiel na elektrický pohon. Treba ale spomenúť, že „Duch inovácie“ nie je vlastnou konštrukciou firmy Rolls-Royce, ktorá si „požičala“ draka športového lietadla Nemesis NXT a namontovala doň svoju elektrickú hnaciu sústavu, tvorenú batériou so 6 480 článkami a inovatívnym superľahkým elektromotorom výkonu 400 kW.

Lietadlo Spirit of Innovation (Duch inovácie) vytvorilo tri nové svetové rekordy v kategórii lietadiel na elektrický pohon. Trojkilometrovú trať preletelo lietadlo priemernou rýchlosťou 555,90 km/h, čím prekonalo doterajší rekord o 213,04 km/h. Na 15-kilometrovej trati dosiahlo lietadlo priemernú rýchlosť 532,1 km/h, čo je o 292,8 km/h viac, než bol doterajší rekord.

Tretí rekord bol dosiahnutý v čase stúpania do výšky 3 000 metrov – „Duch inovácie“ vystúpil do tejto výšky za 202 sekúnd, čo je presne o minútu menej, než bol doterajší rekord. Lietadlo Spirit of Innovation však nebolo primárne vyvinuté na lámanie rekordov, ale na testovanie nových systémov pre elektrické lietadlá budúcnosti.

Prečítajte si aj
V spolupráci
transport.sk
Zdroj
RM

Prečítajte si aj

Back to top button