Letecká doprava

Pribudne približne 39-tisíc nových dopravných lietadiel

Na úvod spomenieme, že ide len o odhad, ktorého naplnenie či nenaplnenie bude závisieť od vývoja kovidovej pandémie.

Odhad potreby nových lietadiel vychádza z toho, že pandémia ustúpi a svetová ekonomika sa opäť rozbehne, a to vrátane rastu objemu leteckej prepravy osôb i nákladu. S návratom „predkovidovej“ doby počíta aj francúzsky letecký gigant Airbus, ktorý odhaduje, že letecká doprava cestujúcich bude opäť ročne rásť o približne 3,9 percenta.

Ak by to tak skutočne bolo a rast by pretrvával dve desaťročia, vyvolalo by to podľa prognózy firmy Airbus potrebu zaradiť do roku 2040 do svetovej flotily približne 39 000 nových lietadiel. Časť týchto lietadiel by letecké spoločnosti využili na rozšírenie svojej flotily, ale postupne by narastal počet lietadiel, ktorými by sa obnovoval starší lietadlový park novými lietadlami s nižšou spotrebou paliva a nižšími emisiami škodlivín.

Najrýchlejšie bude potreba nových lietadiel rásť v ázijskom regióne, v ktorom by najväčší podiel pripadol na rýchlo rastúcu prepravu v Číne. Pokiaľ ide o kategórie lietadiel podľa ich prepravnej kapacity, štúdia firmy Airbus predpokladá, že z očakávaného prírastku 39 000 lietadiel pripadne na menšie dopravné lietadlá (napríklad Airbus A220 či rodina A320) okolo 29 700 kusov.

V kategórii stredne veľkých lietadiel – ide napríklad o typy A321XLR a 330 neo – by do roku 2040 malo pribudnúť 5 300 lietadiel. V kategórii veľkokapacitných lietadiel, v ktorej Airbus ponúka – po zastavení výroby typu A380 – model A350, by malo pribudnúť 4 000 kusov. Prognóza počíta aj s nárastom leteckej dopravy tovarov, ktorú „poháňa“ najmä obchodovanie prostredníctvom internetu

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
RM

Prečítajte si aj

Back to top button